Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap

Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsmaskiner och -redskap

Vilken typ av gräsklippare?

2011-02-13 11:12 #0 av: cajzzza

Hej!

Brukar kika runt här inne på "Trädgård".
Jag har nämligen köpt mig ett hus, och därtill en trädgård. Då det var ganska många år sedan jag hade en trädgård, kikar och läser jag här inne...

Nu har jag börjat fundera över gräsklippare...

Min tomt, är ca 1000kvm, men en del (ca 1/3) är äng.
Och jag undar över vilken typ av gräsklippare jag bör kolla på. Ska jag välja: åk-, motor-, el-, batterigräsklippare eller "handjagare"?

I dessa banor har jag tidigare tänkt:
Har inte så stor yta att en åkgräsklippare är nödvändigt
Motorgräsklippare känns bökigt iom bensin.
Elgräsklippare, jobbigt med sladden
"Handjagare", kanske blir jobbigt iom ytan...
Som ni ser finns det nackdelar med alla, så var har ni för åsikter?

Jag har kikat på en eldriven, som går på batteridrift. Kan det vara något?
AL-KO Comfort 40 E

Hjälp mig, är ni snälla.

Anmäl
2011-02-13 11:20 #1 av: Halvdansken

Jag hade nog kört med en batterifidus, men kolla hur länge den går per uppladdning.

Vi har 3500 m2, varav kanske 2000 är gräs och vi har en vanlig bensigklippare, men ska dock investera i en trädgårdstraktor som kan lite allt möjligt, inte bara gräsklippning. Snöskottning tex....

Hur ska du göra med ängen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2011-02-13 11:55 #2 av: cajzzza

Jag har sett någonstans hur länge den klarar på en uppladdning, men hittar inte uppgifterna nu. Ska kika vidare...

Vad ska man tänka på när det gäller uppsamlare, utkast osv?

Ängen har jag funderat en del på. Men jag väntar nog lite med den. Jag har endast sett den på bild, och det var snö när jag köpte huset.
De bilder jag sett av ängen är juvliga, och växer de blommor där så vill jag nog ha kvar den lite, åtminstone till midsommar.

Vad kan man göra med den?
(bifogar en bild)

Anmäl
2011-02-13 12:10 #3 av: Halvdansken

Vår gräsklippare har både uppsamling och bioklipp. Bio är bäst, då går gräset tillbaka som gödning, men det kräver att man är flitig med att klippa (typ 2-3 gånger i veckan). Samlar man upp klippet kan det läggas i komposten, eller mellan växterna i rabatterna.

Ängar - om de ska fortsätta vara ängar - ska slås efter det att blommorna satt frön. Gräset ska ligga och torka och fröa av sig, men sen samlas samman (och ges till djuren som hö, det var ju därför man hade dem), om man inte gör det så göder man marken, och då försvinner ängsblommorna. De vill ha mager jord. Det är faktiskt ganska mycket jobb med en äng. Det är många som missat det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2011-02-13 13:39 #4 av: kickboard

Köp en automower från Husqvarna. Suverän på alla sätt! Har 4 års erfarenhet av en sådan i användning. Bästa köpet någonsin.

www.husqvarna.com

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.