Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 14769 ggr
ikna
2010-12-05 20:14

Nya sådder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni något nytt på gång? Sådder eller sticklingar inför 2011? Här har jag paprikaplantor 7 cm höga och nyligen grodd romansallat. Jag har sticklingar på malabarspenat och physalis.

Malabarspenat:

Annons:
ikna
2010-12-07 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på mina små paprikaplantor:

ikna
2010-12-09 14:55
#2

Finns det verkligen ingen som har något nytt på gång!? Förvånad

krimskrams
2011-02-08 11:10
#3

Jag har just sått paprika och chili! Samt lite plocksallat, gräslök, dill, persilja och smörgåskrasse! Skrattande

Inget har hunnit börja gro ännu, men väntar med spänning!

MaMaMade
2011-02-08 11:47
#4

Väntar på att mina fröer ska komma med posten men i slutet av februari/början av mars är jag igång! Glad

Sammy2012
2011-02-08 14:22
#5

Vad fina dina Spenat var (första bilden högst upp). Mina blir inte så "grova" och fina. Hur har du lyckats få de så fina? Har du bild på psyalisen?

Jag har experimenterat mycket med växter, tagit sticklingar men inte sått ngt på ganska länge. Så besviken på chili plantorna. De blir jätte stora men jag får inga chilifrukter. Emellan så var det insektinvasion på plantorna men jag hörde sen att man kunde blanda sopa i vatten och spraya på plantorna, men frågan är då om man kan äta chili frukterna?

krimskrams
2011-02-08 18:32
#6

Finns ju så många roliga sorter man läser om , men jag har inte lyckats hitta fröerna! En typ är "picnic" timat, som är många små tomater som sitter ihop (växer ihop) i klase och man kan bryta isär!

En annan tomatsort är "hundreds and thousands" en busktomat som ger massiv skörd av körsbärstomater!

Kanske de kommer ut till försöljning nästa år?

Dom finns i alla fall inte nu på plantagen eller impecta eller andra ställen där jag kollat!

Annons:
ikna
2011-02-08 18:59
#7

#5 Det är egentligen ingen vanlig spenat, men den heter Malabarspenat. Den har tjockare blad och växer som lianer, så den behöver stöd. Man plockar bladen, steker upp dem i smör tillsammans med hackad vitlök och salt och peppar. Det är mycket gott!

ikna
2011-02-08 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Här kommer en bild på physalis:

MaMaMade
2011-02-08 19:57
#9

#6 Impecta har frön till picknic-tomat. Den heter Solanum lycopersicum "Voyage"och finns näst längst ned i listan om du klickar upp grönsaker/tomat/övriga.

Sammy2012
2011-02-10 15:36
#10

wow Ikna, du har gröna fingrar. Jätte fina psysalis. Jag ser frukten på bilden :) Malabarspenat äter vi mycket i mitt hemland. En mycket vanlig spenat där (Bangladesh) Det är en speciellt konsistens på den. Laga den med räckor om du tycker om det. Du kan även laga med kyckling och spenaten lägger man i på slutet nån minut innan bara. Har mycket recept på just den här spenaten. Du kan även laga spenaten med makrill i tomatsås. Låter konstigt? Men jag lovar, det är mkt gott.

ikna
2011-02-10 21:45
#11

#10 Tack!

Har du några recept på Malabarspenat, så blir jag tacksam om du vill dela med dig! Med räkor låter mycket gott!

Namiko
2011-02-12 12:11
#12

Jag planterade årets första fröer i förrgår. Det blev tomater, smultron, citronmeliss, kamomill, basilika, ringblommor och solrosor.

Väntar lite med fler sådder då det egentligen är alldeles för tidigt för det mesta, beställde några nya sorter idag också som säkert kommer att åka i jorden så fort dom dyker upp i brevlådan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vojsan
2011-02-13 19:15
#13

här har vi planterat lite paprika, tomat, litche, gurka, melon och kiwi får se hur det går. litchen, paprikan och kiwin har kommit upp men resten verkar smått tröga…men det är fortfarande lite tidigt för att så så jag ha hinner nog. physalisen har jag sedan förra året som jag övervintrat i mitt sovrum den är inte så fin nu men jag tror nog att det ska bli minst lika mycket frukt på den i år som förra året….nyfiken på spenaten ovan, måste jag leta frön till, finns det på typ plantagen?

Annons:
krimskrams
2011-02-21 19:19
#14

Jag tänkte prova på Isört och Portlak också i år, bara jag hittar föna först! Spännande!

ikna
2011-02-21 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Du kan nog hitta frön till malabarspenat i vilken butik som helst som säljer fröer. Physalisen från förra året ger nog frukt tidigare i år. Lycka till!

En bild på paprikaplantan förra veckan:

kickboard
2011-02-23 07:42
#16

Sådde för ett par dagar sen Törnrosas kjortel, för de fröna är så otroligt tröga i starten.

Ahnna
2011-02-23 19:36
#17

Jag var i Tallin för en månad sen och köpte superbilliga fröpåsar. Smultron, tomat, gurka, morötter och persilja, cirka 2.50 kr styck. Enda problemet är att det står på estniska och ryska på påsarna, så jag får gissa mig till hur de ska sås och skötas.

Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MaMaMade
2011-02-24 09:03
#18

Första omgången frön i jorden! 4-5 sorters tomater samt en del "exotiska" frön/kärnor som jag samlat in så töserna har fått pula lite med jorden. Mango, apelsin, citron, passionsfrukt samt granatäpple om jag minns rätt. Har också stoppat ner några plommonkärnor på kul, har någon testat tidigare? Hittade lite gamla "krukväxtfrön" som vi också pillat ner, blir det så blir det!

Nu är det lönedags och förhoppningsvis blir det lite kosing över till fröbeställning nr 2! Glad

[Asta]
2011-02-26 18:37
#19

Har inte börjat min plantering ännu. Blir väl nu i mars. Har däremot köpt hem lite pelargon och fuchsiaplantor och beställt några till.

kickboard
2011-02-27 10:36
#20

Döm om min förvåning när mina frön av Törnrosas kjortel redan grott - alltså på en ynka vecka. Vi har en dagsljuslampa som jag haft tänd till kl 11 på kvällarna och det kan ju ha haft effekt förstås.

Annons:
kickboard
2011-02-27 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här kommer bilden där man kan se lite grönt som sticker upp.

[Asta]
2011-02-27 17:33
#22

#21 - visst är det härlig känsla?

Själv har jag väckt mina pelargoner och fuchsior idag. Planterat om dem och börjat ge dem vatten alltså.

krimskrams
2011-03-10 23:38
#23

Jag har just skolat om mina paprika och chiliplantor!

Jag har också sått olika sorters tomater och fingerborgsblomma samt basilika!

Tomatsorter: tigrella, vanlig röd (harzfeuer) , gul körsbärs (iidi) , Bifftomat (marmande) Pärontomat (yellow pearshaped) Körsbärstomat (black cherry) & Röd körsbärstomat (sweey 100)

Någon som har erfarenhet av dessa sorter?

Hur brukar de växa och får man bra med frukter på dem?

krimskrams
2011-03-14 03:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är en bild på mina omskolade paprika och chiliplantor! Glad

Moas97
2011-03-19 22:04
#25

#24: Har du vattnat på själva växten? Har hört att det inte är bra.. Varför vet jag inte o.o'

Jag odlar lime & chili sedan sommaren - 2010.. Har även fått några frön i från chili's som jag sådde idag. :) Sådde även citron, gräslök, persilja, sallad, chili, ärtor, gurka, dill, ringblomma, busknejlika, aster.. :p

/Moas97 :)

Moas97
2011-03-19 22:06
#26

Glömde även säga att jag odlade gräslök också (a) Har sedan tidigare en Aloe Vera-växt ;)

/Moas97 :)

Ahnna
2011-03-20 20:17
#27

Jag har sått smultronfrön från Estland. Ingenting har grott ännu, men jag har hört att de är lite långsamma.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kickboard
2011-04-18 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Såhär stora är mina Törnrosas kjortel just nu. Tänkte försöka ha ett par plantor i ampel i år.

Maria
2011-04-18 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Så här ser det ut på ett bord i mitt pyttiga uterumGlad

Tomaterna är nysatta och har inte kommit ännu och jag är lite sen i år men det brukar bli bra ändå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2011-04-18 22:25
#30

Oj vad ni är igång. Mina är pyttesmå. Fast jag har många pelargoner! Vi byter fönster och jobbar med huset nu så trädgården hamnar lite i andra hand i år.

ikna
2011-04-19 06:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har omskolat tomater, paprika, aubergine, chili, lobelia och petunia. På friland har jag plantat spenat, romansallat och gul lök. Dahlia, begonia, agapanthus och kalla har tittat upp i sina krukor i växthuset och gladiolusarna är ca 5 cm höga.

Hängpelargon och Mårbacka blommar för fullt, liksom Flitig Lisa. Citronträdet har flera knoppar och frukten växer på.

Rabarbern är ca 15-20 cm hög och sparrisen börjar sticka upp. Rosorna börjar få blad och syrenerna likaså. Björken har musöron och klematis har också vaknat.

I påsk ska jag planta vitkål, rödkål och blomkål, rotselleri och fänkål + mer gul lök.

Ahnna
2011-04-19 22:25
#32

Jag planterade om mina tomater idag, 56 stycken blev det. De är inte mer än 5-10 cm höga ännu, men vi ligger ju lite "efter" här uppe i norraste Uppland… Tungan ute Snön har precis smält bort.

Mina smultron ska också planteras om inom kort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maria
2011-04-19 22:33
#33

56 tomaterFörvånad Milda Matilda, ska du behålla alla själv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Reckotch@hotmail.com
2011-04-20 16:05
#34

Har ju satt paprika och jordgubbar, ska försöka med kiwi tillsammans med bror min.
Dessutom vill jag prova på Red Peter Pepper, på svenska kallad Penispeppar. En förbaskat charmig chilli, haha.

Where there's a will; there's a way.

Annons:
Ahnna
2011-04-21 15:43
#35

#33 Nej, jag har redan lovat bort flera plantor till en granne. Först ska vi se hur många som överlever, men de ser starka och fina ut såhär långt. Jag är bara orolig att de inte ska hinna utvecklas i tid, för sommarsäsongen är ju ganska kort här vid Dalälven. Jag fick tomatplantor en gång och de satte blommor och frukt, men de hann inte mogna innan frosten i september… Sedan dess har jag inte vågat mig på tomater, men nu vill jag ge det ett nytt försök.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kickboard
2011-05-25 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu börjar de första blommorna slå ut på Törnrosas kjortel! Rekordtidigt i år, men så kom de igång bra från början också.

Bild på dem i förgrunden och bakom finns bland annat klockranka och spanska flaggan. Lite mycket jord på golvet då vi planterat hela kvällen…

Upp till toppen
Annons: