Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 21842 ggr
eliana
2011-02-25 14:11

Avokado

Hur är det med avokado kärnor? Ska dom torkas innan plantering eller inte? Har hört så mycket olika.

Och hur vill den bli behandlad efter plantering? Vattning? Gödning? Hur vill den stå, mycket sol, halvskugga, svalt, varmt?

Att umgås med djur är att vila sin själ

Annons:
Moas97
2011-03-28 21:49
#1

Min kompis frågade mig samma fråga idag, men tyvärr kunde jag inte svara på den. Vore intressant ifall man fick svar! Glad

/Moas97 :)

Mauo
2011-03-28 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag torkade till de tunna yttersta skalet började lossna, kom såhär långt innan jag lyckades döda den väl i krukan^^

Nytt försök är dock på gång!

Åsa S
2011-03-28 22:16
#3

Frön måste bara torkas ifall de ska läggas i påse och förvaras de allra flesta frön funkar bra att så färska och ju mer tropiska de är desto troligare är det att de måste vara riktigt färska för att gro bra.

Avokado är lätt bara sätta i en äggkopp med vatten (trubbig ände nedåt), när rot tittar ut, plantera i kruka och låt toppen av kärnan sticka upp, vattna lätt och sätt plastpåse med lufthål i över, ställ ljust men ej i gassande sol.

eliana
2011-03-29 08:39
#4

Tack för bra tips, här ska odlas avokado!

Äter avokado till lunch flera dagar i veckan så jag har hunnit samla på mig en imponerande mängd frön sedan jag startade den här tråden haha.

Skrattande

Att umgås med djur är att vila sin själ

Ove-D
2013-01-10 22:28
#5

Skär ni ett snitt i botten? hur lång tid tar det innan grodden syns?

Bjornen
2013-01-11 07:07
#6

Mn ska aldrig göra något snitt i frönas nederdel. Däremot kan eventuellt snitt behöver göras för att grodden ska kunna utvecklas, eftersom grodden kan brytas av om fröskalet är för hårt. En avbruten grodd innebär oftast att fröet inte utvecklas, utan det dör. Sällan kan dock en ny grodd utvecklas. Mindre frön kan behöva viss behandling för att fröskalet ska sprängas (t.ex. frost, kyla, svavelsyra eller kokhett vatten). Större frön kan skäras upp eller att skalet filas.

Annons:
Ove-D
2013-01-21 22:40
#7

Hur lång tid tar det innan en grodd komemr fram. Hur lång bör grodden vara innan fröet sätts i jord? Vad ska det vara för jord?

Bjornen
2013-01-22 06:27
#8

Föet sätts förstås direkt i krukan så färskt som möjligt, annars är risken stor att fröet torkar. Bäst är förstås egen kompostjord, annars vanlig planteringsjord men gärna blandat med något som gör jorden mindre kompakt som t.ex, grus, granbarr, kolbitar.

kickboard
2013-01-26 19:38
#9

Har flera frösådda avokadoplantor, som nu är ett ca tre år gamla.  Inga som helst problem att få dem att gro enligt anvisningar ovan.  Alla frön grodde, men plantorna är inte särskilt vackra så jag funderar på att göra mig av med dem.

Däremot har litchiplantorna utvecklats väl och är fina.  Liknar lite benjaminfikus på bladen.

Ove-D
2013-06-02 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har fått 5-6 avokadoplantor. Jag gjorde så här:

  1. Tog färsk kärna från en avokado. Tvättade den för att få bort all fruktkött. Eventuellt lät den ligga till nästa dag. Ju större och färskare kärna desto snabbare och gro tror jag.

  2. Skar kryss i botten (trubbigaste änden). Satte kärnan i en liten mugg tex medicinmugg, litet snapsglas etc.

  3. Jag har haft mina i kryddhyllan. Då är det undervärme vilket är bra. Jag har gjort ren muggen/glaset någon gång i veckan och bytt vattnet.

  4. När roten börjar närma sig botten har jag planterat i kruka med blomsterjord. Jag har hållit jorden fuktig hela tiden tills stammen vuxit någon dm.

Tecknisen!:)
2013-06-03 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag gör så här med avokadon! Funkar det?? Har inte skärt ett kryss i botten.,. Eller ja, det är ett litet sträck i botten..

Ove-D
2013-06-05 22:33
#12

#11 Det funkar nog. Det jag hört är att om man skär kryss i botten så suger den lättare upp vattnet och gror lättare men det vet jag inte om det är sant.

MTR-82
2013-06-06 08:45
#13

#10

Har du sått avokado förut? Hur lång tid tar hela processen?

Annons:
balkongodlare
2013-06-06 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Man behöver inte krångla till det så mycket. I höstas satte jag två avokadokärnor direkt i jord, spetsiga änden uppåt och så de stack upp lite. Efter sex veckor grodde ena fröet, det andra slängde jag. Här är en bild på plantan drygt en månad efter att den grott.

balkongodlare
2013-06-06 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och här är den drygt 4 månader efter at den grott, ca 6 månader efter fröet planterades.

kickboard
2013-06-06 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Såhär se mina ut efter 3 år.  Inget att hänga i julgranen direkt.

kickboard
2013-06-06 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Däremot gillar jag litchiplantan som är två år mycket bättre.  De nya bladen som kommer är bruna först, men blir gröna vartefter.

L
2022-08-29 13:15
#18

#0: Gillar din fråga. Jag har förra gången planterat kärna direkt i jord- för 2 år sedan.
Klarade plantan fram till jag var tvungen klippa ner växten i sommar, den började böja sig… i denna fruktansvärda värme skrumpnade bladen på den ” nya ” avocadoväxten. Så nu står den helt naken utan blad.. tror inte den överlever.

Jag har ej hittat någonstans om NÄR på året man helst ska plantera avocadokärna? Det eller först odla rot och sen plantera.

Tacksam för svar.. vill plantera ny kärna men nu är det snart september.. men varmt

Undertaker
2022-08-29 13:20
#19

#18: Min kärna började jag gro tidigt på våren inomhus, sedan fick den vara i en kruka med jord och när det blev varmt nog vande jag den vid solen. Den klarade att vara ute hela sommaren med 30+ grader samt begränsat med vatten och en hel del direkt solsken då den stod så att de fick sol ändå till lunchen. Var ungefär 30 cm i början av sommaren och hade en ganska kraftig stamm. Överlevde utan problem.

Tror dock jag hade tur men hjälper om plantan är hyfsat stor och kraftig.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Upp till toppen
Annons: