Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 5924 ggr
palsternacka
2010-11-12 12:36

Ont i kroppen av redskap

Jag är 25 år och har i sommar flyttat ut till ett hus med stor trädgård med min sambo. Jag har nu fått ont i kroppen när jag har skottat snö som nu kommit, kände av detta även när jag använde spett (ett rätt tugnt, kanske 7 kg…) och trädgårdsspade för att sätta ett par äppelträd tidigt i höstas.

Är det fler än jag som får ont i kroppen av dessa redskap?? Jag känner av det främst i ländryggen och axlarna… Finns det andra verktyg som är bättre för detta eller har jag bara fel teknik??

Jag vill gärna kunna arbeta rätt ofta och mycket i min nya trädgård…:)

Annons:
Halvdansken
2010-11-12 18:06
#1

Hej, är du här också? Såg ditt inläg på Allt om Trädgård.

Du vänjer dig och får nya muskler. Ta det lugnt i början.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
2010-11-12 21:18
#2

Du har för svaga muskler ännu!  Flört Och eftersom det ska bli mycket snö i vinter så pröva att skotta så att du byter grepp om snöskyfflen, så du inte belastar en sida hela tiden.

Snöskottning och trädgårdsarbete är bra för kroppen. Du kommer att bli van! Glad

Och lyft aldrig något med raka ben! Böj i knäna!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Lill-Kisse
2010-11-12 22:38
#3

Det kan vara en fråga om takt och teknik också. Man har lätt för att skynda sig eller ta för stora spadtag o dyl i början. Försök arbeta i lugnare takt. Lyft inte så stora skovlar snö, spadtag med jord etc. Vila mot spaden, skyffeln eller vad det är lite då och då.

Anders 50
2010-11-12 22:47
#4

Men vila inte för länge på spaden eller skyffeln om det är pil till skaftet…pil slår rot så lätt…det har många kommunalarbetare fått erfara! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pyromanen
2010-11-13 16:53
#5

Ett bra tips är att styrketräna. Om man bara tränar genom arbete är det risk att man överanstänger vissa muskler, skadar sig, får inflammationer mm. (talar av egen erfarenhet Skäms)

Hustigern
2010-11-13 18:16
#6

Det är också lite en fråga om att välja redskap som är snälla mot kroppen. En snösläde tex innebär ju mindre lyft än en skyffel (även om jag personligen föredrar skyffeln :) )

Annons:
dolfen
2010-11-13 18:37
#7

Lyft inte med ryggen!

mara
2010-11-14 00:57
#8

Ett bra tips för ryggbesvär är att gå med stavar. När jag tog itu med min nya, obearbetade trädgård, överbelastade jag ryggen. Ryggskott blev följden, men boten var promenader varje morgon med stavar. Därefter kunde jag fortsätta jobba i trädgården. Varje spadtag, greptag gjordes med tanke!! Böj ben, jobba med armmuskler och benmuskler, men håll ryggen rak och ta inte för stora tuvor åt gången. Skall du rensa så ta en pall till hjälp, sitt ner och ta det lugnt. Pausa ofta, sträck på dig. Detsamma gäller vid snöskottning, ha inte bråttom. Tänk på varje rörelse du gör. Gå till sjukgymnast om du känner att du vill ha riktig hjälp, dom är duktiga på att ge råd! Lycka till i livet och var inte rädd att be om hjälp!

Upp till toppen
Annons: