Annons:
Etikettrabatter-perenner-annueller
Läst 29473 ggr
Christina
5/31/06, 3:27 PM

Blommor som brer ut sig - varningsflagg

Medlemmarna i Trädgård.iFokus har samlat namn till denna lista över trädgårdsväxter som brer ut sig så mycket att de kan bli ohanterliga. Listan kan även ses som tips för den, som söker garanterat lättskötta och långlivade växter.

 

De här uppräknade är odlade eller 'trädgårdsflyktingar' och gemensamt för dem är att de är

  • Växter som försökar sig med frö eller rotskott

  • Växter som är svåra att utrota när de etablerat sig

  • Växter som inkräktar på andra växters livsrum

men också

  • Växter som tar sig på de flesta jordar.

  • Växter som passar på en 'vild' del av trädgården.

  • Växter som klarar att man reser ifrån dem.

  • Växter som överlever vanvård.

  • Växter som är lika tappra som ogräs

Säkert finns det olika uppfattning om här uppräknade trädgårdsväxter, precis som det finns olika odlingsbetingelser. Själv skulle jag gärna se att t ex Scillan bredde ut sig mera hos mig. Andra planterar Praktlysing som jag kämpar med att gräva upp.

Läs och tyck till!

Det här är en i högsta grad levande lista och tanken är att den ska utökas och ändras efterhand.

Varningsflaggade är:

Här finns kompletterande kommentarer om varför vi varnar för växterna.

Av: Christina

Datum för publicering

  • 2006-05-31
Annons:
fräken666
6/3/06, 1:06 AM
#1

Fingerborgsblomman är väl en sådan växt, vallörten en annan.

Vintergröna får man ha kollpå, violer och panseer sår sej hej vilt.

Christina
6/3/06, 1:20 AM
#2

Tack ska lägga till.

Polyanna
6/20/06, 11:38 AM
#3

Ha ha ha, måste skratta! Här i listan hittade jag …minst 3 växter som jag ganska nyss med stor möda grävt upp, och sedan ner, dragit hem på skottkärra från grannen o.s.v. Det är vackra stiliga tåliga saker som vallört, humle och balsamin. Ursäkta mig gröngöling men jag tror jag varit lite smart! Jag har satt dessa som solitärsnår  i gräsmatttan och räknar kallt med att klippet ska hålla dem på plats. Är jag naiv nu?

Blå klockan på bilden har jag i rosenrabatten, tror jag. Den blommar inte än, vad heter växten och ska jag rensa bort den?

Christina
6/20/06, 8:12 PM
#4

#3 Jag har också just fått och/eller köpt flera av dessa växter. Bland dem finns ju vad vi kallar gammaldags perenner. Jag har ingenting emot blåklockan i en rosrabatt. Ser fint ut när den sticker upp huvudet.

Diana61
6/25/06, 1:51 PM
#5

En annan som som sår sig hej vilt är purpurklätten. Mycket lätt att få nya plantor av till min förtjusning. Mamma har en jätte balsamin på sin kollonilott som svätter iväg sina frön hit och dit och dom dyker upp lite här och där. Nedrans plockande efter den men lätt att ta bort när dom är små.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
6/25/06, 1:52 PM
#6

Glömde en sak. Måste le lite när jag läste om Bellis, jag köpte tre fina plantor förra året och planterade dom och i vår var dom döda, så jag köpte tre nya. Vi får se om dom klarar sig :-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
visbylinda
7/28/06, 2:52 PM
#7

Vet inte om det bara är hos mig med mina rabatter är översållade med icke önskade Vintergäck och Lejongap.

Vintergäcken är ett härligt vårtecken när man ser dom vilt på gräsmattor men inte när man har 500 st i rabatten! Lejongap sprider sig också fort hemma hos mig.

Nån som vill ha dom?

Christina
4/20/07, 1:37 PM
#8

Minns ni den här tråden från förra sommaren? Tips på lättodlat men med varningsflagg.

Diana61
4/20/07, 3:54 PM
#9

Jo jag kommer ihåg den och den är mycket bra att återgå till lite nu och då.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
4/20/07, 4:53 PM
#10

Jag skule noggöra en helt annan lista av besvärliga växter. Många är ju ett ettåriga eller sprids mest via frö och dessa är lätt att ta bort. Andra har ett grunt rotsystem och ofta samlade och är lätta att begränsa när man så vill. Jättebalsaminen är frostkänslig och gror tidigt så att det kan vara problem att få dem att överleva. Dessutom har deras frön ingen frövila och måste gro redan första ret åtminstone om fröna finns i marken.

Följande växter anser jag kunna var besvärliga: parksallat ( nog den allra sämsta växt att ha i trädgårde), knölklocka (sytrådslika rötter ner till framemot halvmetern och därnedanför ätliga vita "morötter" för att ta bort dem räkna med grävning till dryga metern och bort med all jord eftersom minsta lilla sytrådsbit ger nya plantor), kirskål, vallört, bergklint (särsklit på tyngre jordar blidar den lätt underjordiska utlöpare), pestskråp, övriga skråparter och på vissa ställen vanlig lungört och pepparrot. På fuktiga marker kan jätteslide, parkslide och randgräs bli massiva. I vatten bildar kaveldun stora ogenomträngliga dungar. På torrare och sandiga jordar kan judekörs, gulsporre (de små ljusgula späda rötterna som går ganska djupt bildar nya plantor av små rotbitar) , jättevallmo vara svåra att få bukt med. Bland buskarna är det vissa Rosor, rosenhallon, rönnspirea och många av torpspirea-typerna.   

Det är svårast med växter som inte ens behöva ha en nod för att bilda nya plantor (knölklocka, parksallat, gulsporre, pestskråp, jättevallmo, vallört).

Christina
4/20/07, 5:02 PM
#11

Listan är baserad på vad olika personer tyckt. Det roliga tycker jag är att den samtidigt är en bra lista på tåliga blommor för t ex fritidstomten. Kräver förstås viss eftertanke innan man inför någon av dem på sin tomt.

Knölklockan - usch ja.

Kaveldun har vi nu grävt och och vänt marken där de stora bestånden fanns vid stranden av vår insjö. Sedan har vi höjt marken och fyllt på med sand och jord. Nu blir det en gräsmatta som flitigt klipps. Men jag inser att den dagen vi slutar klippa kommer de tillbaka.

Jättebalsaminen hos mig skulle ta över hela tomtytan om jag lät den hållas. Men enstaka ruggar av den ute i den fuktiga delen av tomten är fina.

Och jättevallmo har jag i ängskanten och vill bara ha mer av. Än så länge Fundersam

Upp till toppen
Annons: