Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 7356 ggr
Linnea
2010-09-09 19:48

Stor växt

Jag ska under hösten börja göra om vår trädgård. Här finns inte så mycket (jo egentligen men allt är så utspritt). Här finns en väldans massa av en gulblommande hög växt (upp mot 150 cm). Den fyller upp bra (inga glesa rabatter tack!) men så himla snygg är den inte. Skulle vilja byta ut en del av den mot något annat. Den står ihop med lupiner i olika färger. Där är mycket sol på platsen där den står.

Vet ni någon ganska hög blomma som inte är rosa (gillar inte rosa)?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Lill-Kisse
2010-09-09 23:05
#1

Kan det vara Gullris du har? Den är ju vacker på rätt plats.

Stora, höga Ormbunkar (Strutbräken) och vissa gräs kan vara trevliga alternativ tillsammans med Lupinerna. De är väl i flera olika färger och då är det onödigt att blanda med blommor i färg. Möjligen skulle du tycka om Rosenflockel som man kan få i färgerna vit, vinröd och purpur.

Halvdansken
2010-09-09 23:25
#2

Strutbräken i full sol tror inte jag på.

Mycket beror ju på zon, jordmån, plats, väderstreck osv. Bilder hjälper.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2010-09-10 00:11
#3

Hoppsan. Det där med full sol missade jag. Ursäkta.

I ett sånt fall måste man plantera Ormbunkarna på norra sidan av Lupinerna, så att de skuggar Ormbunkens rötter. Då kan det gå.

Linnea
2010-09-10 11:14
#4

Jag bor i Skåne, alltså zon 1. Ganska sandig jord har vi. Växterna står i nordöstra hörnet av trädgården (ungefär) och där är sol i princip hela dagen. Googlade lite, gullris är det! Alldeles för mycket =)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2010-09-22 11:33
#5

Pampasgräs kanske skulle passa? Hur ser det ut på vintern? Behöver det täckas eller så?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

flaxss
2010-09-22 13:54
#6

fast om det är nord/öst läge så är där ju inte sol hela dagen. solen kommer upp i öst och östläge brukar få morgon sol. väst får kvällssol och söderläge får sol heladagen och norrläge skugga hela dagen.

just pampas vill ha mycket sol och värme. direkt söderläge eller västläge vill den ha. kan behöva täckning första vintarna annars i zon 1 brukar dom klara sig.

annars vill du ha gräs så finns det ju olika Miscanthus, blir beronde på sort ca 50-150cm höga. fylligt och fint gräs.

annars kanske bambu ? finns olika sorter.

Annons:
Linnea
2010-09-22 16:19
#7

Där är sol i princip hela dagen, där är inget som skuggar.

Bambu har jag funderat på men det växer så sakta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: