Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1617 ggr
VampireGirlElvira
2017-08-17 16:39

Förnya/så om jordgubbslandet.

Skriver här också. Jag och min man har ett stort jordgubbsland härhemma, men vi måste förnya/så om jordgubbslandet på ett bra sätt. Hur gör man det? Min svärfar har inte sått om jordgubbslandet på över femton år. Det har börjat att växa hallon och annat skit som inte tillhör jordgubbslandet. Jag kan tyvärr inte hjälpa till med det som ni vet med min rygg, men min man och svärfar hade tänkt fixa till den innan vintern kommer.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
VampireGirlElvira
2017-08-18 07:12
#1

Ingen som vet?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Bjornen
2017-08-18 11:16
#2

Jordgubbar sår man normalt inte. Man tar vanligen revplantor och helst bara den innersta på varje reva. Vänta tills de fått rötter och sätt dem i landet. Bör inte sättas på samma ställe utan välj en ny plats för jordgubbarna.

VampireGirlElvira
2017-08-18 18:42
#3

Det är ganska mycket sk*t som också finns i jordgubbslandet. Vi har hallon, vildblommor (vet inte vad dom heter), brännässlor och smultron där, och det är inte så roligt att plocka bort det hela tiden. Så det är därför jag frågar. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Åsa S
2017-08-18 21:31
#4

Jo fast då gör du ju som Bjornen skriver du gräver iordning ett nytt jordgubbsland där du inte har en massa ogräs, man bör inte odla jordgubbar hela tiden på samma plats utan man måste byta plats ibland pga av jordtrötthet, sjukdomar mm. som finns i jorden. Så hitta en ny plats gräv iordning och plantera nya plantor och lägg nått mörkt och tjockt över den gamla växtplatsen och kväv allt som växer där alt. gräv upp och rensa jorden från allt, jordgubbsplantor, ogräs, rotbitar mm.

Maleficum
2017-08-19 10:51
#5

#4 Hur ofta bör man byta plats? Har ett perfekt ställe för mina jordgubbar där de stormtrivs och ger massor av gubbar och har haft så sen jag fick mina första plantor (för kanske 6-7 år sedan). Verkar inte ha några sjukdomar och de "gödslas" med både akvarievatten och kanintoa avfall.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjornen
2017-08-20 07:57
#6

Normalt odlar man jordgubbar i omkring 4 år, som kan möjligen kan ökas något. Efter 4 år sjunker skörden av varje planta och därför bör de förnyas. Lämpligen planterar man nya plantor varje år och förnyar delar av landet varje år.

Annons:
Maleficum
2017-08-20 09:38
#7

#6 Mina växer lite "hej vilt" så de har nog förnyat sig själva en hel del (eftersom jag låter revor och nya plantor vara, förutom de plantor jag tagit med till landstället för något år sen). Landet är kanske ca 3x2 meter stort och förra året gav det över fyra liter (är främst min fiskvakt som plockar då jag sällan är hemma när de är mogna så mycket hinner förgås också mellan hennes besök), tillräckligt för henne och barnen att både äta och göra sylt av iaf. I år var det rätt torrt så var lite sämre men min svägerska plocka iaf två liter när hon var över.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjornen
2017-08-22 07:26
#8

Bra plantor kan ge en skörd av 1 liter per planta. Ett land på 3x2 meter borde kunna ge 20-30 liters skörd.

Maleficum
2017-08-22 11:44
#9

#8 Det ger säkerligen mer men mycket går till spillo när det bara plockas en gång per säsong eller max en gång per vecka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: