Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 14551 ggr
[Asta]
2/27/11, 7:50 PM

Vad gör ni med gammal jord?

Idag har jag väckt mina fuchsior och pelargoner. De har planterats om i nya krukor med ny jord. Det innebar så klart att en massa gammal jord som innehåller lecakulor och väldigt lite näring blir över.

Nu har jag kastat jorden i plastsäckar och tänker dumpa dem på sortergården, men undrar ändå, vad gör andra med sådan jord?

Annons:
MaMaMade
2/27/11, 7:53 PM
#1

Jag slänger det mesta på trädgårdslandet men jag har å andra sidan tillgång till hur mkt jag vill av både kogödsel o annat "godis" som jag stoppar ner där o som uppväger den magra jorden.

Rita-S
2/27/11, 7:54 PM
#2

jag blandar den med bajs från min häst och lämnar det till nästa år. då är den utmärkt matjord.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
2/27/11, 8:19 PM
#3

Jag har inte så mycket land så det är lite svårt att blanda ner det. Men kan kanske fundera på det.

Än så länge har jag inte något ställe där det kan ligga och gotta till sig. Annars var det ju en ganska bra idé.

kickboard
2/27/11, 8:28 PM
#4

Jag brukar sprida ut den i rabatterna, det är ju i alla fall porös jord även om den är näringsfattig.

Halvdansken
2/28/11, 3:28 PM
#5

När jag bodde i lägenhet brukade jag bara lägga ut det i rabatterna vi hade på gården. Det är synd att slänga den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2/28/11, 11:44 PM
#6

Jag funderade på att lägga det i rabatten, men det blir såpass mycket jord och jag har inte så mycke trabatter och jag vill ju hellre ha ner kogödsel där när det blir så dags.

Annons:
kickboard
3/1/11, 12:58 PM
#7

Du kan ju alltid sprida ut det på gräsmattan, för där kommer det att försvinna i gräsväxten rätt fort.

[Asta]
3/1/11, 1:13 PM
#8

#7 det var min tanke först - men jorden är full med lecakulor och jag tror inte det är så himla bra för gräsklipparen.

Just den här omgången ligger i sopsäckar och kommer att kastas, men när jag höll på blev jag lite nyfiken på hur andra gör.

anki1
3/3/11, 11:52 AM
#9

Häller ut den i rabatterna, där jag bor. Om jag inte återanvänder längst ner i krukan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: