Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3422 ggr
Ellenfyrkant
9/26/17, 10:05 PM

Hur tar jag hand om mina växter i vinter?

Första sommaren som villaägare är över…

Jag vill nu övervintra så mycket som möjligt en är ung och helt utan erfarenheter av växtskötsel i olika klimat.

Jag har haft flera Bollkryss, Million bells, Murgröna,  Fjärilslavendel, Mynta, Oregano och Timjan.

Hur går jag bäst tillväga? Möjlighet att gräva ner finns och jag har även tillgång till ljust och svalt utrymme.

Tips mottages tacksamt!

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Niklas
9/26/17, 10:14 PM
#1

Örterna kan du väl ta in och sätta i kruka? Då har du glädje av dem i vinter också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
9/26/17, 11:33 PM
#2

Mnjaa, örter mår inte så bra inomhus. Men prova att ta sticklingar som kan rota sig och ha dem i kruka så länge de är fina. Annars klarar de sig alldeles utmärkt ute i trädgården i vinter. Såvida du inte bor i Norrbotten, då kan det bli kinkigt, men även där går det.

Så länge det inte är snö går det att plocka timjan.

Lavendel är också perenn och klarar en övervintring.

Har själv köpt en murgröna i år som jag haft i kruka i sommar, den tänker jag ställa i ett förråd som har ett fönster, där är det svalt och ljust hela vintern. Jag har övervintrat många krukor där, bla stora krukor med hortensia.

De andra blommorna vet jag inte så mycket om, men ljust och svalt och ytterst lite vatten är det man brukar råda för att övervintra växter inomhus. Och det har du ju så det går nog bra.
Jag brukar också ställa ned julhyacinter där när de är utblommade, och sen gräver jag ner dem i trädgården så fort jorden är grävbar. Så kommer de igen vår efter vår.

Ellenfyrkant
9/26/17, 11:38 PM
#3

#2 Tack Sindri!

Hittills har örterna och lavendeln varit samplanterade i en stor utomhuskruka. Bör jag plantera ner de i rabatt omgående?  I Värmland bor jag så ingen extrem kyla 🥵

Mvh Ellenfyrkant

Codonopsis
9/27/17, 7:16 AM
#4

Fjärilslavendel brukar räknas som ettårig hos oss, den överlever  inte vintern utomhus. Den kräver samma miljö som medelhavsväxter för att klara vintern, nämligen ljust och svalt. Ett uterum som håller värmegrader hela vintern.

Bollkryss är inte värda att spara, de är preparerade för den låga och täta formen,  hormonbehandlade och om de mot förmodan överlever blir de inte samma välformade växter igen.

Million bells brukar man ta frön av och så igen nästa vår. Inte säkert dock att det blir samma färg på blommorna.

Det finns många sorter av murgröna, en del är härdiga men inte alla.  Chansa och plantera ut den i trädgården, annars samma miljö som fjärilslavendeln.

Generellt brukar dessa växter som man har i krukor räknas som sommarblommor, alltså slit och släng växter.  Örterna kan du plantera ut men se upp med alla sorter av mynta, de är väldigt invasiva.

Sindri
9/27/17, 1:05 PM
#5

Ja, örterna behöver grävas ned i jorden. Det är svårare för växter att överleva i kruka för kylan kommer från alla håll. Ett år har jag överlevt en rosmarin i kruka nedstoppad i en kartong och omlindad med en massa trasor och täckte även jorden med tyg. Den stod dessutom på en balkong med tre väggar och tak. Men vintern efter funkade inte det heller.

Mynta bör man plantera endera i en pallkrage eller också skär man bort botten ur en hink och gräver ner med myntan i. Den växer verkligen som ogräs, men är väldigt trevlig att ha.

beem
9/27/17, 9:47 PM
#6

Jag provade att övervintra Fjärilslavendel i vanlig rumstemp. men med extra ljus men det lyckades inte. Det var nog det svala rummet som saknades.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Ellenfyrkant
10/4/17, 4:47 PM
#7

Tack för era svar!

Jag planterade ut örterna idag och även lavendeln. Bör jag ta upp lavendeln och förvara i mitt svala rum? Eller kan jag täcka? Bör örterna täckas?

Har nu planterat murgröna och ljung för säsongen, i krukor. Hur sköter jag dessa bäst? Hur tåliga är dem? (Murgrönan är av en art som är tänkt att ha utomhus.)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
10/4/17, 4:48 PM
#8

För övrigt slängde jag bollkryssen nu, million bells är fortfarande superfin. När bör jag plocka in den?

Mvh Ellenfyrkant

Sindri
10/4/17, 7:41 PM
#9

Örterna behöver inte täckas, men du skall heller inte klippa ner dem på hösten.

Jag har också en murgröna för utomhusbruk, men jag tänker sätta den på en skyddad balkong i vinter och kanske linda lite trasor runt krukan. Det är kylan från sidorna som är farligast.

ler
10/4/17, 8:33 PM
#10

Oregano dör men timian och rosmarin klarar sig bra om du bor ett någorlunda bra ställe i Sverige. Det viktiga med sådana plantor för överlevnaden är hur bra dränerat det är, dom tål inte att stå i vatten om vintern. Myntan klarar sig, den är nästan svår att inte få att överleva.

Sindri
10/4/17, 8:41 PM
#11

???? Min oregano är minst 25 år. Och jag bor längre norrut än TS. Rosmarin däremot klarar sig inte här, kanske i Skåne. Har beskrivit ovan hur man kan få den att överleva på balkong om man har tur.

ler
10/4/17, 8:53 PM
#12

Ja då bor du väl ett bra ställe om din oregano klarar sig så fint eller så är du bara duktig med din trädgård. Rosmarinen klarar sig helt fint i skåne och jag tror att den skulle klara sig fint även på lite kallare ställen om den är torr under vintern.

beem
10/4/17, 10:35 PM
#13

Fjärilslavendel har svårt att klara vårt vinterklimat.  Om du bor i zon 1 kan du testa att täcka den så kan den ev. klara vintern.

Jag försökte övervintra den inne i vanlig rumstemp. och det gick inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Sindri
10/4/17, 10:47 PM
#14

Vi talar kanske om olika sorters oregano, den "vanliga" är "oregano vulgare" och den växer som ogräs, precis som myntan.

Codonopsis
10/5/17, 9:18 AM
#15

Som sagt, fjärilslavendeln skall ha frostfritt men ljust och svalt. En täckt fjärilslavendel hamnar i mörker, alltså dör den. En utplanterad fjärilslavendel är inte härdig här, alltså dör den.

Ellenfyrkant
10/6/17, 9:55 AM
#16

Tack för era svar!

Då låter jag örterna vara, jag får väl chansa med Oreganon!

Men är oddsen OK för lavendeln och jag tar upp den igen och planterar i rymlig kruka i svalt, ljust rum? Är det det bästa jag kan göra?

Bör jag göra detsamma med Murgrönan (& Million bells)?

Zon 3 bor jag i. :)

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: