Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5970 ggr
batski
2010-10-19 17:50

Bra placering för saintpaulia?

Kan ett ljust västerfönster (sol under eftermiddag/kväll) vara för ljust för saintpaulior?

Har även ett österfönster där jag skulle kunna ha paulior, men där är det nog lite för mörkt pga att persiennerna är paj så de inte går att dra upp, utan bara vinkla så växterna för så mycket ljus som möjligt. Men jag är tveksam till att det skulle vara tillräckligt iaf nu under vinterhalvåret.

Annons:
Lill-Kisse
2010-10-19 22:46
#1

I det oturligt mörka fönstret (p g a den trasiga persinnen) kan du ha glädje av just Saintpaulia. Den ska nämligen inte ha direkt solljus. Det förstår man också av den köttiga bladen och stjälkarna, som skulle torka ut i solljus.

Vattna regelbundet och spill inte på bladen. Ordna mera fukt i luften genom att ställa en skål med vatten intill blommorna.

batski
2010-10-20 00:56
#2

Tack!

Åsa S
2010-10-20 08:47
#3

Det får dock inte vara för mörkt eftersom blomningen kräver en ganska rejäl ljusstyrka även om den inte gillar direkt solljus, är det för dunkelt får man ofta inga blommor. Man kan använda lysrör som placeras ca 1dm  ovanför växten ifall man vill ha blom även där det är mörkt eller under den mörka årstiden

batski
2010-10-20 11:31
#4

Jag har inga krav på att de ska blomma året om. Har läst att de behöver minst 12 timmars ljus för att blomma, så det är lika bra att låta dem vila under de mörka månaderna.

Men först får vi se om jag öht lyckas hitta arten jag letar efter Tungan ute

Upp till toppen
Annons: