Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 7250 ggr
krimskrams
2011-02-08 11:09

Frösådd av paprika, chili

Ska man ha frösådden att gro i mörker eller borde man tillsätta extra ljuskälla också under groningen?

det rekommenderas ju att temperaturen ska vara lite högre under groningen och lägre när groddbladen kommit upoo och börjar växa, men jag minns inte hur det var med belysningen under groningen!

Tycker att man får olika svar om man läser på nätet…

Annons:
MaMaMade
2011-02-08 11:51
#1

Mina fick stå i pannrummet där det är lite varmare än i övriga huset. Tror att jag använde mina miniväxthus för just chilin o paprikan. Västerfönster men i ett hörn o ståendes på ett bord framför fönstret (har ingen fönsterbänk där) så det är ganska skumt första halvan av dagen.

Sedan fick de flytta ut till ett svalare rum med ngt ljusare västerfönster när plantorna var ca 5 cm höga. De blev frodiga o fina, stadig stam o ganska mkt fruktsättning men dålig sommar o kanske sen plantering gav små o tunnväggiga frukter.

Mimmi2
2011-02-12 15:56
#2

Har du tillgång till extra belysning, så är det det allra bästa. 10 cm under ett lysrör med kallvitt sken, eller 10 cm under en lågenergilampa.. Då får du knubbiga kraftiga plantor, som inte ränner iväg och blir gängliga.

Vi har alldeles för korta dagar nu för att små plantor ska kunna tillgodogöra sig det lilla dagsljus som blir. 10-12 timmar under lysrör gör susen!

krimskrams
2011-02-12 17:34
#3

# 2 Jag har min sådd under lysrör nu! Varför behöver det vara kall.vitt sken? Går det inte lika bra med vanligt gul-aktigt sken?

det e väl kanske 15-20 cm mellan lampan och sådden…

Mimmi2
2011-02-12 17:45
#4

det varmvita (gula) skenet ger inte tillräckligt bra ljus helt enkelt. det kallvita liknar dagsljuset. men dina varmvita är bättre än ingenting.

annars finns kallvita på jula för 19:-

sätt sådden 10 cm under. du kan ju palla upp med någonting så sådden kommer närmare lysröret. sedan sänker du alltefter det växer, så inte bladen bränns.

Själv har jag upp-och-ned vända små plastbackar, sedan flyttar jag ner till upp-och-nedvända burkölsbrickor.. (kartongen som burkölen är i på affären) gratis är bra :) 

Det allra bästa är ju om man kan rigga sina lysrör i kedjor, som man kan höja o sänka allt efter behov…

Lycka till med dina sådder!!

Upp till toppen
Annons: