Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5130 ggr
tinao123
2010-10-11 14:27

Trädgård för nybörjare

Hej,

Flyttade in i nytt hus i helgen och tittar ut på en plätt som är helt ogräsbevuxen. Hur börjar man? Jag tycker det ska bli jättekul, men hur får man bort ogräs på ett enkelt sätt? Det är jättepackad lerjord, och kommer att bli svårt att gräva i. Matjord i lager 8-10 cm är på gång. Kan man fräsa ihop det direkt. Eller måste man försöka gräva upp ogräset innan?

Har ni tips. Jag ser fram emot ett stort projekt:)

Tack på förhand!

Tina

Annons:
Halvdansken
2010-10-11 18:31
#1

1. Köp en bunke trädgårdsböcker och läs nu i vinter.

2. Ja, ogräset ska bort. Eller inte… beroende på hur mycket det är. Om det är stora ytor så hade jag tagit bort 5-10 cm av den översta jorden, så får ni med er en hel del av frö- och ytliga ogräs. Om det bara är enstaka rabatter så kan man fräsa ihop det, men då får ni tillbringa en hel del tid på att rensa de närmaste åren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2010-10-11 21:24
#2

Det är kanske bäst att frakta bort det översta lagret som Halvdansken tipsar om. Annars bör man dra upp rotogräset. Själv har jag rensat flera gånger en hel sommar i en sån rabatt, innan jag planterade en ny häck där. Det lönade sig verkligen.

Skaffa en skön grep, dvs inte för stor och tung. Det är bästa redskapet att gräva med i styv lerjord. Sedan får man blanda i torv, halm, sand m m som förbättrar strukturen.

Halvdansken
2010-10-12 00:22
#3

Torv beroende på vad ni ska ha senare, det sänker pH:t. Men grus, kompost, barkmull whatever. Allt som luckrar upp är bra. Och det ska göras varje år…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: