Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8567 ggr
[SarasB]
12/20/10, 1:04 AM

citrusplanta

troligtvis har jag en citron eller apelsinplanta, vet inte säkert men den luktar citrus om man luktar på bladen och den har taggar på stammen. har haft den iaf 8 år vet jag, minst. den är inte så stor, ca 30cm kanske, har toppat den många ggr och det har kommit nya fina grenar men nu står det ganska still, vad gör jag för att den ska "få nytt liv" och växa sig större? hur länge dröjer det innan den kan bära frukt?

Annons:
flaxss
12/20/10, 12:23 PM
#1

det beror såklart på vart den kommer ifrån, citron, apelsin, småcitrus kan alla ta lång tid på sig 10år får man nog minst räkna (om den mår bra och utvecklats väl under dessa år) annars kan det ta så lång tid som 50år men det är nog också max tiden. men 10-20år får man nog vänta sig.

andra citrus arter/sorter som utvecklas väl kan börja blomma redan efter 1-5år.

också kan en svalperiod trigga igång den till att blomma.

under vintern växer den inte så mycket, ger du den extraljus så kan den nog börja att växa lite. om den också står varmt samtidigt.

dålig tillväxt under sommaren brukar vara att den står för mörkt, för kallt, för blåsigt (om man har den ute). eller att man inte ger den näring och/eller inte omplanterar den.

vill man få stora citrusar så ska dom ha under sommaren mycket värme och ljus och näring. så till våren-försommaren om det behövs så rekomenderar jag att du planterar om den i lucker och näringsrikjord gärna med lägre ph (det är inte alltid citrusjordarna i handlen har lågt ph).ge den en kruka som är ca 3cm större.

och 4veckor efter omplantering så ge näring, ge ca 2-4gånger per månad från vår till höst om den odlas inne åretrunt.

du kan ockås ha den ute under den frostfriaperioden om du vill det mår den bra på, där ger du den näring från april-maj till aug-sept. tar ut efter frostrisken är förbi och ta in innan frosten kommer (avhärda den först mot solen med att täcka den med väv och ställa den i skuggan någon vecka).

har man haft den ute behöver den ingen kyla sen, då kan den utan problem stå varmt. däremot är extraljus bra. annars kan den få vintervila +5c +10c. står den svalt lite torrare men låt den inte torka ut helt och hållet. annars för överigt åretrunt låt den torka upp lite innan du vattnar igen.

Upp till toppen
Annons: