Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10470 ggr
[Asta]
2011-03-03 16:53

Stamma upp en fuchsia

Att stamma upp en fuchsia är ganska lätt. Men det blir så fint!!Det är jättelätt.

Du får börja med en liten planta Välj en som ser ut att växa rakt.

När plantan växer kommer den att skicka ut skott åt sidorna. Dessa knipsar man bort. Som på en tomatplanta. Låt bladen sitta kvar dock, de ger näring till plantan och kommer att ramla av så småningom när stammen blir lite träaktig.

Du ser ett exempel på ett litet sidoskott i cirkeln på bilden här.

Fortsätt knipsa bort alla sidoskott tills dess planta är så hög du vill ha den, då toppar du plantan och fortsätter sedan att toppa sidoskotten också när de börjar bli långa för att få en fylligare krona.

Plantan behöver stöd när den börjar bli lång för annars knäcks den.

Och om den blommar mycket de första åren så knipsa bort en del blommor annars kan du råka ut för det jag råkade ut för en gång. Tyngden på kronan knäckte stammen. Det tar flera år för stammen att bli kraftig så det gäller att hela tiden ha bra stöd.

Du är faktiskt roligt att stamma upp en fuchsia och man får utdelning redan första året om man börjar så här års.

Det här är tex min höga fuchsia redan år ett.

Tänk på att ju högre du gör den desto mer stöd behöver den och desto viktigare är det att se till att inte kronan blir för tung.

Annons:
Joline
2011-03-06 16:16
#1

Åh det måste jag prova. Tack för bra instruktioner…

Upp till toppen
Annons: