Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Banan flugor/frukt flugor

2010-09-18 18:27 #0 av: helisa

Mitt kök är invaderat av dessa kryp. hur får jag bort dom?

Anmäl
2010-09-18 19:01 #1 av: dolfen

* Om du har kompost-behållare så töm den ofta och ha den övertäckt.

* Hand-dammsugare.

Anmäl
2010-09-18 20:36 #2 av: kickboard

Rengör sophinken grundligt när du tömmer den och torka botten och sidor, för där brukar bananflugorna lägga sina ägg.

De levande flugorna kan man fånga i en skål med en blandning av vinäger/ättika vatten och ett par droppar diskmedel.

Anmäl
2010-09-18 21:27 #3 av: helisa

Det roliga med dom är att dom bor i mitt skåp ovanför diskbänken. jag har en skål med vinäger, ättika o hel nejlika i där, den blandningen har hjälps förut men inte nu. Kanske ska prova med att droppa i lite diskmedel oxå

Har ingen kompost hink o diskar alltid ur sophinken med klorin minst varannan dag

Anmäl
2010-09-19 13:48 #4 av: [Asta]

Här är en tråd där de diskturar samma sak på Hemmet.ifokus

Anmäl
2012-11-29 17:06 #5 av: [_Fisken_]

Har testat det mesta men fick ett tips på Familjeliv. En kopp med vinäger, typ 1 dl, sen lite diskmedel. Spänn över gladpack och gör ett 10 tal hål i plasten.  Klart!

Anmäl
2012-11-29 17:50 #6 av: dolfen

Jag har aldrig behövt mer än någon droppe diskmedel i en skål med vatten när det gäller sorgmyggorna.
I alla fall när jag tänker på min stora fångstkvot Cool när det gäller dessa.

Nu tror jag tror att #0 menar flugorna och inte sorgmyggorna.
Sorgmyggefällor funkar inte på de små flugorna, som istället dras till frukt och kompostbehållare.

#5 - Slöseri med vinäger, tycker jag.
Använd vinäger till att, exempelvis, lägga in nåt. Typ gurka, istället. Glad

Anmäl
2012-11-29 19:33 #7 av: anki1

ett tips jag fått ifrån anticimex (har jobbat i deras växel) Rengör köksavloppet med diskmedel o kokande vatten. i den mån det går i annat fall häll ner i avloppet. fruktflugornallägger sina ägg ifett avlagringarna som bildas i avloppsröret.

Anmäl
2012-11-29 20:36 #8 av: [_Fisken_]

Jag lade in flugor istället för gurka. Köpte vinägern på rea på Coop. Flugorna hade fest idag...

Anki1. Bra information där....

Anmäl
2014-01-01 15:17 #9 av: Ove-D

Ja vinäger, vatten och diskmedel har jag testat. Funkar okej. Men hur skyddar man krukor som ska hållas fuktiga vid sådd?

Anmäl
2014-01-01 15:44 #10 av: Åsa S

Fruktflugor hittar man inte i sådder och krukväxter. De små svarta flugorna runt växter är vattenflugor eller sorgmyggor mot dem kan man använda ex. nematoder

Anmäl
2014-01-01 16:17 #11 av: Ove-D

Har visserligen inte med denna tråden att göra, men någon som vet hur man blir av med vattenflugor eller sorgmyggor? Vad är nematoder?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.