Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Köttätande växter

2010-09-05 12:54 #0 av: Sagoberattaren

Har så mycket flugor att jag blivit djurplågare (blir glad när jag slår ihjäl en fluga)

satt upp häftremsor i ALLA fönster, på alla lampor, + ett extra tiotal på andra ställen. slagit sönder ett par smällare.

Nu har jag köpt tre köttätande krukväxter. Vad jag har sett har EN fluga fångats.

Är de överreklamerade? här är så mycket flugor (bor jämte hästgård) att sitter jag vid datorn och skriver, får jag välja antingen skriver jag eller tar bort dem från händer etc. Båda går ej. just nu är det några runt mig. Växterna borde vara fullmatade. eller är de små jävlarna så intelligenta?

Läst hur de skall skötas. Inget kranvatten (regnvatten)

andra tips? skall de stå i sol? en bit in i rummet? Vad gäller när det är dags för omplantering?

mm etc osv

+ andra saker som jag ej skrivit som någon kanske tänker på.

Anmäl
2010-09-05 16:09 #1 av: Halvdansken

Köttätande växter är inga effektiva flugfångare, tyvärr. Skaffa en bra sprej istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2010-09-06 21:45 #2 av: Maria

Snarare får du fånga flugorna och mata växtenFlört

/Maria

Anmäl
2010-09-06 22:33 #3 av: Anders 50

#0 Har du möjlighet att plocka en bukett Skvattram och sätta in, så flyr flugorna...

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2010-10-01 19:28 #4 av: Nooon2

Nä, några effektiva flugfångare är de inte men väldigt intressanta krukväxter. Vad är det för köttätare?

Mina Nepenthes ska alltid ha lite vatten på fatet och de växer i jord/torvblandning. Vad jag vet så ska man inte irritera dem med omplanering särskit ofta. Gödning vet jag inte så mycket om (mina får akvarievatten som det är naturlig näring i) men vet i alla fall att man ska vara väldigt försiktig med gödning. De vill ha ljust men inte någon gassande sol.

Angående flugorna... har du testat en såndär uv-ljus-grej? Den sägs vara bra.

Anmäl
2010-12-18 22:14 #5 av: noob-4-life

köttätande växter behöver fuktig luft (åtminstånde kannrankor)Glad.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.