Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 19065 ggr
silo
10/1/10, 5:08 PM

Odla paprika i kruka

(hoppas jag postar detta på rätt ställe nu Glad )

Okej, jag skulle vilja plantera paprikor :p Men är det försent nu? Googlade lite och fick fram att det går att odla i oktober. Men det går väl inte att ha en kruka i vardagsrummet med en paprika planta i, eller? Ne… jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Tyst

Tacksam för hjälp :)

Annons:
Maria
10/1/10, 6:44 PM
#1

Varje gång jag har odlat paprika så har det varit i kruka men däremot alltid tidigt på våren.

Har du rätt belysning så kan jag tänka mig att det går bra för de behöver ju mycket sol/ljus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

helisa
10/1/10, 10:28 PM
#2

Jag har odlat på hösten i ett fönster, brukar få frukt till sommaren

silo
10/2/10, 6:53 PM
#3

#2 utan lampor och så?

helisa
10/3/10, 9:00 PM
#4

japp, brukar inte vara nå problem

silo
10/3/10, 11:18 PM
#5

#4 Ja men , då så! Då sätter jag igång och odlar :D tack!

helisa
10/4/10, 12:30 AM
#6

Det ska faktiskt jag göra oxå, hade en planta som stod ute mot väggen som jag skulle ta in tänkte jag, ända tills jag bad barnen slänga alla tomatplantor som oxå stod på samma ställe. Flört

Annons:
silo
10/4/10, 4:56 PM
#7

#6 Ska du odla inom hus, vid ett fönster? :) Vi kan skriva hur det går här :p

Mina frön har torkat i flera dagar nu, så jag sätter ner dom i jord strax Skrattande

silo
10/4/10, 5:22 PM
#8

Jag har en fråga … vilken jord ska dom planteras i ?

Och dom skulle väl torka några dagar innan?

Dom har legat i köket och torkat nu :p utan vatten eller så.

helisa
10/4/10, 7:01 PM
#9

Jag tar vilken jord som finns tillgänglig, oftast vanlig blomjord, men i år tar jag från komposten.

Mina frön har torkat LÄNGE, vet inte om det är nödvändigt men …..

Ja, vi får skriva o jämföra hur det går :)

silo
10/5/10, 5:57 PM
#10

#9 Okej :) Mina fick torka ett tag, men så blev jag lite rädd, så dom har fått vatten nu :p hehe , dom fick det igår. Men IDAG ska jag verkligen plantera dom! :P Men ska jag köpa blomjord då? För det går väl inte med vanlig jord utifrån eller från trädgården :p ? hehe

Och hur stora krukor ska man ha ?

helisa
10/5/10, 7:23 PM
#11

Du kan lite mittimellan krukor o öka till en större framåt våren

silo
10/5/10, 8:33 PM
#12

#11 Jaha , okej :) Tack så jätte mycket. ( det stod i något forum att krukan måste ha hål i bottnen , måste den det? ).

Men kan någon svara på det där med jord? som jag skrev ovan :)

Helisa, har du planterat dina än? :o Annars kan vi plantera våra på samma dag, typ :p

Okej, men man skulle typ plantera den, och så skulle det vara ett tunt lager jord ovanpå.

Vad gödslar du dina plantor med? Eller vad ska du gödsla paprika plantan med? :)

helisa
10/5/10, 9:31 PM
#13

du bör ha hål i botten på din "innerkruka" men inte i den yttre.

Du kan ta vanlig planteringsjord. Funkar jätte bra de.

Jag brukar nog ha ca 1cm jord ovanpå fröna.

Jag brukar inte gödsla mina speciellt, men om du vill göra det med dina så använd gärna flytande blåkorn, finns att köpa i dom flesta affärer

Vi kan plantera i morron om du vill (ons) Flört

Annons:
silo
10/5/10, 10:28 PM
#14

# Okej :D Men ska jag köpa blomjord då? Eller ta från trädgården ? :p

Vilken jord ska du använda?

Okej, imorgon blir finfint :) Jag kanske planterar mina vid fem tiden (17) eller så :)

Varför måste jag ha hål? Vad händer om jag inte har?

Mina har torkat ett bra tag,men jag förrigår (tror jag det var) så vattnade jag dom, gör det något? … (:

helisa
10/5/10, 10:53 PM
#15

Köp eller ta från trädgården, tror inte att det spelar någon roll, jag tar i min från hästarnas brunna gödsel.

5 tiden blir fint de

Om du inte har hål i krukan så är risken att plantan kommer att stå för blött med "fötterna"

Tro inte att det gör nåt att du vattnade på dina frön en sväng

silo
10/6/10, 7:31 PM
#16

#15 Okej, jag ska leta upp en kruka med hål då :p men om jag inte har det? …

Och förlåt , men jag hann inte plantera mina fem :( Är verkligen ledsen men jag har fullt upp! Har du redan planterat dina? :)

helisa
10/6/10, 10:35 PM
#17

Gör hål med en kniv eller sax.

Jag har inte heller hunnit att plantera idag, har haft två hästar till start så vi ahr firat hela eftermiddan. men vi kan prova i morron (tor) ist Flört

silo
10/7/10, 5:24 PM
#18

#17 Kniv eller sax? Okej, ska försöka :p

Tror du att vi kan plantera på t.ex lördag? Eller ? Har mer tid då :) Men annars kan vi ta det idag :p

helisa
10/7/10, 5:36 PM
#19

Lördag passar kanon de, vi planterar då

silo
10/7/10, 11:09 PM
#20

#19 Okej, bra :D Och jag har hittat krukor, med hål :D

Hur stora krukor ska du ha ?

Annons:
helisa
10/7/10, 11:39 PM
#21

det blir nog en "normal" med 2-3 frön i varje till att börja med, sen dela o sätta i större krukor så dom kan växa ordentligt till våren så man inte behöver plantera om en gång till.

silo
10/8/10, 6:27 PM
#22

#21 plantera om en gång till? varför skulle man behöva göra det om man redan omplanterat dom till större krukor? :p

Och jag får komma ihåg lördag :D Vilken jord ska du använda?

helisa
10/8/10, 8:57 PM
#23

Det var bara ett förslag, ibland har inte jag haft så stora som jag vill ha så då har jag fått plantera om i omgångar. Men nu har jag så denna gång blir det bara en gång.

Jag tar min trädgårdskompost jord. Har ingen "köp" jord hemma nu

silo
10/8/10, 9:01 PM
#24

#23 Aa, okej :)

Kompost är bra =)

Ja, jag får väl ta jord från trädgården där då :P

silo
11/18/10, 3:19 PM
#25

Har du planterat dina? :)

helisa
11/18/10, 5:36 PM
#26

Japp, dom har kommit grott fint och sen hunnit dö oxå, så nu ska jag prova igen. Tror inte dom uppskattade att katterna hävde ner dom i golvet

silo
11/19/10, 4:55 PM
#27

#26 okej ;) Jag hann inte :( Men vilken årstid är bäst för paprikan?

Annons:
helisa
11/19/10, 11:33 PM
#28

På våren, absolut. Du kan med fördel plantera fröna i slutet av feb så får du frukten lite tidigare på sommaren

silo
11/20/10, 1:48 PM
#29

#28 okej :) då gör jag det

Upp till toppen
Annons: