Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 25859 ggr
Spectabile
2011-02-12 18:56

Föröka Benjaminfikus

Jag undrar hur jag genom sticklingar ska göra för att föröka min Benjaminfikus?

Benjaminfikus "blöder" ju när man skär av en kvist och det är det som är mitt dilemma.

Hoppas någon har ett tips Glad

Annons:
Reckotch@hotmail.com
2011-04-20 16:35
#1

Hittat på http://forums.gardenweb.com/forums/load/fig/msg041003103018.html

''Branch cuttings root easily. Take cuttings 5 nodes long from 1/8 inch to pencil thickness. No rooting hormone necessary. Prune off side branches, but leave a short stub. Remove all but 1 or 2 top leaves. Stick cuttings in perlite or very coarse sand or fine gravel (little smaller than BB's) with 3 nodes covered to root. Bright light but no full sun. Tenting to increase humidity helpful. Fastest strikes between 70-75* F. soil temperatures, so a propagation mat is very helpful.''

Lycka till! jag håller också på med Benjaminfikus och blev hjälpt av detta. :]

/Mirre

Where there's a will; there's a way.

Reckotch@hotmail.com
2011-04-20 16:38
#2

Fungerar inte det ovan så kan jag tipsa om att kika på detta för att se en annan metod :]

http://i-grow-stuff.blogspot.com/2010/01/how-to-propagate-ficus-benjamina-in.html

/Mirre

Where there's a will; there's a way.

Bjornen
2011-05-03 11:01
#3

Ett gammalt sätt att föröka svårrotade sticklingar är att ta bort barken på ett område där man vill ha rötter och lägg på fuktig vitmossa (riktig vitmossa eller annan fukthållande mossa) och bind plast på mossan. Låt det stå några månader och då bildas ofta rötter och sedan kan sticklingen skäras av försiktigt och sätta den i kruka, när det bildats rötter.

Spectabile
2011-05-03 21:20
#4

Jag har tittat in här då och då för att se om det blev några svar och nu har det äntligen blivit det. Jag blev jätteglad av bara det Glad

# 1 och  # 2  Tack så jättemycket för länkarna !

# 3 Tack för tipset och en bra beskrivning! Ska lägga det där med mossan på minnet.

Jag kunde ju inte vänta på svar så jag gjorde som jag tyckte blev bäst. Knipsade av 9 kvistar och "petade" ner allesammans i en  genomskinlig plastburk med porös jord. Så på med en rejäl plastpåse som jag klippte lite lufthål i. Det gick inte så värst länge förrän jag började se rötterna och när jag tyckte att de rotat sig tillräckligt så "grävde" jag ur dom och planterde dom tre och tre i krukor. Nu växer dom så det knakar och jag har satt i pinnar som ska stötta dom Glad

Reckotch@hotmail.com
2011-05-06 11:37
#5

Gud vad roligt!
Mina små kvistar växer de med, tycker att det är jättespännande!

Where there's a will; there's a way.

Upp till toppen
Annons: