Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7898 ggr
Rita-S
2011-02-04 21:44

Orchidé-hjälp?

Jag har två orchidéer som har överlevd katter som har rivit ner dom. Den ena blommar sällant men den blommar om i bland, den andra ungefär två gånger om året. 

Nu till saken. DEn som blommar ofta satte skott och jag såg fram till att få blommer på den, men en dag hittade jag skottet liggande i hyllan, avriven.

Jag satte den i ett glas med vatten och så har den stått i ett par dagar nu, och den har växt och blivit längre. Dock undrar jag hur skal jag gå fram för att locka fram en rot på den? Några tips? Kan man få rot och kan man då sen få planterat om det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
2011-02-10 22:23
#1

Putt? Ingen som har något att föreslå alls?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2011-02-13 15:05
#2

över en vecka och ingen respons på något sätt från någon, så jag får helt klart söka till andra forum för hjälp med detta.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mimmi2
2011-02-13 16:26
#3

Hej!  jag är ny på detta forum, och inte sett din fråga tidigare…

Det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att få rötter på en blomstängel av en orkidée.

men att ha den i vas, ger dig säkert glädje ett bra tag framöver, eftersom den förmodligen slår ut där.

Annars vill ju inte orkidéerna ha så mycket vatten.

Förökning av orkideér är en mycket invecklad historia… råkar man få en frökapsel, vilket är ovanligt, så är dessa fröer näst intill sterila, och ska genomgå massor av kompliserade behandlingar för att gro.

så för oss vanliga dödliga, så finns dessa skönheter färdiga att köpa!  :)

Lycka till med din blomstängel…

ikna
2011-02-13 18:02
#4

#0 Är det ett skott, alltså en "bebis"-planta, eller är det en blomstängel?

Rita-S
2011-02-13 18:42
#5

#4 det är blomstängeln, därav att jag undrar om det ens går att forsöka. Har inte fått bebisplantor på dessa orchidéer alls, men har inte riktig forsökt heller, jag är tacksam att dom blommer om trots allt Tungan ute

#3 vet inte om den kommer klara sig i vas, den var inte så långt på väg direkt, men vi får väl se.. men tack!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ikna
2011-02-13 20:56
#6

Jag tror inte att det går att få rötter på en blomstängel, tyvärr. Men det är ju kul att de blommar om! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: