Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 11646 ggr
cajzzza
2/13/11, 11:12 AM

Vilken typ av gräsklippare?

Hej!

Brukar kika runt här inne på "Trädgård".
Jag har nämligen köpt mig ett hus, och därtill en trädgård. Då det var ganska många år sedan jag hade en trädgård, kikar och läser jag här inne…

Nu har jag börjat fundera över gräsklippare…

Min tomt, är ca 1000kvm, men en del (ca 1/3) är äng.
Och jag undar över vilken typ av gräsklippare jag bör kolla på. Ska jag välja: åk-, motor-, el-, batterigräsklippare eller "handjagare"?

I dessa banor har jag tidigare tänkt:
Har inte så stor yta att en åkgräsklippare är nödvändigt
Motorgräsklippare känns bökigt iom bensin.
Elgräsklippare, jobbigt med sladden
"Handjagare", kanske blir jobbigt iom ytan…
Som ni ser finns det nackdelar med alla, så var har ni för åsikter?

Jag har kikat på en eldriven, som går på batteridrift. Kan det vara något?
AL-KO Comfort 40 E

Hjälp mig, är ni snälla.

Annons:
Halvdansken
2/13/11, 11:20 AM
#1

Jag hade nog kört med en batterifidus, men kolla hur länge den går per uppladdning.

Vi har 3500 m2, varav kanske 2000 är gräs och vi har en vanlig bensigklippare, men ska dock investera i en trädgårdstraktor som kan lite allt möjligt, inte bara gräsklippning. Snöskottning tex….

Hur ska du göra med ängen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cajzzza
2/13/11, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har sett någonstans hur länge den klarar på en uppladdning, men hittar inte uppgifterna nu. Ska kika vidare…

Vad ska man tänka på när det gäller uppsamlare, utkast osv?

Ängen har jag funderat en del på. Men jag väntar nog lite med den. Jag har endast sett den på bild, och det var snö när jag köpte huset.
De bilder jag sett av ängen är juvliga, och växer de blommor där så vill jag nog ha kvar den lite, åtminstone till midsommar.

Vad kan man göra med den?
(bifogar en bild)

Halvdansken
2/13/11, 12:10 PM
#3

Vår gräsklippare har både uppsamling och bioklipp. Bio är bäst, då går gräset tillbaka som gödning, men det kräver att man är flitig med att klippa (typ 2-3 gånger i veckan). Samlar man upp klippet kan det läggas i komposten, eller mellan växterna i rabatterna.

Ängar - om de ska fortsätta vara ängar - ska slås efter det att blommorna satt frön. Gräset ska ligga och torka och fröa av sig, men sen samlas samman (och ges till djuren som hö, det var ju därför man hade dem), om man inte gör det så göder man marken, och då försvinner ängsblommorna. De vill ha mager jord. Det är faktiskt ganska mycket jobb med en äng. Det är många som missat det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
2/13/11, 1:39 PM
#4

Köp en automower från Husqvarna. Suverän på alla sätt! Har 4 års erfarenhet av en sådan i användning. Bästa köpet någonsin.

www.husqvarna.com

Öland 4ever (oland4ever.com)
#5

Knappast en aktuell tråd idag då det gått drygt 11 år sedan den startades. Dessutom är väl allt, eller i vart fall "det mesta" (i vart fall) i södra Sverige UPPTORKAT. Men jag kan ge några tips.

Vanlig handjagare för extremt små tomter.

Batteriklippare funkar även dom för extremt små tomter.

Elklippare med sladd funkar även dom för extremt små tomter om man har stenkoll på var sladden är och inte klipper av den.

En vanlig gräsklippare, allmänt kallad motorgräsklippare, fungerar i alla lägen. Åtminstone för tomter upp till ett par tusen kvm. Finns både med "drivning" dvs motorn driver även på fram- eller bakhjul samt att den även finns med elstart dvs man slipper dra i startsnöret.

Robotklippare dvs en liten batteridriven klippare som klipper av sig själv börjar bli mer och mer populär. Nackdelen med dom är att de kan gå på både igelkottar och våra sovande husdjur som katter och hundar vilket kan läsas om PÅ DEN HÄR SIDAN! VARNING FÖR DEN KÄNSLIGE!!!

Åkgräsklipparen är naturligtvis för större tomter. Det klockrena valet för den som inte orkar gå runt och klippa.

Själv söker jag begagnade fina KLIPPO gräsklippare som du kan läsa om HÄR!

Önskar er alla en fin sommar fast idag är det varmt, eller snarare HETT på ÖLAND! :-)


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

I tisdags kom dagen jag länge bävat inför att någon gång skulle komma. Jag kom hem rätt sent efter ett kvällsdopp med vännerna, strax efter elva, och välkomnades av en bräkande fårskara på gården…
johan
7/30/22, 1:16 PM
#6

Jag fick en robotklippare för sex år sedan. Det är såååå skönt. Den klipper allt så fint att det inte finns behov av att samla upp gräset och som allergiker är det underbart att slippa klippa själv.

Vi kör den vid behov dagtid för att minska risk för att skada exempelvis igelkott. Har dock svårt att se hur vår modell skulle klara av att köra över en igelkott då den är så låg.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: