Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 18150 ggr
[SarasB]
2010-10-05 00:57

"exotiska fruktplantor"

vad har ni sått för olika "exotiska fruktplantor"? berätta gärna hur man gör! :)

Annons:
[SarasB]
2010-10-06 01:30
#1

ex: kiwi, physalis, passionsfrukt, granatäpple, papaya, mango etc…

Maria
2010-10-06 20:31
#2

Jag har mango och granatäpple.

Har bara rengjort fröna och planterat. Vattnat mycket i början och haft tålamod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kickboard
2010-10-07 08:41
#3

Passionsfrukt, mango, avokado, granatäpple, citrusar, papaya.

Av dessa var papayan svårast att få att övervintra, men alla de andra har gått bra.

flaxss
2010-10-07 13:55
#4

jag har avokado, stjärnfrukt, ca 30-35citrusar-sorter, ca 10-15fikon-sorter, rambutan, mango, cherimoya, longan, litchi, tvättnöt, feijoa, guava, passionsfrukt, pinje, japansk mispel, oliv, pistacia, vinranka, granatäpple, papaya, annanas, banan, johannesbröd, mangostan, trädtomat, tamarind, kaktusfikon, kvitten, kiwi, persika, nektarin, valnöt, rosepeppar, dadelpalm.

en del är frösådda en del är köpta, när det gäller frösådd så kör jag samma rakt över. så i såjord varmt, små frön ytligt och större frön ca 1-3cm ner. det brukar funka på de flesta. skulle dom inte gro kan en del behöva lita kyla (dom från områden där det blir svalvinter) eller om det är tropiska så behövs mer värme.

de flesta av mina växter som jag skrev ovan tar jag ut efter frostrisken är förbi (avhärdar först mot sol och blåst). sedan står dom då ute hela sommaren. och får regelbundet med näring och vatten och planterar om när det behövs. tropiskaväxterna tas in innan det blir för kallt (helst innan det blir +5c). medan dom som tål lite kyla är ute tills det blir frost. sedan när väl alla är inne ställs dom i ett östfönster, från nov-till mars har dom extraljus 2x38w tända ca 16-18timmar i en temp på ca +10c +15c-natt och +15c +20c-dag.

en del tropiska och känsliga som papaya och annanas har jag inne åretrunt varmt eller ute i drivbänk när det är som varmast ute. papaya klarar jag inte övervintra om jag inte har extraljus och lägst +15c.

[SarasB]
2010-10-07 19:30
#5

Okej, ska jag s?tta plast ?ver de jag satt nu i veckan? Har dom inne i f?nstret.

[SarasB]
2011-01-09 01:55
#6

Flaxss, hur gjorde du med banan? Jag f?rs?kte peta ut fr?n fr?n en banan och planterade. Det enda som h?nde var att det blev m?gel p? jorden, antar att jag fick med f?r mkt fruktk?tt? Fr?na ?r ju s? j?kla sm?…

Annons:
flaxss
2011-01-09 02:37
#7

bananer du köper i butik har inga ''riktiga'' frön/kärnor. så dessa går inte så. hittar du däremot bananer (vet inte om matbananer innehåller grobarakärnor) men det är om man är utomlands eller går in i en butik med mer specilla frukter och matutbud och hittar banananer med grobara kärnor (de är stora och bruna) så gror dom väldigt lätt i högvärme om man rengör dom noga.

annars är det nog enklast att köpa från från en fröfiram eller hitta färska frön på ebay eller andra fröshopar. från svenska fröfirmor är det inte alltid kvaliten är så bra på banankärnor. utländska brukar ha bättre.

annars om kärnorna inte är färska så filar man på dom tills man börjar se lite av frövitan och därefter lägger dom i blöt i 1-2dygn. sedan sår dom i lucker jord med hög värme ca 25-35c. och väntar tills dom gror håll lätt fuktigt.det kan ta långtid.

[SarasB]
2011-01-09 10:53
#8

Okej:)

ikna
2011-01-09 15:28
#9

flaxss; hur sår du granatäpple?

flaxss
2011-01-09 16:31
#10

granatäpple sår jag ytligt i högvärme. dock högvärme behövs inte för att dom ska gro men dom brukar gro fortare med hög värme. men runt 23-26grader kan vara lagom. är dom färska gror nästan alla. håll sådderna lätt fuktiga.

med äldre kärnor som inte är färska kan man testa med kyla först eller höja tempen till 35garder.

ikna
2011-01-09 17:15
#11

Tack, flaxss! Nu har jag sått 6 färska kärnor! Där jag har dem blir det ca 23 grader, så nu hoppas jag att de gror. Hur lång tid brukar det ta?

flaxss
2011-01-09 17:26
#12

färska brukar inte ta längre än en månad. jag har sått ganska mycket granatäpple och det snabbaste jag fått upp (i hög värme och extraljus) har nog varit på 3-4dagar. extraljus är bra att ha om man sår tididgt.

[SarasB]
2011-01-10 00:14
#13

Hur g?r man med ananas? Har ett inglasat litet utrymme d?r det ?r fuktigt, 27-29 grader, och v?ldigt ljust. Ska prova s? lite olika frukter d?r, typ passion, granat, physalis, papaya, sharon. Skulle dessa gro om jag bara tv?ttar fr?na, och planteras f?rska i sm? krukor med jord, eller beh?vs n?got mer? Hur l?nge skulle det ta innan de gror?

Annons:
flaxss
2011-01-10 16:06
#14

Passionsfrukt trivs dock när det är varmt och fuktigt, men den kommer bara växa utan att att ge blommor. för att blomma behöver den vintersvalka plus svalanätter.

granatäpple vill ockås ha vintervila. däremot på sommaren trivs den när det är väldigt varmt. sharon är samma sak med granatäpple den vill ha vintervila ca 0c +10c.

physalis odlas oftast som ettårig men är en kortlivad buske så den kan man om man ha tur spara i 5-8år. den trivs också lite svalare på vintern.

Papaya däremot är nog den som passar bäst i ett sådant utrymme den kräver mycket värme och ljus åretrunt för att utvecklas väl. lägst +15c. däremot är den svår att övervintra om den inte ges extraljus.

annans vill ockås ha värme och ljus åretrunt.

passiflora - sår du ytligt, ljust i en temp på 23-33grader. såjord. håll lätt fuktigt. är dom färska gror dom snabbt.

granatäpple - läs ovan.

physalis sås ytligt, ljust och lagom varmt. ca 15-25. håll lätt fuktigt. sår du tididgt måste du ha extraljus.

papaya - ca 5-10mm ner i jordytan. så i luckerjord. extraljus är bra och så högvärme- 25-35grader. håll lätt fuktigt. små fröplantor är känsliga i början både av för mycket vatten och för lite vatten och drag/kyla. så den inne längre fram på våren-försommaren.

sharon - sår du ca 5-10mm ner i jordytan. såjord. ljust och ca 20-25grader. gror dom inte på ett tag testa att ge dom kyla. går också så nu och sätta ut ute.

ananas - köp en frukt som har en fin rosett, den ska vara grön och fast och får inte vara skadad. skär av bladtoppen, du ska inte få med fruktkött. dra av dom nedersta bladen så att du har en bladfri bottenplatta på ca 1cm. oftast sitter det redan rotanlag. sätt toppen i ett glas eller annan skål och häll på lite vatten så att det precis täcker bottenplattan fyll på när det avdunstar och placera allt varmt opch ljust. nör rötter börjat utvecklas plantera den i luckerjord och ha fortsatt varmt och ljust. nanas behöver inga stora krukor i början. dom har ganska små rotsystem. man kan ockås rota direkt i jord.

[SarasB]
2011-01-10 21:07
#15

okej:)

har satt en mango och snart ananas :D

[SarasB]
2011-01-11 01:07
#16

bilr det ett ananasträd, eller vadå? råkade skada mangokärnan lite med kniven när jag öppnade den, gör det något tro?

flaxss
2011-01-11 16:50
#17

nej ananas är inga träd, det blir som en rosett fast större. jag vet inte exakt hur höga dom kan bli som max kanske 50-80cm.

det är nog ingen fara med mango kärnan. prova att så den. när man tar av höljet om kärnan kan man ta en sekatör och klippa upp det och sedan bända upp det med fingarna. då skadar man inte kärnan (om man nu inte klipper för mycket vill säga).

[SarasB]
2011-01-11 18:02
#18

S? ananasen blir som en buske? Hur v?xer frukterna p? den sedan d??

flaxss
2011-01-11 18:23
#19

den får inga stammar/grenar utan det blir rosetter. så det är ingen buske heller. bilder från nätet

http://toptropicals.com/pics/garden/2004/0874.jpg

http://www.cybertruffle.org.uk/vinales/pics/cultivo_pina.jpg

http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3b9/largew/olb_00001.jpg

http://www.odla.nu/krukvaxter/images/bilder/ananas_comosus.jpg

frukten kommer i mitten, där bladen kommer. sedan dör rosetten som blommat och nya sidorosetter kommer och ger frukt i sin tur.

[SarasB]
2011-01-21 20:09
#20

Vad ?r detta?

Annons:
[SarasB]
2011-01-21 20:29
#21

Bilden kom inte med…

[SarasB]
2011-01-21 20:36
#22

Men jag kan f?r?ka beskriva: en brun h?rd frukt med 4 bruna h?rda blad p?, inuti ?r fruktk?ttet vitt/gr?tt och det ?r typ en plommok?rna i mitten. Vad heter denna frukt? Och nr 2: en vit frukt med lila r?nder i samma storlek och form som en mango, vitt fruktk?tt, smak och konsistens som en blaskig melon. Vad heter den?

flaxss
2011-01-21 20:50
#23

jag gissar på om det är rätt vet jag inte

nr 1 - Mangostan kanske, Garcinia mangostana. tropiskväxt kan vara svårgrodd.

nr 2 - Pepino kanske, Solanum muricatum.

[SarasB]
2011-01-21 21:28
#24

Ah, s? var det! Tack! Vadd? ?r nr 1 st?rgrodd? Har iaf sett att min granat?pple har grott, en vecka tog det:)

vojsan
2011-01-22 12:30
#25

Granatäpple, mispel, olika citrusar, passionfrukt (edulis) vattenmelon, kiwi, litchi, avokado mmm tror jag fick med allt….

Upp till toppen
Annons: