Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1808 ggr
Angeliina
7/27/17, 4:55 PM

Ta frön/ knölar av sommarblommor ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vill inte varje år köpa nya plantor av sommarblommor för dyra pengar. Därför tänkte jag att i år tänker jag åtminstone försöka mig på att ta tillvara frön och knölar. Har inte källare men nog ett kallt uteskjul / lider /förråd.

Blommorna är följande:

Skärmlavendel, krasse, dahlia, dockkrage, snöflinga, och en blomma som jag tror är ampelnejlika ( se blild) och den gråa växten som jag inte vet namnet på, stäppsalvia, lyckliga lotta.

Hur gör man egentligen?

Tacksam för svar,

Annons:
Bjornen
7/31/17, 11:33 AM
#1

Indiankrasse är ettåriga och dockkrage kan vara ettårig beroende på art. Dessa kan enkelt tas frön av som sås i vår. De är vad man kallar sommarblommor = ettåriga. Övriga uppräknade är fleråriga men tål inte frost inklusive rabatteternellen (silverfägade bladen). Skärmlavendel tål en del frost och kan nog ibland övervintra i bra zon 1-2 läge åtminstone vissa år. Stäppsalvia är perenn och härdig i stora delar av landet åtminstone i väldränerade jordar men ska stå planterade i rabatt. Dahlia är en perenn knölväxt och knölarna tål inte frost och ska övervintras torrt och svalt, men frostfritt. Övriga invintras bäst som krukväxt, men gärna svalare än rumstemperatur och ska stå ljust.

Angeliina
8/9/17, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Min krasse är en buskrasse GOLDEN GLOBE, och den har nu gjort runda bollar som jag antar att är fröhus. (bild 1) När vet man när man kan ta loss dessa fröhus för förvar?

Av min Dockrage har jag även tagit frön men är inte säker på att jag tagit rätt del.

Vilken del ska jag ta till frön, alternativ A: brun stängel, B: blomma C: vit stängel? (bild 2)

Är det inte skillnad på sommardahlia och vanlig dahlia? Och om det inte spelar någon roll kan jag alltså gräva upp knölarna i höst, eller hur? Så här ser mina dahlior ut (bild 3 )Köpt ifrån matbutiken.

Hälsningar ifrån mig,

Bjornen
8/10/17, 8:17 AM
#3

Frön tas när de är mogna och strax före innan de flyger iväg. Vanligen säljs sommardahlia på våren som mindre plantor. Dessa är svåra att övervintra. Ät upp rötterna och köp nya i vår.

Bjornen
8/10/17, 8:18 AM
#4

alltså rötterna

beem
8/15/17, 9:36 PM
#5

En blog med många fina tips för nybörjare.

http://blomster-tips.blogspot.se/


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: