Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Föröka Benjaminfikus

2011-02-12 18:56 #0 av: Spectabile

Jag undrar hur jag genom sticklingar ska göra för att föröka min Benjaminfikus?

Benjaminfikus "blöder" ju när man skär av en kvist och det är det som är mitt dilemma.

Hoppas någon har ett tips Glad 

Anmäl
2011-04-20 16:35 #1 av: Reckotch@hotmail.com

Hittat på http://forums.gardenweb.com/forums/load/fig/msg041003103018.html

''Branch cuttings root easily. Take cuttings 5 nodes long from 1/8 inch to pencil thickness. No rooting hormone necessary. Prune off side branches, but leave a short stub. Remove all but 1 or 2 top leaves. Stick cuttings in perlite or very coarse sand or fine gravel (little smaller than BB's) with 3 nodes covered to root. Bright light but no full sun. Tenting to increase humidity helpful. Fastest strikes between 70-75* F. soil temperatures, so a propagation mat is very helpful.''

Lycka till! jag håller också på med Benjaminfikus och blev hjälpt av detta. :]

/Mirre

Anmäl
2011-04-20 16:38 #2 av: Reckotch@hotmail.com

Fungerar inte det ovan så kan jag tipsa om att kika på detta för att se en annan metod :]

http://i-grow-stuff.blogspot.com/2010/01/how-to-propagate-ficus-benjamina-in.html

/Mirre

Anmäl
2011-05-03 11:01 #3 av: Bjornen

Ett gammalt sätt att föröka svårrotade sticklingar är att ta bort barken på ett område där man vill ha rötter och lägg på fuktig vitmossa (riktig vitmossa eller annan fukthållande mossa) och bind plast på mossan. Låt det stå några månader och då bildas ofta rötter och sedan kan sticklingen skäras av försiktigt och sätta den i kruka, när det bildats rötter.

Anmäl
2011-05-03 21:20 #4 av: Spectabile

Jag har tittat in här då och då för att se om det blev några svar och nu har det äntligen blivit det. Jag blev jätteglad av bara det Glad

# 1 och  # 2  Tack så jättemycket för länkarna !

# 3 Tack för tipset och en bra beskrivning! Ska lägga det där med mossan på minnet.

Jag kunde ju inte vänta på svar så jag gjorde som jag tyckte blev bäst. Knipsade av 9 kvistar och "petade" ner allesammans i en  genomskinlig plastburk med porös jord. Så på med en rejäl plastpåse som jag klippte lite lufthål i. Det gick inte så värst länge förrän jag började se rötterna och när jag tyckte att de rotat sig tillräckligt så "grävde" jag ur dom och planterde dom tre och tre i krukor. Nu växer dom så det knakar och jag har satt i pinnar som ska stötta dom Glad

Anmäl
2011-05-06 11:37 #5 av: Reckotch@hotmail.com

Gud vad roligt!
Mina små kvistar växer de med, tycker att det är jättespännande!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.