Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 14948 ggr
[SarasB]
2010-10-04 03:18

kiwi

nån som har nån aning hur man tar hand om kiwiplantor? har några stycken, men vet inte hur jag ska göra. blev rätt överraskad, trodde inte det skulle gå att odla! :D

Annons:
Åsa S
2010-10-04 09:05
#1

Det beror ju på om det är vanlig kiwi eller minikiwi? Och hur och vart de är planterade, växtzon etc.?

[SarasB]
2010-10-04 10:46
#2

Vanlig kiwi i kruka i f?nstret. Zon 6-7

rogerth
2010-10-04 17:43
#3

Satte du frö från frukt - i så fall hur?

"Var dig själv - det finns så många andra"

[SarasB]
2010-10-04 18:06
#4

Skrapade ur fr?n fr?n frukt och satte i mini krukor i f?nstret och h?ll fuktigt. Gl?mde f?nstret ?ppet en dag innan f?rna hade grott, d? det var ganska kallt men det klarade dom och det tog kanske 2-4 veckor innan de grodde. ?r kiwi tr?d eller buske?

flaxss
2010-10-04 18:46
#5

dom är inte härdiga ute i zon 6-7, utan bäst är igentligen att ha dom ute under den frostfrisaperioden i ett soligt och varmt och skyddat läge. sedan ge dom regelbundet med näring från det att dom får nya blad på våren till juli. till hösten ska dom fälla bladen och lite frost i kruka dör dom inte av. sedan tas dom in och övervintras svalt men frostfritt ca +1c +10c och mörkt. eller ljust (extraljus) och rumstemperatur.

till våren-försommaren när frostrisken är helt förbi tas dom ut igen, har dom ina blad när dom tas ut kan dom ställas direkt i solen. har dom blad när dom tas ut måste dom avhärdas först då ställs dom skyddat från vind i skugga med väv om i ca 2v och sedan flyttas soligare och soligare.

odlas dom inne åretrunt kan dom få problem som äldre plantor och dessutom utan kyla så blommar dom inte.

rogerth
2010-10-04 20:09
#6

Aha… Har haft i tankarna att skära en millimetertjock skivaav kiwi, sätta den i en kruka med ett litet jordlager över för att se om fröna gror. Ska göra det nu. Det går ju bra med en tomatskiva "so what…"

(Tack för bra råd "flaxss")

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
flaxss
2010-10-04 21:22
#7

det gror nog bättre om du tar ur fröna och sköjer dom (typ i en sil) och sedan sår ytligt i såjord. ställ sådden varmt och ljust, plastpåse över, är dom färska gror dom på ca 1v till 1månad. glömde skriva dom är klätterväxter.

[SarasB]
2010-10-04 23:10
#8

Okej, tack f?r svar! :)

[SarasB]
2010-10-05 00:33
#9

okej men vad gör jag med dom nu då? dom står nu i fönstret i köket.

[SarasB]
2010-10-06 01:31
#10

??

[SarasB]
2010-10-06 01:33
#11

har även passionsfrukt, physalis och granatäpple. satte frön av dessa idag, hur gör jag med dem?

flaxss
2010-10-06 16:37
#12

kiwin får du låta stå kvar i fönstret och sedan till våren ev göra så som jag skrev innan.

Granatäpple odlas som kiwi också.

[SarasB]
2010-10-06 19:47
#13

Okej, tack! Physalis? Passionsfrukt?

Annons:
SannaHolmgren
2010-10-12 16:02
#14

Jag har en kiwiplanta utomhus i kruka som överlevt två vintrar. Och då den klarat vintern som var så klarar den nog ganska mycket tror jag. Nästa år ska jag plantera om den och ge den gödsel och kanske den växer till sig då. Den kommer iång ganska sent på sommaren med bladtillväxten. Det är först nu som den är ganska kraftig och fin, nu under hösten får den violetta blad. Ska ta ett kort, strax tillbaka…

SannaHolmgren
2010-10-12 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En liten bild. Jag tar tillbaka det jag sa om kraftig och fin… Någon har brutit av en gren.Skrikandes

flaxss
2010-10-12 20:20
#16

# 14 -- roligt vi bor i samma kommun, jag har testat äkta kiwi i kruka här 2gånger men dom har inte klarat sig både frösådd och köpt (sorten jenny). även med skydd. däremot i marken funkar det utan problem men det är köpt kiwi (också sorten jenny). mina frösådder tar jag in och har i källaren nu då den jag testade ute inte klarade sig.

roligt att din trivs och klarar sig så bra.

[SarasB]
2010-10-13 00:13
#17

Ha, h?r ?r det sn? p? backen! xD

SannaHolmgren
2010-10-13 08:34
#18

#16 Jag bor på en av kommunens högsta punkter, och alldeles strax ovanför frostgränsen. Vissa mornar när "alla andra" får skrapa sina bilrutor så har vi +3/+6grader och frostfritt. Man ser då en rand 150m längre ner mot myren där nersidan är frusen och häråt är det ingen is alls. Det gör att vi har ett ganska milt klimat då det inte blir så väldigt stora temperaturskillnader över dygnet. Vi kan heller inte tävla mot övriga i kommunen i köldrekord eller värmerekord, utan det skiljer ganska mycket. Detta är nog en stor bidragande orsak till varför min kiwiplanta överlever. Jag har till och med en mild vinter haft dahlior som övervintrat till följande år. (Det var dock ingen tjäle alls det året) En till orsak till att den överlevt måste vara ren tur. Första vintern glömde jag kvar den ute helt enkelt. Och dels glömmer jag vattna, och torkar växterna ut lite innan vintern så klarar de frosttemperaturer bättre. Denna kiwi är från frö uppdraget från vanlig frukt köpt på ica-MM.

flaxss
2010-10-13 13:40
#19

# 18 - jo så blir det ju, kylan lägger sig i dalgångarna som ett lock, på vintern är det svårt att bryta detta. själv bor lågt men inte lägst. hade -23c i vintras, på sommaren blir det istället som en gryta instängt och varmt.

vintern 07/08 var väldigt mild, då hade jag bara -10c/-12c. då klarade sig fikon, japansk mispel sig i krukor utan att frysa ner. hade -9c på balkongen. fast just den vintern var nog väldigt mild.

hoppas du får blommor på den snart också, dom brukar blomma efter 3-6år. dock behöver man hon/han blommor för att bli frukt.och klarade dom senaste vintern så klarar dom nog andra vintrar med.

[SarasB]
2010-10-13 14:31
#20

Fortfarande ingen som vet hur man g?r med passionsfrukt och physalis?

Annons:
flaxss
2010-10-13 17:35
#21

passionsfrukt kan du övervintra inne, i ett ljust fönster. ha den gärna ute under den frostfriaperioden och ta sedan in på hösten, när dne tas ut på våren-försommaren efter att frosten är heltförbi så sätt den i skugganförst skyddat så att den vänjer sig vid solen. placera den soligare och soligare. sedan när den vant sig ha den ute i ett soligt och varmt läge. ge vatten och näring hela sommaren.

man sår färska frön varmt ca +25c grader. och ljust så dom på ytan. physalis odlar man på liknade sätt, vill odlas i stora hinkar och ha mycket näring till sommaren. kan övervintras inne ibland hinner inte frukten mogna ute men gör inne fram till jul.

[SarasB]
2010-10-13 22:00
#22

Okej, tack f?r svar! :)

Upp till toppen
Annons: