Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2699 ggr
beem
4/16/16, 4:43 PM

Ricin hur giftig är den ?

Jag tycker Ricin  har så vackra och dekorativa blad. Jag har sått den några år men läste i fjol att den är giftig. Jag undrar nu - hur giftig  ?

Kanske lite sent att så nu men om jag hittar en planta i butik skulle jag vilja ha den men är samtidigt väldigt tveksam.

Är den farlig för barn, fåglar och husdjur ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
AnneN
4/16/16, 4:51 PM
#1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cragan
4/16/16, 4:52 PM
Bjornen
4/16/16, 5:23 PM
#3

Tillhör de giftigare växterna vi odlar, men bara giftig om man äter av den. Kanske inte giftig för fåglar eftersom de förmodligen äter av fröna.

beem
4/16/16, 9:07 PM
#4

#3 Menar du att växten i sig också är giftig - inte bara fröerna ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
4/17/16, 6:39 AM
#5

Ja hela växten är giftig, men högsta halten finns i fröet. Fröna innehåller ricin och 1 mg ricin anses kunna döda en människa. Ett söndertuggat frö kan döda ett barn. Oskadade frön som sväljs hela anses inte orsaka förgiftning. I vissa länder används fröna som halsband som avrådes. Om en person som överlever 3-5 dagar efter en förgiftning återhämtar sig oftast. Även löss och andra insekter dör av ricin. Borde kunna odlas ricinträd som avskräckningsmedel mot skadliga insekter.

beem
4/17/16, 10:31 AM
#6

Tack till er alla för svar. Det blir ingen Ricin.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Farwuq
4/17/16, 12:03 PM
#7

Hur är det med ricinoljan?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sabinan
4/18/16, 2:37 AM
#8

Jag tycker också ricin är mycket vackert, och lite exotiska i trädgården.
Jag har dock valt att inte odla de, då jag har tre katter och vill inte riskera att de smakar på växten. Så jag får beundra ricin på avstånd istället 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: