Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 7674 ggr
Rapooms-nfo
11/26/10, 6:16 PM

ricinträd

ej funderar på att försöka få tag på ett ricinträd nån som vet vart man kan få tag på ett sånt? elr finns de frön att plantera? iså fsll vart hittar man sånt? ett fint träd är de. mvh mh / ss

Annons:
Åsa S
11/26/10, 8:02 PM
#1

Ricin är inget träd det är en örtartad sommarblomma som visserligen blir riktigt stor men ett träd är det inte. Odlas som väldigt många andra ettåriga sommarblommor = förkultivering inne i runt mars. Fröer kan köpas hos ex. Impecta

flaxss
11/26/10, 11:56 PM
#2

där dom är härdiga ute är dom fleråriga och får mer förvedade stammar och utvecklas till buskträd/mindre träd.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ricinus_communis4.jpg

Ricin är alltså flerårig, och kan övervintras även om det är svårt. svalt och under extraljus är nog nycklen till att lyckas. jag har lyckas övervintra en sådan. men har den inte kvar nu, den fick stam nedtill.

annars kan man så dom varje vår och hantera dom som ettårig. man kan spara fröna från frukterna som kommer.

Halvdansken
11/27/10, 11:44 PM
#3

Observera att den är giftig, speciellt fröerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sammy2012
2/4/11, 4:24 PM
#4

På tradera brukar man kunna köpa frön. Kika där.

Eldochis
2/6/11, 11:05 AM
#5

Jag sådde frö som jag tog hem efter en semester på Malta.

Det blev en jättefin enstammig planta som fick stå ute under sommaren. Den blommade men hann inte gå i frö innan frosten tog den, jag glömde att ta in den.

Så jag får väl börja om från början igen. Tack för frötipsen!

Sammy2012
2/7/11, 12:02 PM
#6

Det brukar planteras mycket sånt ute på sommrarna. Sno en liten skott Tungan ute.

Annons:
Upp till toppen
Annons: