Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1135 ggr
beem
2/4/19, 10:00 AM

Tagetes populära igen ?

Jag blir nästan sugen på att så Tagetes när jag ser utbudet. Jag sådde Tagetes för många år sedan men då fanns bara några sorter.

Odla.nu


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Tant Grön
2/4/19, 10:27 AM
#1

Brukar så en lite högre sort vars frön ursprungligen kommer från Linnés trädgård. Den råkade korsa sig för några år sedan med en sort som har mängder med små blommor i flockar. Resultatet blev en väldigt snygg tagetes, högre med mängder av halvfyllda blommor i flammande röd/orange i flockar. Odlar denna varje år och tar egna frön.

beem
2/4/19, 12:28 PM
#2

#1 Låter så spännande. Då kan du ge den ett namn också.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2/4/19, 12:33 PM
#3

#2 Det skulle jag kunna göra. 👍

Caeli
2/5/19, 8:04 PM
#4

Javisst finns det många fina sorter. Kul att de har fått en nyrenässans! Har funderingar på att så kryddtagetes - det är väl så man kallar de riktigt småblommiga?🤔

Pyttelite
2/9/19, 11:01 AM
#5

Jag gillar det engelska namnet; Marigold. Låter poetiskt och blomman kan vara mycket fin i stora mängder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
5/11/19, 12:02 PM
#6

Har det blivit ngn Tagetessådd i år?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
beem
5/11/19, 2:11 PM
#7

För mig blev det ingen sådd av Tagetes. Jag har köpt på mig för mycket Pelargoner så jag fick helt enkel inte plats med sådd. Utbudet i Handelsträdgårdar är bra så jg ska nog satsa på någon sort i sommar. Vill ha många plantor så det fyller bra. Jag längtar att börja med sommarblommor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pyttelite
5/12/19, 9:26 PM
#8

Problemet är att man vill ha allt men har inte plats för det. Tycker att det finns då många fler varianter av "vanliga" sommarblommor både petunior, tagetes och pelargoner eller också är det bara så att man fått upp ögonen för mångfalden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: