Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 18717 ggr
nickiee
2011-01-21 21:21

söker efter dessa blomskott

hej ,jag  kan gärna byta blomskott har en stor purpur blomma den lila som ja har gott om skott på .det ja söker efter är ..

tusenmoder.

ampellilja grö/grö-vi

pallettblad olika färger

åderblad

novemberljus

hibiskus

pepperomia olika

vandrandejude

pussmun

sammetsblad

dr cederlunds både den citron + mint doftande

karlbergare

ampelfackla

klöverblomma olika

växter som tål tropiska klimat men ej giftiga

garderobsblomma

flamingo

mini porslinsblomman

Bougainvillea

Krysantemum

pradisträd-peningträd

svärmors tunga -bajonetlilja

en del av det ja söker ..jag bor i stockholm å det ska va i detta område så ja kan komma å hämta eller mötas upp …ha en bra dag

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
hindul
2011-01-28 02:46
#1

Jag har Karlbergare och hibiskus Classic Apricot som jag kan ta skott av och skicka till dig i vår när det blir varmare. Är inte intresserad av byte - har inte plats för en enda kruka till i mina fönster!
Men vi kan ju säga 5 kr/skott. + fraktkostnad ca 24 kr.

Har också små rotade plantor av den här, Fjäderkalankoe, som ibland kallas tusenmoder eller bredbladig livsblad. Är det den du menar?

nickiee
2011-01-28 07:59
#2

hej .. oki ..japp va den tusenmodern ja söker .. men hör av dig då så får vi se om det är aktuellt då för ja kanske hinner få tag i det ändå … mvh nickiee

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Sammy2012
2011-02-04 11:48
#3

Hej!

Jag är ny på den här sajten :)

Jag har:

hibiskus - mycket fin och ovanlig med röda blommor som ser ut som rodendenrosblomma. Kan bifoga bild senare vid intresse om du inte har sett en sån blomma tidigare.

garderobsblomma

Paradisträd.

Vad har du för växter?

Sammy2012
2011-02-04 11:51
#4

Juste, glömde säga att jag också bor i Stockholm och har även massor med krukor hemma.

ChiChi
2011-04-25 08:18
#5

Hej!

Jag har många fina rotade skott av Paradisträd som du kan få. Kallas även för hundraårig ek här hos mig. Om du är intresserad kan jag väga dem och kolla vad det kostar i porto. Beror även på hur många du vill ha. Har nog tio i alla fall. Du betalar i så fall bara för portot.

/Maria

nickiee
2012-01-04 07:22
#6

hej tusenmoder har ja hittat nu så den behövs ej men resten söker ja ännu efter ..mvh nickiee

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
anki1
2012-01-04 11:22
#7

Jag har vandrande jude, Zebrablad (fd judinna) samt tror jag novemberljus. De rota rsig lätt, sätt bara ner dom i krukan så har de rotat sig i ett nafs. För att å dom tätare klipp ner den lite och sätt ner skotten i krukan igen. Jag bor oxå i stockholsområdet (Saltsjöbaden). Betr. juden finns en förutsägelse som säger man får inte ha ihjäl den eller slänga ut den utan att ta skott, för då kommer nån närstående dö. Jag har haft min i ca 35 år och gissa jag är rädd om den:D Fast några närstående har ju ändå gått bort. Så det kan ju inte vara sant.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2012-01-04 11:41
#8

Vänta till åtminstone slutet av februari att ta sticklingar eftersom sticklingarna rotar sig bättre när ljuset har återkommit igen.

nickiee
2012-01-04 12:05
#9

svar till anki1   dom blommorna blev av stort intresse .jag har nu 2 olika tusenmoder  1 har ja skott på men den andra är dom på väg  klara  inom kort  å purpur  kan ja byta med om du vill  …sånt där går ja ej på om myter

svar till bjornen ..jag tar sticklingar året om å det går bra + sätter frön året om  å det går med bra ………….bara massa strunt prat om att man ej kan ta skott året om

mvh nickiee

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Bjornen
2012-01-04 13:42
#10

Visst går det bra att både så och ta sticklingar året runt, men resultatet blir alltid bättre när det är ljusare. Sticklingar fungerar bäst att tas när växten är i vila eller svag tillväxt och om dessa sätts i jord då växtperioden sätter i gång bildas snabbt rötter. Olika svampsjukdomar får lätt fäste när rotbildning går långsamt. Olika rotbildningshormoner har olika cykler och finns därför i olika mängder under olika tider och det varierar lite beroende på art. Vedartade växter fungerar bäst att ta sticklingar under en viloperiod och då överlever sticklingen bäst nerstucken i jord och placerad svalt eller kallt (minusgrader) beroende på hur härdiga växterna är. När sedan våren startar påbörjas rotsättningen.

Sådd och groning av frön kan lyckas lika bra hela året , med undantag av ljusgroende frön. Men efter groningen behövs ljus och värme för att de ska kunna växa och utvecklas. Mögelsvampar angriper lätt de unga svaga plantorna och de kan därför lätt dö och om inte annat blir deras växt svag och angrips lättare av olika skadedjur.

I viss mån kan solbrist avhjälpas till viss del med konstgjort ljus, men är inte lika bra som riktigt solljus.

anki1
2012-01-05 13:49
#11

9, Ja, det är bara myt, jag vet.

Jag brukar ta sicklingar året om.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2012-01-06 08:44
#12

Nej det är ingen myt. Det är biologiskt betingat och beror på att förekomsten av rotbildningshormoner varierar under årets lopp och där har ljuset av stor betydelse. Lättrotade sticklingar fungerar bra året runt, men svårrotade sticklingar har större risk att dö innan de utvecklar tillräcklig mängd med sugrötter innan olika svampsjukdomar får fotfäste.

anki1
2012-01-07 17:03
#13

Myten jag skrev om var att om den vandrande juden vissnade eller om man slängde den utan att först ta nya sticklingar, skulle nån dö. Inte om rotningsmedel eller så.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
ovanlid
2012-03-11 20:34
#14

Hej

kan jag köpa ett skott av dig?

Kan du skicka?

Susanne

anki1
2012-03-14 10:55
#15

Hej Om du ger mig min adress.Kan jag skicka dej några skott.vill du ha båda judaarna? Zebrablade och riktiga juden?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: