Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1108 ggr
laurelin
7/30/17, 10:10 AM

Paprikan blommar aldrig, kan det vara skadedjur?

Jag har odlat paprika i växthus (första gången i växthus för mig). De står i stora krukor och har vuxit sig kraftiga och fina. Men det finns blomknoppar (tror iaf att det är blomknoppar) som suttit där i säkert en månad men som inte slår ut! Den senaste veckan har jag sett att det är massor av pyttesmå flygfän på jorden och något enstaka blad är lite perforerat, jag läste att man ska duscha plantan så jag håller på att prova med det, har också testat att vattna med "fimpvatten" för att döda ohyra i jorden. Jag tror att det är lite bättre men fritt är det inte. Någon som har en aning om vad det beror på? Kan de små flygarna ha med plantornas ovilja att blomma att göra (känns ologiskt men man vet aldrig) eller finns det något jag kan göra för att få ut lite mer handfast resultat än bara vackra gröna plantor? Sorten heter "Californian Wonder".

Annons:
Bjornen
7/31/17, 11:39 AM
#1

Paprika kan drabbas av vita flygare. Jag kan misstänka att du har för stora krukor som gör att tillväxten är för stark för att bilda knoppar. Om knoppar inte utvecklats kan det bero på¨brända sugrötter eller ojämn vattning. Växter som står i soligt läge ska inte planteras i svarta krukor som kan göra att sugrötterna bränns bort vid omkring 40 grader.  Vid torka utvecklas inte knopparna. Vattna aldrig eftermiddag eller kväll utan alltid på morgonen och särskilt viktigt för värmekrävande växter i växthus.

Upp till toppen
Annons: