Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 57114 ggr
Nightslime
9/25/10, 11:33 PM

Mitt dammbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla. Tänkte berätta lite om mitt dammprojekt som jag börjat med och mottager gärna tips och funderingar från alla er som har erfarenhet eller tycker mitt bygge på något sätt verkar dåligt eller liknande.

Tanken på en damm har jag haft i många år för jag tycker att det är så fint och förhöjer hela upplevelsen att vistas i trädgården. Jag har dessutom planer på att det ska vara en badtunna och vedeldad bastu i anslutning till dammen och det tror jag blir riktigt bra.

Här följer lite bilder på det jag har lyckats med hittills, men det är lång väg kvar att vandra och jag kommer inte att bli klar innan vintern men mitt mål är att i alla fall få i dammduk och eventuellt vatten med.

Annons:
Nightslime
9/25/10, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

…fler bilder

Nightslime
9/25/10, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

…fler bilder. Dammen kommer att bli ca. 120cm djup på det djupaste stället om jag räknat rätt. :)

Detta är den nedre dammen och den blir bara ca. 70cm djup.

Nightslime
9/25/10, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Murning på en befintlig stödmur har påbörjats. Jag har borrat ner betongspik i den gamla delen av muren och låtit dom sticka upp ca. 5cm och sett till att dom sticker upp i hålstenen så att det blir lite armering.

Det kommer att bli en övre och en undre damm med ett vattenfall emellan.

Nightslime
9/25/10, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I byggnaden som man ser på bilden så kommer jag att bygga en vedeldad bastu…

Nightslime
9/25/10, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

…fler bilder.

Hinner inte med så mycket efter en arbetsdag för kvällarna är inte så långa så här års.

Halvdansken
9/27/10, 1:44 PM
#6

Jisses, det är ju en mindre sjö du är igång med!! Hur stor blir den?

Vad är planen med den? Fisk, växter? Förmodar att du ska ha en pump som för vattnet tillbaka från den nedre dammen till den övre igen. Hur löser man sånt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Nightslime
9/27/10, 9:13 PM
#7

Hej Halvdanske.

Ja, det är en ganska stor damm. Jag vet inte riktigt hur mycket den kommer att rymma eftersom det är en hel del berg i den övre dammen, men jag skulle tippa på någonstans mellan 25-35m³.

Måtten på den övre dammen är ca. 8x7x1,2m och den nedre 5,5x4,5x0,7.

Planen med dammen är att det ska bli en trevlig avkopplande oas i min trädgård med ett rikare djurliv och lite porlande vatten. Det ska vara både växter och fiskar i den men jag har ej bestämt vilka fiskar jag ska ha än.

Pumpen jag har köpt klarar 18000l/h och filtret är ett beadfilter som ska klara upp till 80m³ om man ej har fisk i och ca. 40m³ med fisk.

Jag placerar helt enkelt pumpen i den nedre dammen och leder vattnet via en slang upp till filtret och sedan vidare ut i den övre dammen igen så att det kan rinna ner i ett vattenfall till den nedre dammen igen.

Maria
9/28/10, 11:10 AM
#8

Spännande. Jag blev också förvånad då jag hade tänkt mig någon liten "normal" dammFlört

Det ska bli roligt att följa ditt bygge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
9/28/10, 1:28 PM
#9

Hur löser du det där med berget som finns i den övre delen? Jag förmodar att du måste lägga duk över, men det är ju synd, för det hade säkert kunnat bli fint med naturliga stenar man kunde se genom vattnet. Och fiskarna hade säkert gillat det också.

Eller ska du gjuta? Det är kanske smartare när det är så stort.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nightslime
9/29/10, 2:02 AM
#10

Bumbleboo, ska det vara, så ska det vara regält. ;)

Halvdanske, jag funderade på det där med berget mycket när jag väl hade grävt ur alla massor för jag skulle som du säger helst vilja ha berget synligt, men efter att ha läst många "dammforum" och frågat folk med erfarenhet så verkar det väldigt svårt att få ett berg helt tätt och även att täta dammduken mot berget, så jag har beslutat att lägga en dammduk över hela bottnen och berget istället.

Jag funderar däremot på att mura natursten på insidan av duken så att dom sluttande dammväggarna blir mer naturliga, men jag får se hur jag gör när jag väl kommer dit. Jag räknar med att nätt och jämt hinna färdigt med stödmuren i år och så får jag fortsätta med resten till våren. Ska försöka att hinna med att lägga i duken med men det är tveksamt om jag hinner innan vintern.

Lill-Kisse
9/29/10, 11:55 PM
#11

Du har kanske redan tänkt på att skyffla ut massor av fin sand i botten innan du lägger i bottenduk och den finare duken ovanpå? Det är viktigt med den fina sanden för att duken inte ska skavas sönder mot stenar i botten av dammen. Ta till rejält med duk så att du kan dra ut den ordentligt över kanterna. Sedan går det utmärkt att lägga i stenar på dukens botten för att få en intressant miljö.

Nästa tips är att vänta med fiskarna. Börja med köpa vattenrenande växter att slänga i (ska inte planteras), så det inte blir alltför grumsigt vatten. Plantera höga liljor och gräs i någon kant som t ex söder eller väst. Det bli vackert och hjälper till att ge lite skugga för att slippa överdrivet mycket algtillväxt. Du kanske kan plantera ett träd vid dammens kant som också skuggar någon tid under dagen.

Det tar tid innan man får en bra balans, så ha tålamod och utveckla dammen successivt.

Nightslime
9/30/10, 10:58 PM
#12

Lill-Kisse, tack för tipsen.

Jag tänkte faktiskt bara skyffla ut dom småstenar som finns i för tillfället och jämna till bottnen utan att skyffla i massa sand, men på vissa ställen kanske jag lägger i lite trots allt för att få bort dom skarpaste kanterna men sedan tänkte jag lägga ut lite gamla trasmattor och liknande på dom ställen där sanden ej går att lägga som förstärkning åt den tjocka fiberduk som jag redan har köpt.

Tror det räcker gott och väl som skydd åt den damduk jag har köpt eftersom den är av ett kraftigt gummimaterial som tål en hel del påfrestningar.

Jag hoppas att jag hinner få i duk och fylla med vatten innan vintern men jag ska ej sätta i några fiskar förrän nästa år.

Har köpt ett stort beadfilter som bör klara den biologiska reningen bra eftersom det är större än vad som rekommenderas för min damm. Jag har förstått att det är bättre att hellre ha väl tilltagen utrustning än för liten.

När det gäller växter och liknande så kommer jag inte att plantera något i år. Men till våren ska det planteras massor både i dammen och utanför :).

Lill-Kisse
10/2/10, 1:25 PM
#13

Jag skulle nog skippa trasmattor (av textil) och övriga material som ruttnar. Du kanske menar mattor av plast.

Annons:
Nightslime
10/2/10, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Även om trasmattor ev. ruttnar med tiden så tror jag det tar minst 10-15 år för dom att ruttna så det är inte hela världen om det händer eftersom jag dessutom ändå kommer att ha tjock fiberduk över trasmattorna. Vill bara ha trasmattorna som ett extra skydd men tror egentligen inte att det behövs.

Berget som är i dammen har inte så vassa kanter så jag hoppas det blir bra.

Bilden är tagen från balkongen…

Lill-Kisse
10/2/10, 6:41 PM
#15

Det var som sjutton. Vilken anläggning! Inte behöver du plantera några fler träd heller. Det ser lummigt och fint ut i flera riktningar. Har du testat att spola i lite vatten och sett om du verkligen måste ha någon duk i den övre dammen?

Nightslime
10/3/10, 8:40 PM
#16

Lill-Kisse, jag har inte provat att spola i vatten men efter allt regnande så finns inte en droppe vatten kvar i dammen så duken är ett måste.

Dom träd/buskar jag tänkt plantera är för att täcka muren så mycket som möjligt. Eller så öser jag upp gjord mot nureb och släntar av istället så man slipper se muren så mycket.

Lill-Kisse
10/4/10, 1:21 AM
#17

Nu förstår jag Halvdanskens kommentar om hur synd det är att lägga duk över bergskullarna. Sopar man helt rent runt de största, bör man väl kunna limma fast dukarna med asfaltklister runt kullarna. Jag menar den tjocka smet man limmar och tätar tjärpapp med. Den smeten släpper inte igenom vatten.

Nightslime
10/4/10, 1:38 AM
#18

Lill-Kisse, jag har läst på  många forum och pratat med erfaret folk om det men dom flesta anser att det i stort sett är omöjligt att få berget tätt och att det är mer tur än skicklighet om man skulle lyckas, dessutom om man mot förmodan skulle lyckas få det tätt så finns det stor risk att det börjar läcka med tiden.

Sen får man ju inte använda något giftigt medel eftersom jag ska ha fisk i.

Men jag ska forska vidare om det och se om det finns någon bra lösning. Det vore ju det bästa om man kunde bevara berget synligt.

Jag har ju ganska gott om tid på mig för jag hinner nog inte få i dammduken i år…

Nightslime
4/5/11, 6:32 PM
#19

Nu är det snart dax att fortsätta att bygga på min damm. Den har bokstavligt talat legat på is nu över vintern. Nu ska det bara bli något varmare så ska det gjutas färdigt så att man kan börja planera för att lägga i duken….. Fortsättning följer…

Nightslime
4/5/11, 6:32 PM
#20

Nu är det snart dax att fortsätta att bygga på min damm. Den har bokstavligt talat legat på is nu över vintern. Nu ska det bara bli något varmare så ska det gjutas färdigt så att man kan börja planera för att lägga i duken….. Fortsättning följer…

Annons:
Nightslime
4/5/11, 6:32 PM
#21

Nu är det snart dax att fortsätta att bygga på min damm. Den har bokstavligt talat legat på is nu över vintern. Nu ska det bara bli något varmare så ska det gjutas färdigt så att man kan börja planera för att lägga i duken….. Fortsättning följer…

Nightslime
4/5/11, 6:32 PM
#22
Nightslime
4/5/11, 6:32 PM
#23

Oj, där blev det något fel. Hur får man bort alla överflödiga inlägg som just blivit?

Nightslime
4/18/11, 9:25 PM
#24

Idag har jag äntligen börjat att gjuta lite till på stödväggen till dammen. Känns skönt att vara igång igen…

Nightslime
4/25/11, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu är snart murningen helt klar. Fick lägga till en stenrad till på höjden för att få upp vattenytan yttligare.

Maria
4/26/11, 6:11 AM
#26

Det är så spännande att följa ditt projekt. Tackar för att du lägger ut bilder på "bygget"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nightslime
4/26/11, 5:27 PM
#27

Tycker med att det är spännande och det är ju trevligt att andra tycker det med. Jag har en bild i huvudet hur det ska se ut, så jag hoppas bara att jag lyckas få till den som det är tänkt… :)

Tyvärr hinner man ju inte med så mycket efter jobbet innan det blir för mörkt och kyligt, så nu ska jag skynda mig ut en sväng och se vad som kan göras.

Annons:
Nightslime
4/26/11, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hann börja forma till etapperna ikväll som ska vara i dammen så att man kan lägga sten och plantera växter där sedan när väl duken har kommit i.

Nightslime
5/9/11, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Min kompis Petter kom ner ända från Stockholm (ca. 40 mil) för att hjälpa mig med dammen. Det kändes kanon att få lite hjälp med grävningen…

Nightslime
5/9/11, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Skivor har satts upp så att man kan forma till "trappstegen" utan att jorden hela tiden åker ner…

Nightslime
5/9/11, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jorden vattnas rikligt så att den geggar till sig och sätter sig bättre så att den håller sig som den är när väl dammduken ska i.

Nightslime
5/9/11, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Den här sidan är nästan helt färdig för att lägga dit dammduken… Glad

Dammduken ska sluta ungefär mitt i det översta "trappsteget" så att halva blir sumpzon och resten ska planteras landväxter på…

Maria
5/10/11, 7:15 AM
#33

Jag är så imponerad och det är såååå roligt att följa ditt dammbygge och att du fortsätter att lägga in bilder.

Kommer att följa detta med spänning.

Lycka tillGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nightslime
5/11/11, 12:34 AM
#34

He he, det är minst lika spännande för mig själv… Hela muren kanske rasar när vattnet kommer i, man vet ju inte om beräkningarna stämmer….. He he. Jag hoppas dock inte det… :)

Fler bilder kommer så fort jag gjort något mer. Tyvärr hinner jag inte så mycket som jag skulle vilja varje dag pga. att jag jobbar så mycket på mitt ordinarie jobb. Just för tillfället är jag ute på uppdrag fram till Fredag så nu blir det tyvärr inget gjort med dammen på några dagar…

Annons:
Nightslime
5/16/11, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Har tyvärr inte hunnit så jättemycket mer med dammen pga. att jag jobbat en hel del på mitt ordinarie arbete, men en del har hänt i alla fall. Här kommer några bilder.

Nightslime
5/16/11, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Bygget av den vall som ska vara för vattenfallet…

Nightslime
5/16/11, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Lite avjämning…

Nightslime
5/16/11, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Tycker den där stenen är fin så den ska framhävas och vattenfallet ska gå bredvid den…

Nightslime
5/16/11, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nu ser man i alla fall någorlunda hur det kommer att bli…

Nightslime
5/23/11, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jahå, då har dammduken hamnat på plats!

Det är dock en del justeringar kvar att göra och så upptäckte jag att det var två mindre hål i duken som måste tätas.

Det ena hålet råkade jag göra när jag drog i duken och den hakade i en skruv till dom där skivorna som jag hade som stöd. Jag tog ju bort skivorna allt eftersom jag lade ut duken.

Jag lyckades faktiskt reda ut det här jobbet helt själv med att lägga ut duken, det trodde jag inte att jag skulle göra för den är ju otroligt tung, men när jag väl lyckats att forsla upp duken på dammkanten så var det inte så farligt faktiskt.

Nightslime
5/23/11, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Mer bilder på dammduken…

Annons:
Nightslime
5/23/11, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Mer bilder på dammduken…

Nightslime
5/23/11, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Mer bilder på dammduken…

Maria
5/23/11, 9:21 PM
#44

Hur många kvadrat är den duken?Förvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nightslime
5/23/11, 9:45 PM
#45

Jag köpte den förra året och jag har för mig att den är 10x12,2m = 122m².

Den var inte gratis direkt men efter att ha läst på flertalet forum om läckande dammar så bestämde jag mig för att köpa en riktig kvalitétsduk. Hittade den till ett riktigt bra pris på "Dammcenter" utanför Kristianstad för 69,95:-/m². Annars brukar den kosta runt 100:-/m².

Maria
5/23/11, 9:47 PM
#46

JössesFörvånad Jag tror med all säkerhet att du har vunnit på att köpa kvalitet. Har du nu lagt ner så mycket jobb så ska man inte snåla.

Följer fortfarande detta med spänningGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nightslime
6/28/11, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Efter ett långt uppehåll har jag äntligen fått lite tid över att fortsätta mitt arbete med dammen. Ikväll lyckades jag få i lite vatten (ca. 6-7 m²). Syns ju knappt men det tog ett antal timmar med vattenslangen och så har dom senaste dagarnas regnande hjälpt till med ett par kubik. :)

Nightslime
6/29/11, 10:06 PM
#48

Idag satte jag igång pump och filter för första gången bara för att kolla hur det fungerade och hur flödet kommer att bli. Ser bra ut måste jag säga, och 18m³/h blir nog ett fint vattenfall….

Låter pumpen gå nu så att det hinner byggas upp en bra bakterieflora innan jag är färdig för växter och fisk.

Annons:
Halvdansken
6/29/11, 10:16 PM
#49

Jag är djupt imponerad över din energi. Jag har svårt att masa mig ut och tömma komposten…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nightslime
6/29/11, 11:52 PM
#50

He he, jag vet vad du menar. Har inte klippt gräset en ända gång i år på baksidan så där är det meterhögt ängsgräs. Men det beror i och för sig på att gräsmattan är sönderkörd av grävmaskin och traktor efter dammutgrävningen så nu ligger det massa sten där med. Hur som helst är tanken att jag ska planera ut hela tomten så det blir fint men först måste jag prioritera dammprojektet, annars blir inget gjort.

När jag grejade med dammen i eftermiddags så kom den första grodan på besök i dammen med. Hoppas han hittar tillbaka och tar med sig sina vänner när dammen är klar. He he…

Maria
6/30/11, 9:37 AM
#51

#50 Det var väl ett gott omen. Grodor är trevliga djurGlad Han sprider förmodligen detta nybygge till hotell vidare till sina vänner.Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Dezederia]
7/1/11, 9:09 PM
#52

Wow Förvånad

Den dammen är större än min trädgård Oskyldig

Nightslime
7/3/11, 9:35 PM
#53

Dezederia, ja, det är en ganska stor damm. Tycker det är finast så och så antar jag att det blir mer lättskött… :)

Sen är ju tanken att man ska kunna ta ett dopp i den med så då krävs det ju lite storlek tycker jag. Cool

[Dezederia]
7/3/11, 9:45 PM
#54

^^ Ja jag tror det blir nice. Följer det med spänning :)

Kommer där att vara fiskar i det eller något annat kul?

Nightslime
7/4/11, 12:40 AM
#55

Japp, det kommer att bli fisk i dammen, faktum är att jag har redan släppt i några löjor och mörtar som jag fiskade upp från Emån (en å där jag bor) bara för att prova att det verkar fungera som det ska och dom har varit där i flera dagar och äter både mygglarver och skalbaggar som jag sett. :)

Jag kommer nog att hålla mig till vanliga svenska fiskar tror jag och kanske kräfter med. Men vi får se vad som händer när den är färdig… :)

Annons:
[Dezederia]
7/4/11, 11:25 AM
#56

Kräfter? :O Mums! :)

Och där i ska du ta ett dopp? ;) Haha

Nightslime
7/5/11, 1:08 AM
#57

Japp, men det finns kräftor i både insjöar och åar, men där har man ju inget emot att bada. I Östersjön finns ännu mer konstiga djur och stora gäddor…hehe

Men faktum är att jag kommer inte att plantera in några kräftor i år i vilket fall som helst men kanske nästa år. Sedan är ju inte huvudsyftet att man ska bada i dammen men möjligheten finns i alla fall.

Nightslime
7/28/11, 5:47 PM
#58

Jag har fått en röd hinna, typ faluröd, i min damm på hela dammduken under vattenytan. Någon som vet vad det kan vara eller var det kommer ifrån? Jag har hällt i en spade med mursand för att se om det grumlade mycket eftersom jag funderade på att ha det som bottensand. Kan det bli utfällningar från det?

Det lossnar lätt så fort man stryker handen mot bottnen och virvlar bort så det sitter inte fast. Ytan känns lite hal/slemmig och det röda är som ett pulver när man stryker bort det.

Min tanke var att det amtingen är typ pollen eller nåt från träden runt omkring men det känns lite osannolikt. Eller att det är någon form av alg?

Kan det vara järn från sanden eller någon annan metall som fällts ut?

Vattnet är kommunalt och regnvatten. Det lever lite fisk i dammen så det verkar inte vara något farligt för fiskarna, dom har levt där i snart en månad.

Halvdansken
7/28/11, 6:44 PM
#59

Tror det är det som kallas "kaffegrums" i akvariekretsar. Det är en väldigt tidig alg som fösvinner efterhand som du får i växter och djur och får igång en biologisk balans/biotop.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nightslime
7/29/11, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Aha, ja, det tror jag med, nu när du säger det. Här kommer en bild på det i alla fall.

mariatingsund
8/2/11, 10:10 AM
#61

tror du kräftor trivs i dammduksdammar? Vi går också i dammtankar, men kostnaderna är lite avskräckande ändå, bara duken 8,5 tusen för rabattpris… Jag startar en tråd om vår fd.skog som planeras att bli en lummig naturlig trädgård fullt med blommor, bär, fruktträd, skog o vatten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Farwuq
8/4/11, 2:53 PM
#62

Det är väldigt intressant att följa ditt dammbygge Nightslime, själv har jag bara en enkel koloni.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Nightslime
8/4/11, 11:04 PM
#63

mariatingsund, jag ska ju ha sten och grus i dammen så då tror jag mycket väl att kräftor skulle trivas.

Ja, det är väldigt dyrt att bygga en damm med lite storlek. Jag har nog spenderat runt 35.000:- vid det här laget, men jag ser det som en investering på huset för jag tror att det kommer att öka värdet på det. Dessutom har jag köpt kvalitetsgrejor för jag vill ju att det ska vara så bekymmersfritt som möjligt och inte gå sönder.

Nightslime
8/4/11, 11:07 PM
#64

Farwuq, tack för det. Jag hoppas att en del kan få nytta av mina erfarenheter och bli inspirerade med.

Snart kommer det mer bilder att beskåda, men jag ska iväg till Virserum i helgen (Marknad och MC-träff) så det dröjer nog till slutet på nästa vecka.

mariatingsund
8/5/11, 8:43 AM
#65

Jag bara hörde att kräftor vill ha mycket djupare vatten än en utgrävd damm hur stor o djup den än är. Men om du lyckas med kräftor, då ska jag definitivt övertala honom att göra som du, för jag älskar kräftor :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
8/5/11, 4:40 PM
#66

Flodkräftor lever ju i små ringlande bäckar eller till och med diken så djupet är nog OK i min damm (ca.1,4 meter). Men du har rätt i att det ska vara gott om sten och håligheter som dom kan gömma sig i.

mariatingsund
8/5/11, 4:42 PM
#67

Hör absolut av dig om kräftorna när du har lyckats, och lägg in fler inspirationsgivande bilder, jag njuter av att  bara läsa det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
4/24/12, 2:11 AM
#68

Hej igen!

Förlåt att jag inte uppdaterat på väldigt länge men det beror på att jag helt enkelt inte haft tid att göra något med mitt dammprojekt.

Förra sommaren fiskade jag upp några löjor och mörtar och släppte ner i dammen för att se att hur det fungerade och det verkade riktigt lovande. Fiskarna började äta fiskmaten och var allmänt pigga. Sedan stängde jag av pumpen inför vintern och isen lade sig på dammen. Jag trodde inte fiskarna skulle klara sig eftersom jag ej hade hunnit införskaffa någon syrepump som håller en öppen vak i dammen.

Nu är det i alla fall vår igen och jag såg att dom fiskar jag lade i dammen förra året fortfarande lever! Har i allafall sett en fisk än så länge. Hoppas att alla lever.

Snart är det dags att fortsätta med projektet men var berädda på att det blir lite glest med uppdateringar eftersom jag oftast ligger ute hela veckorna när jag jobbar.

Men håll till godo för jag är säker på att resultatet kommer att bli bra…

Farwuq
4/24/12, 7:02 AM
#69

Vi finns här, och vi läser nyfiket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Halvdansken
4/24/12, 11:01 AM
#70

O, ja berätta. Jag har faktiskt undrat över hur det gick och trodde att du glömt oss här inne.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
4/25/12, 8:32 AM
#71

Jag vill också läsa, så publik har du :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[TheoA]
5/5/12, 11:33 PM
#72

Häftigt med ett vattenfall :) Vi vill också ha damm, har utsett ställe, pappa har ju grävmaskin. Men det är ett problem, en elkabel går just där. >:( Det går säkert att lösa, men vi väntar ett tag med damm, har lite andra projekt. Och redan en å som går genom trädgården.

Maria
5/6/12, 7:07 AM
#73

#72 Kolla upp med kommunen eller markägaren bara om du ska leda vatten från ett vattendrag som ligger på annans mark.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TheoA]
5/6/12, 11:43 AM
#74

Nej det är vår egen mark. :) Och det är inte tänkt att dammen och ån ska ledas ihop.  Det är 200 m mellan ån och där vi vill ha dammen.

Nightslime
7/12/12, 3:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Lite bilder på dammen… Har inte hunnit ta tag i den riktigt än men snart hoppas jag att jag får tid.

Nightslime
7/12/12, 3:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Mer bilder…

Annons:
Nightslime
7/12/12, 3:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Mer bilder…

Farwuq
7/12/12, 6:44 AM
#78

Oj så fint.

Förvånad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
7/12/12, 7:29 AM
#79

Du har kommit långt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
7/12/12, 9:17 AM
#80

Är lite förbryllad, du har inte jord på botten, släpper du ner växterna med jordklump och det löses inte upp? Det kanske lite dum fråga, men man förblir dum om man inte frågar. Jag hade gärna haft lite kabbeleka i vår lilla damm, men  i naturen lever kabbeleka i jord under vatten, så jag vet inte om det går. Sen Vilka växter kan man släppa i en damm, mer än näckrosor. Ser du har en sorts iris? eller är det vass?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
7/12/12, 10:51 PM
#81

Jag har inte hunnit dölja duken än och heller inte lagt i sand och sten som jag tänkt. Dessutom har jag inte fixat färdigt den nedre dammen överhuvudtaget än så det är mycket kvar.

Jag kommer förhoppningsvis hinna med lite nästa vecka, men det är många järn i elden just nu då jag har köpt både bil och båt som jag vill utnyttja nu på sommaren samt att jag borde prioritera att lägga nytt tak på huset.

Nåja, allt har sin tid. :)

Mariatingsund, nej jag har inget på bottnen än förutom lite sten där jag bara provisoriskt har klämt fast några näckrosor så dom inte flyter upp samt massor av gamla ruttna löv som jag ej har tagit bort. Tanken är att jag ska ransa upp i vattnet och sedan ha i några kubik med sand och sten så man inte ser slipper se duken samt att plantera i. För jag gillar inte att ha växterna i sådana där planteringskorgar för jag tycker det ser fult ut. Men det kräver ju att det blir ganska mycket sand så man får ner rötter osv.

Man ser att det är väldigt grönt vatten vilket beror på svävalger. Jag har inte hunnit skaffa ett UV-ljus än som tar död på svävalgerna så att dom klumpar ihop sig så att filtret kan ta bort dom. Ska dessutom bygga ett mekaniskt filter tänkte jag som tar mer av partiklarna i vattnet. Det filter jag har nu är av den biologiska sorten där det bildas microorganismer som tar bort giftiga ämnen osv.

Sen är det ju så med att jag ska plantera mycket mer växter så att det blir svårare för algerna att ta fart. Som det är just nu är det på tok för lite.

Ang, vassen så vet jag inte vad det är för sort för jag fick lite av en polare som med har damm. Det blir gula blommor som sedan blir till frökapslar.

Fortsättning följer…

Farwuq
7/13/12, 7:08 AM
#82

Vi emotser mera…

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mariatingsund
7/13/12, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Tack för svar. Det betyder att med lite sand på botten kan man göra underverk? Jag trodde det skulle behöva lite lerjord eller något som binder. Jag vill gärna ha något mer i dammen än den fula flytväxten vi köpte. Bifogar en bild på min damm, men vill inte kapa din tråd.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Nightslime
7/13/12, 3:03 PM
#84

Vilken fin liten damm, har du fisk i den?

Ja, det finns ju säckar med sk. näckroslera att köpa som är bra att ha till lite alla möjliga vattenväxter. Jag använde lite sådant till både vassen och ett par mindre andra växter. Men eftersom jag bara planterade dom lite provisoriskt så kommer jag att göra om det sedan.

Tänk dig ett akvarium, i ett sådant behöver man ju inte ha jord utan det räcker ju med sand.

I en damm hamnar det ju dessutom alltid lite löv, foderrester, fiskbajs (om man har fisk) och insekter i vattnet vilket bidrar till att det blir gödning.

Helst ska man ju rensa bort så mycket som möjligt utav gamla löv och sådant så att inte vattnet blir övergött för då blir det ju inte heller bra.

Hur som helst så har jag inte haft näckroslera till mina näckrosor, men däremot finns det massor av ruttna löv i just nu så det kanske är därför dom klarat sig.

mariatingsund
7/13/12, 3:51 PM
#85

OK, tusen tack för ditt svar :-) Ska kolla upp med näckroslera. Har ej fisk i den, för jag kan inte lösa vinterförvaringen, dammen är för grund o fryser genom. Jag insisterade dammen för att jag ville se himlen på marken när jag tittar ut genom fönstret, men nu ser jag bara moln, inte lika roligt ;-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
5/31/13, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Jahå, då var det dax att återuppta mitt dammprojekt som har fått ligga orört alldeles för länge nu på grund av tidsbrist. Nu har jag äntligen börjat att limma fast duken mot muren samt att mura ett litet valv där jag tänkte att vattnet skulle rinna in i dammen. Har aldrig murat ett valv innan så det ska bli spännande att se om det kommer att hålla.

Nightslime
5/31/13, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Alla fiskar som jag haft i dammen (mört och löjor) tycks ha dött i vinter för jag har inte sett en ända fisk. Antagligen beror det på att isen har legat så länge i år och jag inte hade investerat i en luftpump som syresätter vattnet på vintern. Men i gengäld så kryllar det numera av vattensalamandrar, grodyngel och dykarbaggar.

Farwuq
5/31/13, 10:08 PM
#88

Vi följer dina strävanden med intresse.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

HellviHumle
6/1/13, 7:14 PM
#89

Kommer nog bli väldigt fint!

HH

Farwuq
6/1/13, 9:41 PM
#90

Du kan kanske även använda den som pool.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
theoneissa
6/2/13, 9:47 AM
#91

Vad spännande! Det här vill jag följa!🙂

Halvdansken
6/2/13, 12:33 PM
#92

Kul att se dig här igen! Mer foton!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
6/3/13, 7:46 PM
#93

Hur limmar du fast duken? Det blir en underbar damm, det syns redan. Väntar med spänning på fortsättning :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
6/10/13, 1:23 AM
#94

Farwuq - Kul att höra att du vill följa mitt projekt. Jag har faktiskt tänkt att det ska gå bra att bada i den med, men det är ju meningen att det skall vara fisk i den med.

HellviHumle - Ja, det hoppas jag med. Det är ett tidsödande projekt, men väldigt kul att hålla på med.

Theoneissa - Kul att höra, hoppas att du inte blir besviken bara… 😉

Halvdansken - Tack. Fler foton kommer allt eftersom projektet utvecklas, det är ett löfte. 😃

mariatingsund - Jag limmar med en polymerlimfog som heter High Tack. Det klarar att belastas till viss del direkt utan att ha det i spänn vilket är väldigt bra för annars skulle jag bara kunna limma korta sträckor åt gången alternativt köpa väldigt många tvingar.

Jag hoppas att du har rätt i att dammen kommer att bli fin. I min hjärna har jag en tydlig bild av hur det skall se ut, men vi får väl se hur bra jag lyckas i verkligheten.

mariatingsund
6/10/13, 2:14 PM
#95

Du lyckas säkert alldeles för ypperligt :D Jag har bara inte förstått, menar du att du "svetsar ihop" dukar eller att du limmar duken mot stenar och valv mm?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
6/10/13, 2:19 PM
#96

Jag tycker också detta bygge är jättespännande att följa🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
6/10/13, 4:32 PM
#97

👍

Tumme upp för din damm.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tant Grön
6/10/13, 5:03 PM
#98

Jättespännande. Ser fram mot fler bilder.

Anna_Sv
6/10/13, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Verkligen imponerande Nightslime! Både din ork, vilja och kunskap att bygga dammen och samtidigt "blogga" om det här! Det är jättekul att följa ditt arbete, så fram för fler bilder! ;-)

Såhär såg min "damm" ut sommaren 2011 - man tager vad man haver.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Margareta
6/11/13, 1:34 PM
#100

Vilket fantastiskt projekt - kommer att följa tråden med stort intresse

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Nightslime
6/11/13, 11:13 PM
#101

mariatingsund - Jag limmar med foglimmet mot betong, sten och fäster duken på så vis. Sen kommer jag använda speciellt lim för gummiduk att limma ihop skarvbitar och så med.

Anna_Sv - Tack tack. Ja, men det duger väldigt länge med en liten damm som din med tycker jag. Speciellt om man inte har så stora ytor. Oftast är det ju just lite porlande vatten man vill lyssna på eftersom det har en tendens att få en i bra sinnesstämning. 

Så kul att det är så många som intresserar sig för mitt projekt. Det gäller bara att ni har lite tålamod för jag har mycket annat att pyssla med också så jag får ta dammen när tid finns samt att vädret är trevligt att arbeta i. Men min förhoppning är i alla fall att den ska bli någorlunda färdig denna sommar/höst.

Jag lovar att lägga upp bilder löpande så fort jag gjort något mer. 

Provade förresten att stå på valvet och hoppa lite försiktigt för att se om det skulle hålla, och det gjorde det faktiskt, verkar helt stumt. Blir lite stolt om det håller år efter år… :)

Farwuq
6/12/13, 12:33 PM
#102

Vi har massor av tålamod, vi förstår att det tar lite tid.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mabrotnosh
6/13/13, 10:10 AM
#103

Vill också följa dammbygge eller poolbygge eller insjöbygge ;)

jossa5
6/13/13, 1:23 PM
#104

Haha, här får du en till följare! :) Jättespännande projekt, just för att det är så stort! Ser fram emot mer bilder!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Pagan
6/13/13, 8:38 PM
#105

Oj, 😮ja det var inget litet projekt du tagit på dig. Samtidigt som du jobbar massor och lägger om tak och allt annat. Du väljer dina ”fritidsysselsättningar” väl.😃 Du verkar ju verkligen tycka det är roligt och det är väl halva grejen. Väldigt imponerad och vill gärna följa med resten av vägen. Som han sade på från Slott till Koja: "jag har ingenting emot hårt arbete, jag kan sitta hur nära som helst och titta på"😉

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Nightslime
6/13/13, 9:39 PM
#106

Haha va härligt att ni intresserar er. :)

Idag har det regnat hela dagen så ville inte vara ute och greja, men eftersom alla mina löjor och mörtar jag haft i dammen ett par år dött när isen låg så länge så har jag varit iväg hos en polare och fick mig några guldfiskar som jag lade i min damm. Han hade fått en massa yngel så det var lite överbefolkat tyckte han.

En damm utan fisk är som rena barnkammaren för mygglarver som ni säkert förstår så jag hoppas nu att fiskarna ser till att äta upp sig rejält så jag slipper dom där irriterande blodsugarna.

Blev lite orolig bara att alla nyinflyttade gäster i dammen (vattensalamandrar) skulle bli uppätna nu när jag lägger i fisk men enligt polaren där jag hämtade fiskarna så har han med gott om salamandrar trots massor av fisk så det verkar fungera ihop trots allt.

Nästa vecka hoppas jag att jag hinner fixa lite mer med dammen och då kommer det givetvis upp bilder i så fall…

HellviHumle
6/13/13, 10:35 PM
#107

*väntar*

HH

Nightslime
7/1/13, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Har tyvärr inte gjort så mycket förutom att murat lite till på muren vid dammen. Däremot har jag inhandlat lite mer utrustning som känns nödvändig för att vattnet skall bli klart och fint.

Detta är vad jag har för teknisk utrustning till dammen: 1st Superflow pump som pumpar 18000l/h, 1st Superflow techno 20000 som pumpar 19000l/h, 1st PB20 biologiskt filter, 1st UV-C Pro 95 Watt UV-filter samt 1st Airset Super luftpump som skall användas på vintrarna.

Nightslime
7/1/13, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Superflow 18000

Nightslime
7/1/13, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Biofilter PB20

Nightslime
7/1/13, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Airset Super luftpump

Annons:
Nightslime
7/1/13, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

UV-C Pro 95 Watt UV-filter

Farwuq
7/1/13, 10:08 AM
#113

Du satsar verkligen stort.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pagan
7/1/13, 8:06 PM
#114

Ja verkligen, ser verkligen avancerat ut. å Dyrt🙂Tror jag nöjer mig med mitt fågelbad ett tag till.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Nightslime
7/1/13, 10:38 PM
#115

Ja, det blir en del utrustning, men tror det är värt det i slutändan för min tanke är ju att dammen i stort sett skall sköta sig själv så mycket som möjligt.

Vill ha ett stort vattenflöde eftersom jag ska ha ett vattenfall. Det ska ju vara lite ös i det tycker jag.

UV-filtret verkar vara en absolut nödvändighet i min damm för vattnet blir ju väldigt grönt av svävalger och det gör ju att man inte ser mer än kanske 5-10cm ner i vattnet. Vill ju helst se bottnen på 1,6meter om möjligheten finns. Tror i och för sig inte att det blir så klart men förhoppningsvis blir det en ansenlig skillnad i alla fall.

Jag fotograferar vattnet varje dag för att se hur fort vattnet klarnar upp. Lägger upp bilder på det senare när vattnet blivit klart.

Jag kommer ju inte att vilja städa ur varenda nedfallet löv utan jag hoppas ju att det kommer bli en så naturlig balans som möjligt som gör att vattnet håller en bra kvalitet och att organismer mm bryter ner löv och annat på en naturlig väg. Pumpar, UV-filter och Biofilter har jag ju bara för att ge naturen lite hjälp på vägen, och för att slippa rengöra och bevaka dammen hela tiden.

När mitt projekt börjar bli färdigt gör jag en lista på alla kostnader jag haft. Det är dyrt att investera i alla grejer till en damm i den här storleken, men som jag ser det så tror jag att det gör underhållet minimalt och det är så jag vill att det ska vara. :)

Stod och tittade på fiskarna som simmar omkring i dammen igår kväll och då kom en fyrbent besökare förbi helt ovetande om att jag stod där…tills jag smackade lite åt henne för att påkalla uppmärksamhet, då skuttade hon in på grannens tomt. :)

Pagan
7/1/13, 10:43 PM
#116

Inte för att jag vet vilka fiskar mm som finns som äter nedfallna löv och alger, men det finns ju säkert en del sådana och växter man kan ta till hjälp också och få ett kretslopp i det. Det förstår jag ju att du inte vill hålla på att tömma och rengöra utan låta det bli självrenande på alla sätt. Det är ju ingen liten damm du skapar precis. Intressant att följa och det får ta den tid det tar. Inte alltid själva slutresultatet som är roligt utan själva resan dit.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Nightslime
7/1/13, 10:45 PM
Nightslime
7/1/13, 10:50 PM
#118

Nä, fisk som äter löv har jag aldrig hört talas om, men mikroorganismer och insekter finns det ju som gör det jobbet. :)

Annons:
Nightslime
7/1/13, 10:51 PM
#119

Hmmm, skulle ju ha en länk till filmklippet i inlägg #115 men ser inte att det kom med. Länken är i #117 istället om ni vill se besökaren.

Farwuq
7/2/13, 7:22 AM
#120

Brukar inte malar käka lite av varje? Tuggar de inte i sig en del alger eller så?

😮🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pagan
7/2/13, 5:15 PM
#121

Vad fint och trevligt besök🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Nightslime
7/2/13, 10:22 PM
#122

Farwuq, det beror på vilken typ av mal man menar. Dom malar som lever i en del svenska vatten är rovdjur och äter i stort sett allt som är kött och dom kan väga över 100kg fullvuxna. Sen finns det ju akvariemalar som äter alger men tror inte dom kan vara i en damm året runt. Möjligt att det finns någon som kan det men tror inte det finns någon mal som äter löv i vilket fall som helst.

Pagan, Ja, det var så kul för hon verkade helt ovetande om att jag stod där trots att det bara var ca. 3-4 meter ifrån mig. 😃

Nightslime
7/2/13, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Det var nära det blev en drunkningsolycka i dammen idag för denna fina Noshornsbagge, men jag räddade den innan det var för sent. Sedan såg jag en till fast en hona (utan horn) i samma knepiga sits som jag med fick rädda. 😎

Lägg märke till fripassageraren…

Nightslime
7/2/13, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

…en bild till…

mejamylove
7/3/13, 12:30 AM
#125

#122 Jag har följt ditt dammbygge nu ett tag och det ser toppen ut! Jag tror att ancistrus är en bra mal, den äter allt och lite till och klarar lägre temperaturer. Vi har en i vår damm, och han äter och växer :)

Annons:
Nightslime
7/3/13, 9:28 PM
#126

mejamylove, kan dom övervintra i dammen med? Det är ju en tropisk fisk så tog för givet att dom inte skulle klara det…

Pagan
7/3/13, 10:04 PM
#127

nämen sicken hjälte du är, å vilken fin medpassagerare han hade🙂Vad vackra de är i närbild. Hade jag sett dem i verkligheten hade jag väl sprungit. Enda gången jag springer så jag får puls! Insekter har en jäkla förmåga!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

mejamylove
7/3/13, 10:32 PM
#128

#126 Beror på hur kallt det blir på botten, det brukar ju vara några grader?

Tant Grön
7/4/13, 12:33 PM
#129

#122 Nightslime, du skriver att malar är rovdjur och äter i stort sett allt som är kött. Och dom kan väga över hundra kilo. Och dom finns i svenska vatten! Nu blir jag rädd för att bada. 😂

Farwuq
7/4/13, 2:04 PM
#130

Här är lite info om malar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mal_%28fisk%29

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
7/4/13, 9:51 PM
#131

Tant Grön, det finns gott om mal i Emån som ligger precis där jag bor, har väl ungefär 30 meter till ån 😃. Kolla länken som Farwuq lade upp så ser du att dom till och med kan bli så stora som 400kg!! Det finns historier om att mal skulle tagit barn och hundar som simmat i ån men vet inte hur mycket sanning det ligger i det, förmodligen bara skrönor. Men med tanke på storleken skulle det antagligen inte vara omöjligt.

Imorgon är sista arbetsdagen, sedan är det semester i 4 veckor för min del. Ska bli otroligt skönt, fast inte för att det kommer att bli mindre jobb, för här finns att göra med dammen och trädgården mm. 

Det är ju dock mycket roligare jobb jämfört med att gå till arbetsplatsen varje dag och göra samma saker hela tiden.

Farwuq
7/5/13, 10:04 AM
#132

Hoppas du får en fin semester.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Nightslime
7/11/13, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Tänkte bara visa skillnaden på klarheten i vattnet sedan jag installerade UV-C filtret.

Filtret är på 95 Watt men egentligen ska det vara minst det dubbla till min damm.

Denna bild är tagen samma dag som jag installerade filtret…

Nightslime
7/11/13, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

…denna bild är tagen den 10/07 och föregående bild den 28/06.

Man ser en klar skillnad. Hoppas det blir betydligt klarare, men det har kommit en god bit på vägen.

mariatingsund
7/11/13, 5:17 PM
#135

ja, det gör underverk. Gör gärna fler bilder så man ser delvis helheten och delvis detaljerna. Ha en skön semester :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Pagan
7/11/13, 8:32 PM
#136

Ja men visst blev det så mycket bättre, på så kort tid också.  Ja hoppas du får en skön semester och en massa tid för dammen😛

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

thildatessie
7/29/13, 3:50 PM
#137

Wow vad fint du gör! Har inte tålamod för sånt.. tror jag 😉men jag vill gärna ha en damm.

Halvdansken
7/29/13, 4:39 PM
#138

Har läst att man kan lägga i halm också. Det ger upphov till infusorier (?) som käkar algerna. Googla. Det var många som använde det även i akvarier när jag var aktiv akvarist.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nightslime
10/4/13, 12:30 AM
#139

Det har tyvärr inte blivit mycket gjort med dammen i år då jag fått prioritera andra saker, men lite mer byggt på muren har det i alla fall blivit och så har jag skurit bort det mesta av överflödet på dammduken samt limmat fast duken mot muren. Men än är det långt kvar innan den är färdig.

I år blir det inte mer gjort men fram emot våren så ska det grejas igen och då hoppas jag att jag hinner fixa färdigt den och badtunnan som planeras i anslutning till dammen.

Här har ni i alla fall en länk så ni kan se hur guldfiskarna, löjorna, mörtarna, färnorna och rudorna äter lite och lägg märke till hur klart vattnet blivit. Denna lilla film var filmad den 7/9-13 och sedan dess har det klarnat ännu mer så nu är det glasklart så jag kan se botten på det ljupaste stället där det är ca. 160cm ljupt. Trodde jag inte att det kunde bli, hoppas det förblir så även nästa år.

https://www.dropbox.com/s/talwjp1bpyy1krh/2013-09-07%2015.07.53.mp4

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
HellviHumle
10/4/13, 12:39 AM
#141

Ser ju riktigt bra ut!

HH

Nightslime
10/4/13, 12:43 AM
#142

Ja, nu när vattnet är klart så ser det mycket trevligare ut och så ser man ju fiskarna vilket är lite av grejen med att ha fisk i dammen…hehe

Farwuq
10/4/13, 8:50 AM
#143

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mariatingsund
10/6/13, 9:38 AM
#144

Som fisk i vattnet, ja. Du vill inte lägga upp en till film där du visar helheten? Jag är mer nyfiken på formen, storleken, själva bygget, fiskarna ser ju fiskar ut överallt 😃Hur du gjorde för övrigt alltså? Även om det inte är färdigt, så ser man väl tanken då 👍Stående bilder ger inte den informationen som en film då man tar kameran runtom 🙂

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
10/6/13, 8:02 PM
#145

#144 Jodå, det kan jag väl fixa. Återkommer med det så fort jag har tid.. :)

mariatingsund
10/7/13, 6:22 PM
#146

Vad glad jag blir :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Farwuq
10/7/13, 7:02 PM
#147

👍

Vi väntar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Misarn
1/19/14, 5:50 PM
#148

Åh vilken rolig tråd, hur gick det med dammen? :-)

Nightslime
2/19/14, 11:24 PM
#149

#148 Misarn

Jag har tyvärr inte gjort så mycket mer än det som står här i bloggen, men så fort våren börjar att komma så fortsätter jag med projektet och då kommer det upp mer bilder och text.

Nightslime
2/19/14, 11:38 PM
#150

Här är den sista filmen jag filmade för att Mariatingsund bad mig om det. Glömde ju givetvis lägga upp den då det begav sig, men här är den nu i alla fall. 

Det ser väldigt stökigt ut och det är det med, men snart ska det bli bättre förhoppningsvis. :)

https://www.dropbox.com/sc/iwpfif0x0xty97g/w7pBf_3537

Misarn
2/20/14, 10:37 AM
#151

#149 Blir spännande att följa :-)

TerriZue
2/20/14, 2:12 PM
#152

Wow, jag är så imponerad av det här projektet! Ser fram emot att se fortsättningen, det blir så fint! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

mariatingsund
2/21/14, 5:37 PM
#153

Oh tusen tack för filmen. Fast jag såg inte syftet där vid valvet, men det kommer väl sen? Var finns detta? Mysigt med skogen bakom.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Pagan
2/21/14, 5:43 PM
#154

Häftigt att få följa med i framskridandet. 🙂Inget nådigt projekt precis. vissa saker ska få ta sin tid.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Nightslime
2/22/14, 3:43 PM
#155

#153 När det gäller valvet så är det så att jag egentligen inte hade någon direkt tanke på varför det blev ett valv där men ville prova att mura ett sådant så därför gjorde jag det, men så när valvet var färdigt så tänkte jag att vattnet ska rinna igenom det från andra sidan när det kommer ut från slangen. Det var bara en kul grej helt enkelt men tror det blir ganska bra när det blir färdigt. 

Tack för att ni peppar mig med era lovord, nu har jag mycket att leva upp till. 👍

Nightslime
2/22/14, 3:45 PM
#156

#153 Förresten så glömde jag svara på frågan vart jag håller hus. Jag bor ute på landet i en håla som heter Finsjö som ligger i Mönsterås kommun mellan Kalmar och Oskarshamn ungefär.

mariatingsund
2/23/14, 6:19 PM
#157

Ja, jag tittade på kartan, du har en jättefin å i byn annars, hamnade du på den sidan då hade du inte kommit på damm-tankar, hade räckt med Emån :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
2/24/14, 12:33 AM
#158

# mariatingsund. Jag har bara 20-30m till ån men bor på fel sida av vägen tyvärr. Hade varit lite av en dröm att ha en å-tomt istället, och i så fall gärna lite mer enskilt läge än jag har idag. Föredrar när det inte är grannar på varje sida av tomten. 

Emån är ett oerhört vackert och artrikt vatten. Det är i Emån världens största havsöringar är fångade, och det gör att både svenska kungen och turister från hela världen besöker Emån för att fiska varje år.

Alenzi
2/24/14, 12:30 PM
#159

Det här vill jag följa! :D


mariatingsund
2/26/14, 5:04 PM
#160

Det är kanske något att besöka då? Emån?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Nightslime
2/26/14, 7:15 PM
#161

#160 Ja, det ska du absolut göra tycker jag. Finns otroligt fina platser runt Emån och det är väldigt populärt att paddla kanot där med. Emån bjuder på både häftiga forsar med relativt hög fallhöjd och även stora lugnt flytande områden med en del sjöar.

Även den mytomspunna och fridlysta malen finns det gott om i Emån.

mariatingsund
2/26/14, 7:23 PM
#162

Ja det låter faktiskt som att man borde göra det. Början i juni är vi på semester, kanske då. Är inte så långt ifrån Växjö heller.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kaninsköld
2/26/14, 10:41 PM
#163

Ang. den vassliknande växten tror jag du syftar på gul iris/svärdslilja, som även förekommer vilt i sjöarna runt oskarshamn, har tidigare bott där.

Mvh Kaninsköld

Nightslime
4/6/14, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Det märks att det är bra med UV-filter. När isen släppte var vattnet glasklart, men efter bara några dagar så blev det mer och mer grumligt, tills man bara kunde se ca. 50 cm ner i vattnet. Jag har ju inte haft filtreringen igång på vintern, bara en luftpump som håller ett par öppna vakar i isen och vädrar ut sumpgaser. 

Jag satte igång filtret och UV-lampan och på mindre än 1 vecka var vattnet åter igen helt glasklart så man ser helt perfekt ända ner till bottnen på ca 160 cm djup. 

Är ju mycket trevligare när man ser fiskarna och allt annat liv i dammen.

https://www.dropbox.com/s/1jb2fz9v7zuuwqv/2014-04-04%2014.36.26.mp4

Lillianna
4/18/14, 6:43 PM
#165

MYCKET spännande projekt du har!!
Roligt att se alla bilderna!

/Lillianna  (värdinna för facebookgruppen trädgårdsdamm)

~ Lillianna ~

Farwuq
4/18/14, 7:19 PM
#166

Fin-fin damm.

Angående UV-ljuset: Stör det inte eko-balansen i dammen så att fisk, växter etc. blir lidande?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
4/21/14, 1:46 AM
#167

#166 

Nej, UV-ljuset finns ju även naturligt från solen så det är ingen fara. Det är bara det att i en damm som är begränsad till en liten yta så räcker inte det naturliga UV-ljuset till för att svävalgerna ska dö så då kan man förstärka det med en lampa. 

Har man mycket växter i dammen och en perfekt balans så behöver man antagligen inte ha UV-ljuset för då ser växterna till att det inte blir ett överskott av näringsämnen och sådant som algerna annars drar nytta av.

Annons:
mcvilse
4/29/14, 3:38 PM
#168

Vilken rolig tråd!! Så härligt att få följa med projekt under så lång tid och tack för att du inte ger upp fortsatt info/blogg till oss som följer på håll :)

Nightslime
5/1/14, 5:25 PM
#169

Tycker det är kul att så mycket folk följer bloggen. Snart är det dax att ta nya tag med dammen, men det är mycket annat som skall göras med så det får ta sin tid, men så fort något utvecklas så kommer det att uppdateras här, det lovar jag. :)

RatAss2
5/6/14, 9:49 PM
#170

Kan inte fatta att den här tråden är 4 år snart. Och jag som följt den i smyg sen starten! Har i omgångar glömt tråden och sen får man en "lightbulb" och kikar in igen och man blir alltid lika glatt överraskad med mera bilder och info! Keep on going! :D

Nightslime
5/23/14, 11:44 AM
#171

Ojojoj, nu har denna blogg lästs över 10.000ggr! Otroligt kul! Bara det att man nästan får lite dåligt samvete att jag inte hunnit med att arbeta på dammen än i år, men det kommer, var så säkra. 😃

Farwuq
5/23/14, 12:17 PM
#172

Vi väntar med spänning, ta den tid du behöver.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
7/2/14, 12:43 AM
#173

Har tyvärr inte grejat med dammen än i år. Har haft väldigt mycket annat att prioritera nu och så har det dessutom spöregnat i ett par veckor i streck nu. 

Har dock fått ärva en riktig dammduk (gummi) samt ett antal fiskar och växter från en som skulle sälja sitt hus och den nya ägaren ville inte ha dammen. Jag fick ca. 15 guldfiskar, 2 svarta koikarp ca. 50cm, 1 stor guldid ca. 50cm samt en sandkrypare. Och så fick jag massa svärdslilja, kabbeleka samt någon slags vass som jag ej vet namnet på (grönvitrandiga spetsiga blad) som är väldigt fin. Då jag endast hade skaffat PVC-duk till den nedre dammen så var det ju perfekt att få tag i en gummiduk istället så nu får det bli den som kommer att hamna där istället

Upptäckte att jag fått massor av yngel för första gången nu med. Vet inte vad det är som ynglat av sig men det ska bli spännande att se när dom vuxit till sig lite. Jag hoppas att det är löjorna, rudorna, koien eller mörtarna eftersom jag tycker det räcker med guldfisk och färna.  Har filmat dom men det är väldigt svårt att filma så det blir bra pga, att det blänker i vattenytan, så jag lägger inte ut det klippet här nu utan jag försöker att få till ett bättre klipp först.

Återkommer när något händer med dammen…

Niwa
7/6/14, 10:54 PM
#174

Detta var ju jätte spännande, tassar lite i tråden så jag kan följa fortsättningen

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Farwuq
7/7/14, 6:42 AM
#175

Vi har ögonen på ditt projekt.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
8/15/14, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Det har tyvärr inte funnits så mycket tid med att greja med dammen i år för har haft massa andra projekt samtidigt, men lite har hänt i alla fall. 

Jag har tänkt om lite när det gäller det som först var tänkt att bli ett vattenfall rakt ner till den nedre dammen. Ett vattenfall är fint men ville ju ha en bäck med dels för att det är väldigt bra för vattnet att forsa lite bland stenar där det kan bildas bra bakterier som tar upp gifter mm. men framför allt för att det är fint. Och så blir det ju ändå lite vattenfall fast inte lika högt och brant.

Nightslime
8/15/14, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Slänten under uppbyggnad…

(Killen på bilden är inte jag utan det är min vän som har grävmaskinen.)

Halvdansken
8/16/14, 12:29 PM
#178

Vad nu? Ska du utöka det hela med en bäck också?
Kommer den att gå ner "nånstans" och sen pumpar du vattnet tillbaka till översta dammen?
Hur mycket dunstar nu i värmen egentligen? Något du märker?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cissi_1993
8/18/14, 11:20 AM
#179

oj vad kul vem vill inte ha en sån i trädgårdn?

Nightslime
8/18/14, 2:49 PM
#180

#178 Ja, en bäck är ju alltid trevligt. Tanken är att bäcken skall gå i en båge och sedan ner till den nedre dammen för att sedan pumpas upp i den övre dammen igen. Det blir ju ganska bra fall på vattnet så det lär väl forsa och plaska en del skulle jag tro. Nedre dammen ser du bäst på den senaste bilden, det är hålet som är intill muren bakom skopan, det ser inte mycket ut på bilden men den bör rymma ungefär 20.000 liter och den övre dammen rymmer ungefär 80.000liter… Tanken är att vattnet skall rinna ut från den övre dammen åt vänster för att sedan böja av 180 grader och rinna ner till den nedre dammen åt höger.

Avdunstningen märks bara marginellt och fylls på fort vid nästa regn. Har aldrig på dessa 3 år som det varit vatten i dammen behövt att fylla på med nytt. Dammen sköter sig i princip själv, det ända jag behöver göra ar att backspola mitt PB20 filter var 5-7:e vecka. Jag rengör aldrig bottnen eller tar upp gamla löv och liknande, det får ligga kvar och ge växterna näring. Vill ju ha en så naturlig balans som det går att få och hittills har det fungerat perfekt.

Halvdansken
8/18/14, 4:26 PM
#181

Har du nån koll på hur mycket det kostar i el med pumpar o filter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Farwuq
8/18/14, 5:45 PM
#182

Har du någon uppfattning om hur mycket kalaset kostat hitintills?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
8/18/14, 9:36 PM
#183

#181 & #182 Ja, när det gäller elförbrukningen för pumparna samt UV-lampan så är det: Pump1=250W, Pump2=200W, UV-lampa=95W så alltså 545 Watt totalt när allt är färdigt. Nu har jag bara 1 pump igång och UV-lampan.

Det är ju ganska mycket ström. Om jag räknat rätt så blir det ungefär 700kr/månad om man räknar med att elen kostar 2kr/kw inklusive alla avgifter.

Man har ju bara pumpar och UV-ljus igång kanske 7-8 månader sedan har jag bara luftpumpen igång för att hålla öppen vak i isen.

Hela kalaset har kostat ungefär: Grävning ca. 6000:-, Dammduk 10.000:-, cementsten 2000:-, murbruk ca.1000:-, Filter 10.000:-, UV-ljus 3000:-, Pumpar 7000:-, slangar/slangklämmor ca. 2000:-, Kommunalt vatten för att fylla upp dammen ca. 2500:-, luftpump 2000:-. 

Det blir 45.500:-

Det kommer att tillkomma ytligare en del mindre kostnader för putsbruk och kanske några växter.

Det är dyra investeringar men i gengäld så tror jag att jag har fått en damm som i princip sköter sig själv och då tror jag att det även kan påverka värdet på huset i rätt riktning. Dom flesta vill ju inte ha en damm som kräver en massa jobb utan man vill ju helst bara sitta och beundra fiskarna.

Sen är det ju så att jag har försökt att köpa sådant som jag tror är kvalitet framför billigare alternativ men så har jag ändå fått dom flesta grejer till betydligt bättre pris än vad dom flesta affärer har tagit för samma produkter. Till exempel så gav jag endast 69:95:-/kv.m. för gummiduken som i vanliga fall kostar mellan 90-120:-/kv.m.

Nightslime
9/17/14, 10:10 PM
#184

Hej alla lojala följare som orkar stå ut med mina glesa inlägg :).

Det är nog bara att inse att jag inte kommer att hinna göra något mer denna säsong med dammen. Har haft fullt upp med annat tyvärr.

Nu dröjer det nog till våren innan jag gjort något mer med dammen.

Hoppas att ni som är läsare av denna blogg orkar hålla ut…hehe

Farwuq
9/18/14, 11:04 AM
#185

Vi väntar så gärna.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Juel70]
9/18/14, 11:16 AM
#186

Vad spännande att följa ditt projekt! Bokmärker och följer 🙂

TerriZue
9/18/14, 12:37 PM
#187

Inga problem! Det är spännande att följa och värt väntan. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Nightslime
9/20/14, 1:03 PM
#188

Igår fick jag några solabborrar utav en vänlig människa från Öland. Alltid kul med lite mer udda fiskar än bara vanlig guldfisk och koikarp. Nu finns det guldfisk, koikarp, mörtar, löjor, guldid, rudor, färnor, sandkrypare och solabborrar. :)

Jag har dessutom hundratals små yngel som är ca. 3cm som jag ej vet vad det är för sort. Kan vara guldfisk, men lika väl löjor eller lite av allt kanske. Är det någon som är intresserad av att få lite yngel så är ni välkomna hit för att håva….

Annons:
mcvilse
9/22/14, 7:04 PM
#189

Det gör ingenting att det är glest mellan inläggen… det sätter lite perspektiv på saker och det är skönt att det finns fler som inte blir färdiga med sina projekt på nolltid :D

Niwa
9/22/14, 10:17 PM
#190

Det kommer när det kommer, tycker det är bra att man inser sina begränsningar o prioriterar det viktigaste.
lika spännande varje gång det väl kommer ett inlägg Skrattar

Hälsa gärna på mig på Facebook.

997
9/24/14, 6:26 PM
#191

Byggde en damm i min trädgård för fem år sedan. Nu blir jag sugen på ett nytt dammprojekt 🙂

Nightslime
9/28/14, 1:08 PM
#192

Ja det kommer ju nya idéer hela tiden under projektets gång och då tar det ju lite tid, och jag tror aldrig att dammen kommer att bli helt färdig utan det blir nog en ständig utveckling på det ena eller andra sättet.

Farwuq
9/28/14, 1:20 PM
#193

Så är det med mycket här i livet.
Saker utvecklas vartefter.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MsSofieG
10/1/14, 8:44 PM
#194

Hur har jag kunnat missa den här roliga tråden? Lägger ett litet avtryck här så jag får se hur det går till nästa säsong 🙂

Nightslime
10/4/14, 5:18 PM
#195

#194

Kul att du gillar min blogg. Hoppas jag hinner mer nästa år igen.

Annons:
Nightslime
12/28/14, 2:47 AM
#196

Isen ligger numera på dammen och luftpumpen jobbar för fullt för att hålla en öppen vak.

Fungerar bra det där med luftpump. Kan rekommendera det till alla som har fisk i dammen året om.

Hoppas verkligen att jag kommer ha mer tid i vår/sommar med min damm så den blir färdig någon gång. Eller färdig kanske den aldrig blir, men lite mindre ofärdig kanske. :) Jag tror att jag kommer utveckla dammen lite grann hela tiden och bygga ut eller plantera nytt mm.

Hur går det med era dammar såhär på vintern. Hur gör ni med fiskar och matning osv.?

Farwuq
12/28/14, 7:11 AM
#197

Själv har jag ingen damm, men jag följer ert strävande med era dammar med ett stort intresse.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Torparmor
12/28/14, 12:40 PM
#198

Vi ska ta nya tag i vår. Tappade all gnista när åskan tog pump och all utrustning samt en el i några hus för ett par år sen. Energin räckte bara till att fixa det som måste göras


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Nightslime
1/6/15, 1:23 AM
#199

Ja så kan det vara ibland. Får hoppas att gnistan kommer tillbaka efter vintern då. Personligen längtar jag efter sol och värme även att denna vinter inte varit så kall hittills. Vill ju ut och greja i trädgården, det är mycket som skall göras. Ska fylla ut hela baksidan med ett lager jord så det blir planare och mindre sten och så fixa färdigt dammen såklart.

Nightslime
3/31/15, 9:11 PM
#200

Skulle starta upp dammen med pumpen idag, men upptäckte att en plastkoppling hade fryst sönder på mitt filter. Trist då jag tyckte att jag hade tömt filtret noga. Fick bli att beställa en ny koppling, men tyvärr kunde man inte bara köpa kopplingen utan var tvungen att köpa hela bottenplattan så det blev dyrare än väntat. 995:- kostade det att vara slarvig….

Niwa
3/31/15, 9:15 PM
#201

oh nej vad onödig kostnad.
hoppas resten funkar som det ska

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Farwuq
4/2/15, 6:46 AM
#202

Så tråkigt.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
TerriZue
4/2/15, 12:51 PM
#203

Attans, vilken otur. =/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

donna128
4/10/15, 4:58 PM
#204

vad roligt med någon som som har damm,  Hur många kubik vatten har du i Nightslime har du koikarp Jag har inte läst alla kommentarer pågrund av min dyselexi så det kanske blir en upprepning för dig

Nightslime
4/14/15, 9:45 PM
#205

Hej donna128.

Jag har byggt ut dammen lite så jag har ungefär mellan 80-100.000 liter.

Det är en salig blandning av olika fiskar: Koi, Guldfisk, Färna, Löja, Ruda, Guldid och Solabborre.

Nightslime
4/14/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#206

Påbörjat arbetet med att fixa iordning den nedre dammen. Det var fullt med markvatten i hålet där dammduken ska i så blev tvungen att pumpa ut allt vatten, men då upptäcker jag att det finns massor med Vattensalamandrar där som jag fick rädda innan dammduken kunde läggas i. 

Hade tyvärr ingen annanstans att göra av dom förutom i den övre dammen som är full med fisk, men hoppas dom flesta klarar sig från att bli uppätna i alla fall.

Taggeman
4/14/15, 10:12 PM
#207

Vilken tur du har som har större vattensalamander.    Dom ska va för sig skälva i egen damm o slippa fiskar som äter upp deras yngel.

Citat : _Fridlysning och skydd
Den större vattensalamandern är, liksom alla andra
groddjur i Sverige, fridlyst enligt Artskyddsförordningen.
_

_Det innebär att det är förbjudet att skada,
döda och fånga vilt levande exemplar. Det är också
förbjudet att skada artens ägg eller larver, eller ta
bort dem från vattnet, samt att skada eller förstöra
artens livsmiljöer.  http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/hotade-vaxter-och-djur/Artfaktablad/Artfaktablad%20st%C3%B6rre%20vattensalamander.pdf_

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
4/14/15, 10:24 PM
#208

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Nightslime
4/14/15, 10:59 PM
#209

Jag är glad för att det finns salamander hos mig men dom valde att flytta in i min damm innan den var färdig så var ju tvungen att flytta på dom tyvärr. Jag hoppas dom kommer att trivas i den färdiga nedre dammen sedan med där dom skall få leva i frid i så fall. :)

Tack för länkarna och den intressanta informationen. Nu kanske jag till och med kan försöka att anpassa dammen så det är ännu större chans att dom trivs.

Annons:
donna128
4/15/15, 8:13 AM
#210

Kul Nightslime,jag har koi,guldfisk ,blåa shubunkin, 1 st mört och en väldans många grodyngel snart.kul att du har salamandrar hos dig Ska be någon av sönerna ta kort när de kommer på besök tekniken är inte min starka sida

donna128
4/28/15, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

fick hjälp att sätta in en bild från förra året,i år har sonen stora planer,får se om han kan ta nya kort för i år

Nightslime
4/28/15, 9:07 PM
#212

Donna128, imponerande damm. Den ser stor ut! Har du någon speciell tanke med den dammduken som syns längst bak eller skall den täckas över? Hur stor är dammen? Ser väldigt fin ut. Har du något vattenfall eller bäck?

Nightslime
4/28/15, 9:09 PM
#213

Har du Facebook kan jag rekommendera att gå med i gruppen "Trädgårdsdamm" om du är intresserad. Många bra tips och trix kan man få där.

donna128
4/29/15, 8:42 AM
#214

Nightslime jag kan inte ta åt mig äran för denna dammen det är min son som bygde när han bodde hemma,nu bor han i Uppsala för studier,kanten är numera täckt av coccosmatta.bredden är 8 meter och 12 meter låmg  1.70 djup,ja en bäck finns det på denna sidan du ser ringarna i vattnet,facebook har jag hört om,men nu pratar du med en dinosorius när det gäller data,ska be om hjälp.Tack för tipset,hur går det för dig och dammen?

Nightslime
4/29/15, 10:58 PM
#215

Ok, mycket fin damm i alla fall även om inte du gjort den :).

Eftersom jag jobbar i Norge i 4-veckorsperioder så blir det lite glest mellan gångerna som jag kan greja med dammen men tanken är att jag skall sätta igång nästa vecka och färdigställa den bäck och vattenfall som skall binda samman dom båda dammarna men får se vad jag hinner med. Har ju bara en vecka på mig tills jag skall tillbaka och jobba.

Bilder kommer publiceras allt eftersom det händer något i alla fall.

donna128
4/30/15, 7:42 AM
#216

Tack Nigtslime, du måste ju hinna med annat okså,lycka till

Annons:
donna128
5/2/15, 9:36 AM
#217

vilken fantastisk grupp på facebok Nightslime, tusen tack för tipset.

Nightslime
5/5/15, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#218

Vattnet är glasklart i dammen, kanske på gott och ont för tydligen har en mink eller katt eller annat djur nu kunnat se fiskarna så bra så det har norpat en av dom. Vet inte vilken fisk som försvunnit men antagligen en av mina färnor då fjällen ser genomskinliga och färglösa ut. Får väl hålla lite vakt och se om jag kan ta tjuven på bar gärning någon dag. 

Kabbelekan blommar för fullt och diverse näckrosor och iris är på väg upp. Härligt när det börjar att grönska.

Tyvärr har det varit regnigt och tråkigt väder hela denna  veckan så har inte velat gå ut och göra något med dammen som jag tänkt, men hoppas resten av veckan blir bättre.

Nightslime
5/5/15, 9:32 PM
#219

Läste lite i början på denna blogg och jag måste nog korrigera mig lite när det gäller storleken på denna damm. Skkrev tidigare att den skulle bli någonstans mellan 25-35m³ men jag har ju utökat och höjt vattenytan med mera sedan dess så numera är måtten ca. 10x8x1,6m (medeldjup ca 1m) så snarare runt 80m³ i den övre dammen. Den nedre är med utökad något men får ta och mäta om den sedan. Skulle dock tippa på en total vattenmängd på runt 100m³ när det är färdigt.

Detta när vattennivån är på rätt ställe vilket den inte är nu.

Rätt skall vara rätt…hehe

nickiee
5/6/15, 6:40 AM
#220

kommer å bli fint  när det är klart .men nu är det dags å göra ny tråd för denna är väldigt stor

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Farwuq
5/6/15, 6:13 PM
#221

Så fint.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nightslime
5/6/15, 11:41 PM
#222

Hehe tänk att jag hållit på med denna damm i 5 år!! Helt sjukt när man tänker på det, men så är det när man jobbar hela tiden och har många intressen som skall mättas. Har ju inte bråttom men jag hoppas verkligen jag hinner färdigt i år. 

Men jag tror ändå jag håller mig till samma tråd tills dammen är färdig för då får man ju hela sammanhanget. Orkar man inte läsa allt så är det ju bara att scrolla vidare.

I morgon tänkte jag fixa med bäcken/vattenfallet om det inte regnar. :)

TerriZue
5/7/15, 12:15 PM
#223

Jag tror dock att tråden låser sig och att man inte kan kommentera längre efter 250 inlägg (rätt mig om jag har fel). Det går ju superbra att länka till den gamla tråden i den nya. Vill så gärna fortsätta följa och se resultatet! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
donna128
5/7/15, 12:31 PM
#224

218 vad vacker den blir Nightslime.såg den på facebhook också, underbar sida för dammälskare. här har också regnat,du ska nog vila då.

Nightslime
5/7/15, 3:15 PM
#225

Ok, om den låser sig efter 250 inlägg så öppnar jag en ny tråd då. Visste inte detta. 

Skulle ut och greja idag då vädret såg bra ut men precis när man kom ut så började det att regna. Blir kanske inte så långvarigt men vi får se…

Nightslime
10/18/15, 9:41 PM
#226

Då var denna sommar över och jag har inte haft tid att göra något med min damm överhuvudtaget pga. olika orsaker tyvärr. Därav så har jag inte uppdaterat något om mitt bygge. Hoppas på mer tid nästa år istället.

Tack alla för visat intresse dock!

Farwuq
10/19/15, 2:22 PM
#227

👍

Vi finns här, och vi följer med intresse.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nickiee
10/19/15, 4:36 PM
#228

så fin salamander

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Nightslime
3/22/16, 4:34 PM
#229

HJÄLP! Min damm har fått ett läckage!!!

Jag tog bort luftpumpen för 3 dagar sedan och sedan satte jag igång cirkulationspumpen igen som vanligt varje vår, men nu några dagar senare så har det försvunnit uppskattningsvis 4-6000 liter vatten ur dammen då nivån har sjunkit ca. 3 dm. Min damm är ganska stor och jag fattar inte vart hålet kan vara. Har kollat så inte slangarna läcker eller filtret men det gör det inte.  Vad jag vet så har jag varit försiktig när jag lagt i pumpen så det borde inte vara hål i bottnen där den ligger men säker kan man ju aldrig vara. 

Hur finner man hålet lättast?

Problemet är att jag börjar jobba i Norge på Tisdag igen och är borta 2 veckor i stöten så tiden är knapp. Vill ju inte att mina fiskar skall dö.

Det är ju beläggning på hela duken så ett litet hål är ju inte lätt att finna. Vet att man kan vänta till nivån har stabiliserat sig vid en viss nivå och sedan kolla vid vattennivån om man hittar någon hål men känns inte som om tiden räcker till. 

Jag har dessutom den tjocka gummiduken så det är väldigt konstigt att det läcker tycker jag. Har sett att något djur har gjort hål på ett par ställen där duken är ovan vattnet men aldrig varit med om att det gnagts hål under vattnet. Kan möss krypa under duken under vattennivån och gnaga hål?

Tacksam för all hjälp då jag får lite smått panik.

Taggeman
3/22/16, 11:06 PM
#230

Jag gissar att när isen smälter så blir vattennivån lägre.
Men 3 dm det verkar va för mycket. 🤔

Ha koll o se om det försvinner mer vatten. Ha mätsticka eller något bra ställe att se på hur nivån sjunker.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Farwuq
3/24/16, 3:50 PM
#231

Det vore tråkigt om det gått hål någonstans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nathalie-G
8/15/16, 11:37 PM
#232

Hur går det? Har varit en "tyst" följare av detta och är så nyfiken!

mariatingsund
8/17/16, 2:01 PM
#233

Kan det inte vara så helt enkelt att det var för varmt och vattnet har dunstat bort? Vi trodde också att vi har trampat hål i vår lilla damm när vi rengjorde och la in pumpen, för vi fyllde det efteråt och vattnet försvann. Men nu är det mer "normala mängder som dunstar bort. Fast vi har stenar undertill och de var nog varma i värmeböljan som gjorde det. Annars är det alltid ett alternativ att skaffa lera och täcka botten med det. Då slipper man bryta upp alltihop.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nightslime
12/29/16, 4:11 AM
#234

Hej på er!

Jag är ledsen för att jag inte varit inne här på länge och uppdaterat angående min damm. Problemet är att det inte finns mycket att uppdatera. Jag har fått ett läckage i dammen någonstans och det verkar bli värre och värre. När jag försökt undersöka varför nivån sjunker så mycket som den gjort (över en meter) så har jag kommit fram till att det med största sannolikhet är möss/sorkar/råttor som gått under duken och gnagt vilket gjort små små hål i linjer neråt. Jag har sett några av hålen men har ej hittat hålen där nivån är nu. Kommer inte greja med dammen mer förrän det blir varmare. 

Dessutom gick båda mina pumpar sönder i somras (antagligen pga. åska) så var tvungen att investera i en ny pump och så var jag dessutom tvungen att byta UV-lampa då denna gick sönder när pumparna slutade att fungera. Detta var en väldigt dyr affär men jag hade dock tur i oturen eftersom detta hände när jag var i Norge och jobbade så min far som kollar till mitt hus under tiden upptäckte att det rök om lampan (UVC på 95watt blir väldigt varm utan vattenkylning) så det var nära att börja brinna. Det hade smält plast då vattnet inte längre kylde lampan. Måste fixa en lösning så detta inte kan ske igen om en pump skulle lägga av.

Så jag har haft mycket otur med min damm vilket gjort att jag tappat sugen något men ska försöka att ta mig i kragen till våren så jag blir färdig någon gång. Att täta dammen känns dock som ett väldigt stort och jobbigt projekt då jag antagligen måste tömma dammen och flytta fiskarna osv. för att få bukt på problemet.

Farwuq
12/29/16, 7:22 AM
#235

Vi finns kvar här och läser när du skriver.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Torparmor
12/30/16, 12:43 PM
#236

Vi har gott om sork, så för att förhindra åverkan underifrån "klädde" vi sidorna och botten med kycklingnät, sen placerade vi gamla mattor och liknande innan vi la ut skyddsduken och sist dammduken. Pumpen är placerad på några stenar som ligger på ett extra lager dammduk. Vi fick för ett par år sen några ytliga skador som berode på rådjur som gick ut på snötäckta isen under vintern


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mariatingsund
1/15/17, 5:48 PM
#237

Kan det vara en lösning skaffa lera och packa in dammens hela botten med det? Då får du kvar en naturlig miljö och små hål täpps igen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Nightslime
2/24/17, 10:03 AM
#238

Det där med lera har jag funderat mycket på. Skulle hellre ha det istället för duk, men vart får man tag på sådana stora mängder lera för ett överkomligt pris? Min damm är ju rätt stor och jag antar att leran bör vara minst 5-10cm tjock överallt? Går nog åt några ton skulle jag tro. Men naturligare än så blir det ju inte…

mariatingsund
4/25/17, 8:58 PM
#239

Det måste väl finnas lerjord någonstans i Sverige, man kanske kunde kontakta någon geologiskt institut o fråga om det.
Detta hittade jag på Geonord : 
LERA, (clay) - Okonsoliderat sediment bestående av < 2 µm stora partiklar.

LERFLAGA, (clay gall) - Ett lerstycke, ofta en torkflaga, som bäddats in i ett sandigt sediment.

LERGYTTJA, (clay gyttja) - Sedimentär jordart bildad i slättsjöar och brackvattenvikar och som innehåller mellan 6 och 20 % (enligt jordartskommittén 1953: 6–30 % organiskt material) organiskt material av torrvikten och ibland mindre mängder mjäla. Lergyttjan är gul-, brun- eller gröngrå, men kan vara blåsvart, om svaveljärn ingår. Den är en god odlingsjord som också är väldränerad genom det utpräglat stabila spricksystemet.

LERMINERAL, (clay mineral) - Grupp av vanligen aluminiumrika silikatmineral (aluminosilikathydroxider) bestående av små (oftast < 2 µm), platta partiklar med vattenadsorberande förmåga. Lermineral bildas huvudsakligen genom vittring av fältspater och vissa andra silikatmineral. Kaolinit, illit och montmorillonit är huvudgrupper av lermineral. Mineralen är huvudsakligen uppbyggda som skiktgittersilikater och ingår i gruppen fyllosilikater bland silikatmineralen.

Sen får man kanske lägga ner några timmar på att söka efter orden och det geografiska läget och schaktföretag i närområdet plus … vad vet jag?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Farwuq
4/27/17, 1:07 PM
#240

Lerjord? Halva Skåne är lera.
Förr fanns det väldigt många tegelbruk här.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

O
5/10/22, 11:57 AM
#241

Hej, hur går dammprojektet? *Nyfiken

MonicaLagerquist
5/11/22, 9:59 AM
#242

TS har inte varit inne sen 2017

Stolt ägare till fem La permer

Maria
5/11/22, 10:02 AM
#243

Så synd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: