Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 6022 ggr
Gudris
2011-01-14 11:32

Odlingstips till nybörjare

Jag är ny här på sajten och även blivande balkongodlare. Har en ganska stor balkong och har tänkt att odla så mycket jag orkar på den i sommar. Jag vill ha lite grönsaker, men även bär som smultron och kryddväxter där och undrar vad ni föreslår som är hyffsat lätt att komma igång med.

T ex har jag förstått att jordgubbar är lättast om man köper plantor. Men funderar på tomat och paprika. Vart får jag tag på frön och när planterar jag?

Annons:
OleaViola
2011-01-15 13:21
#1

hej ! jag odlar också mycket på min Balkong är inte jätte kunnig men håller på att lära mig ! Vet du i vilket vädersträck din balkong ligger det är bra att veta om den har mycket sol eller inte !

Fröer kan du köpa online impecta.se eller runåbergs finns många andra också eller så i vanliga trädgårdaffärer

Gudris
2011-01-15 13:30
#2

Balkongen ligger i söderläge och har sol större delen av dagen. Har kollat på en zoonkarta och tror att jag är i zoon 2

Ok, kanske borde åka ut till plantagen och kolla nått tag.

OleaViola
2011-01-15 21:17
#3

Då kan du odla mycket på Balkongen så härligt med balkong i söder läge min ute balkong ligger syd/Väst kan också vara bra men det 'r bättre med helt söderläge Då kan du ha många Torktåliga växter örter Bland annat Lavendel kan du säkert ha om du vill timjan. salvia .citronverbena och tomaterna  och paprikan kommer nog att stortrivas Skrattande Nackdelen med läge i söder är att krukorna lätt torkar ut så det är viktigt att vattna ofta och  och att inte ha för små krukor bättre att ha lite större och samplantera för dom torkar inte ut så fort !

Gudris
2011-01-15 22:51
#4

Oki, det låter ju bra! :)

Pyttelite
2021-09-07 09:33
#5

Årets odlingstävling i Botaniska trädgården avslutades under söndagen men för den som vill vara med och tävla nästa år har trädgårdsexperten Maj-Lis Pettersson några tips på hur du lyckas.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/expertens-tips-pa-hur-du-lyckas-med-odlingarna


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Årets odlingstävling i Botaniska trädgården avslutades under söndagen men för den som vill vara med och tävla nästa år har trädgårdsexperten Maj-Lis Pettersson några tips på hur du lyckas.
Upp till toppen
Annons: