Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 2105 ggr
Djurälskaren#4
2017-07-21 21:10

Övervintra pelargoner?

Behöver alla tips jag kan få om att övervintra pelargoner

Annons:
Åsa S
2017-07-21 21:15
#1

Svalt, ljust + jorden hålls åt det torrare hållet. Jag har mina på balkongen året runt (inglasat med element så det blir aldrig minusgrader)

Djurälskaren#4
2017-07-21 21:20
#2

#1 okej :) men om man bara har tillgång till ett garage där det är svalt funkar det?

Bjornen
2017-07-22 06:26
#3

Vanliga pelargoner tål mycket och klarar sig utan ljus.  Hängpelargoner och alla andra sorter bör stå i ett ljust fönster under vintern. Temperatur gärna svalare än rumstemperatur.

Maria
2017-07-22 07:32
#4

Mina pelargoner har stått svalt och ganska mörkt om vintrarna och klarat sig bra på det.

Däremot som Björnen skriver så har mina hängpelargoner och de engelska sorterna (tror jag de kallas) fått lite ljusare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2017-07-22 08:13
#5

Pelargoner är rätt tåliga ifall det är vanliga min mor lät dem övervintra i ett vanligt fönster inomhus i rumsvärme när jag var liten de såg rätt risiga ut på våren men överlevde gjorde de och efter en omplantering i ny fin jord så grönskade de ganska snart. Men som sagt har man svalt så brukar de föredra det bara det inte blir minusgrader.

Djurälskaren#4
2017-07-22 23:26
#6

#3 #4 #5 Tack för alla svar ska försöka mig på detta senare när det är dags att ta in dom. kan jag låta dom stå svalt i garaget utan ljus eller är det bättre med ljus? och när ska man ta in dom?..(första gången jag ska övervintra pelargoner då jag köpte väldigt fina som jag vill ha nästa sommar också om inte längre)

Annons:
tk1971
2017-07-25 06:54
#7

Min svärmor - som är mycket trädgårdskunnig - säger att man ska klippa ner pelargonerna på hösten. Jag försökte med det förra året, men de skrumpnade ihop helt och blev bruna. Det var bara att kasta på våren.

Ja, ska bladen vara kvar eller inte?

Åsa S
2017-07-25 09:53
#8

Jag har alltid låtit bladen vara kvar

Maria
2017-07-25 09:55
#9

Jag har också alltid låtit bladen vara kvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
2017-07-26 07:53
#10

Hm. Ja, då får jag nog strunta i svärmors råd i höst. Jag var nere på Huseby bruk och köpte med mig en särskild "Huseby-pelargon" som de odlat där länge. Vore ju trevligt om jag kunde hålla liv i den och kanske föröka den senare.

beem
2017-07-26 09:53
#11

Jag klippte ner mina Pelargoner rejält på hösten och  de dog. Jag har läst efter det att man ska klippa på våren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Djurälskaren#4
2017-08-02 11:27
#12

Tusen tack för alla svar :)

Achatina
2017-08-03 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har mina pelargoner stående inomhus som vanliga krukväxter. Har dem i en hylla med extrabelysning som står på de timmar som jag själv är vaken. Jag tror det är viktigt att låta dem vila nattetid eftersom det även blir mörkt vid ekvatorn där många (alla?) pelargoner härstammar ifrån. Vattnar typ var trejde vecka vintertid, med vanligt vatten. 

Hade framförallt dödsfall innan jag fick extrabelysning, därefter var det kanske en i månaden som dog. Hade runt 40-45st som klarade sig vintern igenom. Och sen på våren kan man ta ut de varma dagar, är krukan torr så kan de stå ute även under kalla nätter. De klarar några graders frost. Och har man engelska pelargoner så behöver dem stå ute när det är kallt för att kunna blomma senare under säsongen.

Annons:
Bjornen
2017-08-04 12:50
#14

Man ska aldrig klippa ner växter på hösten då de tas in. Ibland kan en grovbeskärning krävas för att över huvudtaget komma in med den. Men så lite som möjligt. Beskärning och tagning av sticklingar på vårvinter-vår. Normalt torkar delar av växten under vintern och vid kraftig nedskärning blir det inget kvar. Endast zonalpelargoner eller dylika tål torr och mörk vinterplacering. Särskilda sorter såsom Mårbacka och liknande, doftpelargoner, engelska, hängpelargoner med flera ska stå ljust under vintern och gärna lite svalare än rumstemperatur med frostfritt. Vattnas efter temperatur och får inte torkas ut för hårt.

Upp till toppen
Annons: