Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

ID hjälp blomma

2017-07-24 15:58 #0 av: beem

Kan någon hjälpa mig  med namnet på denna perenn så jag vet hur / var jag ska plantera och sköta den..

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-07-24 16:46 #1 av: Codonopsis

Det är Campanula punctata prickklocka

Varning för kraftig spridning!

Anmäl
2017-07-24 17:38 #2 av: beem

#1 Oj då.  Hur kan en så söt blomma vara så besvärlig. Funderar

Jag läser nu att den sprider sig med utlöpare så jag kanske testar gräva ner plasthink med hål i botten eller så får det bli på en helt egen plats.

Tack för hjälpen.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2017-07-25 07:11 #3 av: Bjornen

Troligtvis prickklocka eller den mycket lika koreaklocka. Prickklockan är vanligare i odling men kan inte skiljas på denna bild. De ovanligt långa blommorna kan tyda på koreaklocka.

Anmäl
2017-07-25 09:48 #4 av: beem

#3 Gäller samma sak för Koreaklocka att det sprider mycket.

Anmäl
2017-07-25 11:38 #5 av: Codonopsis

Ja

Anmäl
2017-07-25 13:45 #6 av: beem

#5 OK då vet jag. Tack för hjälpen.

Anmäl
2017-07-31 11:24 #7 av: Bjornen

koreaklockan är något stabilare än prickklocka.

Anmäl
2017-07-31 16:37 #8 av: beem

#7 Vad menar du med stabilare  - sprider sig inte lika mycket  ?

Jag har läst detta på AOT ang. skillnaden på dessa två

Prickklocka = Spetsiga blad, håriga
Koreaklocka = Spetsigare blad utan hår

Anmäl
2017-08-04 12:34 #9 av: Bjornen

mindre spridningsbenägen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.