Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Växthus, uterum och vinterträdgård

Bygga växthus

2011-02-28 09:20 #0 av: golden-angel

Jag har gamla fönster som jag tänkte bygga ett växthus av. Och jag tänkte höra om det är någon/några som har bilder på sina hemmabyggda växthus.

Skulle behöva lite inspiration Tungan ute

Tack på förhand!

//Helene

Anmäl
2011-03-03 23:46 #1 av: krimskrams

Här är en bild på mitt 10 kvadratmeter stora växthus i hård korrugerad plats och trästomme som vi byggde sommaren -10!

Anmäl
2011-03-03 23:48 #2 av: krimskrams

Här är en bild av samma växthus men framifrån!

Vi byggde huset uppefter en södervägg för maximal solexponering!

Ifjol odlade jag tomat, paprika, chili och gurka samt sallad, krasse, dill, persilja i det.

Anmäl
2011-03-03 23:51 #3 av: krimskrams

Ifjol odlade vi i 50 liters jordsäckar direkt på golvet! Klippte bara hål för plantorna! Gjorde hål i bottnen för vattenavrinning!

I år ska jag prova att odla i 10 liters ämbare, ska bli intressant att se hur det går!

Lycka till med bygget!

Det är verkligen härligt med eget växthus, att kunna gå ut och plocka sig en solmogen tomat eller paprika, bita i den och känna den ljuva sötman av livets frukt! Glad

Anmäl
2011-03-04 09:43 #4 av: kickboard

Tror att tio liter jord är för lite för tomater åtminstone.

Anmäl
2011-03-06 10:10 #5 av: golden-angel

Jättefint :))

Vi funderar på att göra i plast istället...

Tack!!

Anmäl
2011-03-06 10:11 #8 av: golden-angel

Jättefint :))

Vi funderar på att göra i plast istället...

Tack!!

Anmäl
2011-03-06 10:38 #9 av: [Asta]

Förra året fick jag ett jättebra tips när det gällde tomater. Jag köpte två murarhinkar. Fyllde dem med lite drygt 5 cm lecakular. Precis i överkant av lecakularna gjorde jag några hål sa att vatten som hamnar ovanför lecakulorna kunde rinna ut. Sedan lägger man en markduk ovanpå lecakulorna och så ovanpå det jord och plantera tomaterna.

Suveränt. Så har du en självvattnande kruka till dina tomater.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.