Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9522 ggr
Maria
2010-10-01 18:56

Beskära björk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lilla björk har självsått sig och jag skulle gärna vilja behålla den men tukta den så att den inte ränner i höjden bara.

Ska jag klippa den nu eller till våren?

Tidigt i våras så tog jag några grenar nertill men då var den ganska liten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2010-10-01 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Från en annan vinkel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2010-10-01 21:46
#2

Björkar ska beskäras under JAS (juli augusti september) perioden. Absolut inte på våren under sav perioden.

Men snabba dig ut och klipp nu! Fast jag skulle nog hellre satsa på ett annat träd än björk, de brukar inte bli så fina när man beskär dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2010-10-01 21:49
#3

#2 Tack, jag misstänker att det kanske inte blir så vackert men jag vill ge det en chans. Det har "satt sig" så perfekt i hörnetFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
2010-10-02 13:35
#4

Träd och buskar som självsått sig, upplever jag som gåvor man absolut bör ge en chans. Grattis till den söta björken! Du kan nog beskära den nu (om det ska vara nödvändigt), för till våren är det helt olämpligt. Björk savar så det dryper om dem och då ska de lämnas i fred. Ska du toppa den för att hålla nera höjden?

Maria
2010-10-02 14:58
#5

#4 Ja, jag hade tänkt att toppa den en liten bit och att ta grenar nedtill på stammen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

silo
2010-10-02 18:58
#6

Vad söt :)

Annons:
Maria
2010-10-02 19:00
#7

Nu är det gjort. Klippningen alltsåGlad Ska bli spännande att se om den klarar vintern.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: