Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 20557 ggr
krimskrams
2011-02-01 12:51

Förkultivera paprika , chili och tomat! När?

Jag känner mig lite förvirrad, eftersom man får olika direktiv från olika ställen angående när man riktigt ska börja förkultivera paprika, chili och tomater?!

Jag bor i finlandssvenska österbotten, det e väl ungefär samma zon som umeå! Tänkte förkultivera inomhus, för att sen plantera ut i ett icke-uppvärmt växthus!

Nu är jag inte säker på när bästa tid, direktiven e allt från januari till april???

Man vill ju inte att plantorna ska bli alltför stora redan inomhus, jag hatr inte plats till många stora! O inte heller att de ska få för lite solljus om det inte är tillräckligt ljust ute ännu för att de ska växa sig fina!

Några tips?

Annons:
ikna
2011-02-01 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Paprika och chili passar mycket bra att så i januari, eftersom plantorna trivs mycket bra inomhus. Eftersom säsongen är ganska kort, hinner man få mogna paprikor innan hösten, om de är sådda tidigt. Man måste ge extraljus ca 12 timmar/dygn! Tomater sår jag alltid i början av februari.

Jag odlar i zon 1 och jag sådde 2 paprikafrön i november. De är nu ganska stora plantor:

Åsa S
2011-02-01 16:15
#2

Njae inte riktigt tid än det beror ju lite på vad man har för faciliteter hemma. Har man extra belysning går det bra att så chili/paprika i jan-feb har man bara det naturliga ljuset så blir inte det tillräckligt starkt förren tidigast mars.

Tomater brukar rekommenderas att sås ca 6-8v innan utplantering = högre upp i landet sår man senare plantorna blir inte bättre av lång förkultivering inomhus det är tvärtom de blir oftast bara jättestora, rangliga och går lätt av dp man tar ut dem.

Viktigt då man odlar i norr tycker jag är att välja sorter med kort utvecklingstid,

helisa
2011-02-02 23:24
#3

Jag har paprika som jag sådde i början av januari. Dom står i köksfönstret utan extra ljus. jag bor i zon 4. Plantorna är lite mindre än #1 men det är blom knopp på nu. 

Just paprika tycker jag man kan så när som på året eftersom dom oftast klarar av att flyttas in o ut hur som hellst. Har faktiskt en planta som är inne på 3:e året nu, tar in den på hösten från växthustet o ställer den i ett rumsfönster fram till våren då den åker ut i växthuset igen.

krimskrams
2011-02-03 16:26
#4

Jag har också kvar en planta paprika och en planta chili (jalapeno) från förra året som jag övervintrat i enn söderfönster! Ska bli intressant att se hur de klarar sig, tycker att stammarna är så träaktiga och känns helt torkade!!??

Men kanske de tar sig ännu när solen tittar fram ivår!

Jag ska satsa på att så mina frön av paprika och chili nu över helgen! Jag har pepper bell chili och nån sorts bland-paprika med olika fäger på frukterna! Tänkte ännu skaffa några flera sorter!

Nån som provat pepper bell?

ikna
2011-02-03 19:15
#5

#3 Får du tidigare paprikor på sommaren när du övervintrar plantan?

helisa
2011-02-04 21:05
#6

#5 japp, men ibland har jag parikor året runt. Men oftast så vilar dom en sväng på mellan vintern o kommer igång igen tidigt mars sådär. Eftersom plantan redan är vuxen så blommar den o sätter fruktt fort

Annons:
MaMaMade
2011-02-04 21:24
#7

Jag bor i närheten av Umeå o brukar sätta mina tomatfrön i slutet av februari till mitten av mars sisådär. Ränner de iväg sätter jag om dem i en högre kruka o sätter dem djupt. Tomaterna utv ju nya rötter från stammen så de mår bara bra av det.

Jag kör dock värme i växthuset från o med första maj…

krimskrams
2011-02-06 14:02
#8

Nu har jag sått chili och paprika! Ska ge dem extraljus när de börjar titta upp i form av lysrör! Tomaterna tror jag att jag väntar med ännu ett par veckor! så nu är det bara att vänta på resultat för chilin och paprikan!

Upp till toppen
Annons: