Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1493 ggr
Galenidjur
7/13/17, 8:55 PM

Min växtbebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Måste visa min "växtbebis" som jag kallar den.  Av alla växter jag har i min samling så är denna min favorit och jag tar mycket mycket noggrant hand om den. Skulle den bli sjuk och dö nu skulle jag nog bli lite tårögd faktiskt haha.

  105 cm  hög  mätte jag den till idag (utan krukan inräknad, mäter alltid bara själva växten).  Visst är den tjusig? :D  Det är ett palettblad och jag tycker det är lite synd att den inte är av en mer färgglad sort, det hade ju varit riktigt häftigt, men men. Denna är fin den också! Och det som gör dess storlek ännu häftigare är historien bakom.

Köper de flesta av mina sticklingar på tradera och det funkar för det mesta bra, men detta köp var inte lyckat. Den hade blivit så vårdslöst intryckt i paketet den skickats i att när jag tog ut den var den nästan helt mosad. De flesta av bladen föll av ,de som var kvar var mycket skadade och skrynkliga, och den såg väldigt ledsen ut. Dessutom var det inte ALLS det jag beställde. Den stickling jag beställde skulle varit röd i mitten och gul utåt kanterna, vilket denna inte var.  Man kan ju tänka sig att jag var förbannad, men jag bestämde mig ändå för att försöka få den att överleva. Trodde den skulle dö direkt, men oj så fel jag hade :D Två månader senare hade den växt sig 71 cm hög och idag är den som sagt 105. Kul!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Galenidjur
7/13/17, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär såg den ut förra året. Det är två månader mellan bild 1 och bil 3

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Tjeja
7/13/17, 9:08 PM
#2

Ujejuj vilken levnads-envis "bebis" du har fått tag på då! Så roligt med växter som man får nytt fint liv i och som växer och trivs.😍

Vad är det för växt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Galenidjur
7/13/17, 9:12 PM
#3

#2 Eller hur?  Att den blivit så stor är ju bara extra roligt när man vet att den var så jäkla klen haha. 

Det är ett palettblad! :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ylvala
7/14/17, 12:13 AM
#4

Att den har växt så mycket på så kort tid! Sååå himla fin. Jag älskar palettblad!

[Rhonda]
7/14/17, 8:06 AM
#5

Palettblad är fina. Roligt att din frodas!

 Jag hade stora förut o tog skott som satt i ett glas vatten hela vintern ifall stora plantan bestämde sig för att trilla av pinnen.

I år har jag sått en dvärg sort.

Bjornen
7/14/17, 9:19 AM
#6

Praktnässla eller palettblad blir ofta trädartade och bör tas nya sticklingar varje år och förnyas. Ta sticklingar nu så det hinner utveckla plantor före vintern. Stor risk att den gamla plantan dör under vintern. En gammal krukväxt och sticklingar togs varje år.

Annons:
Galenidjur
7/14/17, 1:58 PM
#7

#4 denna har växt sen förra sommaren så det är väl inte så kort tid, men jag tycker att det är häftigt att den alls blev så stor då ingen av mina andra blivit det haha.

#5  ja , jag har också haft relativt stora innan, men denna tar ändå priset haha.  Tar skott från dem när de gamla börjar se fula och glesa ut. Men denna har aldrig blivit sån så det har inte behövts. Men det var smart att spara sticklingar "ifall att" , det ska jag nog också göra.   Bli nog fint att ha i en vas! 

Aldrig hört talas om att det finns dvärgsorter. Har du nån bild? :) 

#6 jag vet och det är så jag gör med alla mina andra palettblad, men denna har faktiskt hållit sig sen förra sommaren så det har inte behövts.  Visst, under vintern såg den inte jättevacker ut, men den var ändå relativt  levnadskraftig jämfört med de andra palettbladen som blev som långa pinnar med lite blad längst upp.  Och eftersom den  dessutom var så stor ville jag inte gärna slänga den.  Gav den näring och hoppades helt enkelt att den skulle klara sig. Sen i typ början av juni kom den igång igen och här är den nu. Tänker behålla den så som den är tills den självdör. Hoppas ju att den klarar sig ännu ett år :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Emo
7/15/17, 5:56 AM
#8

Imponerad av den och ditt sätt att sköta om den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
7/17/17, 8:32 AM
#9

Jag vet inte om jag har fel men jag upplever att Palettblad kan skifta mycket i färg beroende på hur ljust eller mörkt de står.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Galenidjur
7/17/17, 4:25 PM
#10

#9  Alla palettblad börjar ju som gröna och mycket riktigt så kan de skifta väldigt mycket i färg och färgintensitet, ja. Har måna gånger fått hem helt gröna sticklingar som sedan helt ändrat färg. 

Men jag har väldigt väldigt svårt att tro att denna skulle kunna bli något annat än hur den ser ut nu.  Hoppades länge på att den skulle ändra färg, men det  hoppet övergav jag för längesedan.  Den enda färgskiftning den gör är att ibland är färgerna rätt matta och "daskiga" och ibland är de klara och fina. Dock är färgerna och mönstret på bladen alltid det samma och den har aldrig ens fått en hint av gult eller rött i sig så jag tror helt enkelt att det är såhär den ska se ut och att säljaren lurades.  Men vem vet, man kanske blir överraskad nån dag!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

SilverRosen
7/19/17, 11:28 AM
#11

Så vacker! Jag har världens problem med att få palettblad att trivas hos mig.

Tjeja
7/21/17, 4:53 AM
#12

Är palettblad giftiga? Tänker på mina envisa och nyfikna kissar som alltid ska på och provtugga å smaka på alla mina växter jämt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Galenidjur
7/21/17, 5:54 PM
#13

#12   Palettblad ska vara ofarliga för katter. En kompis hade samma fråga för ett tag sedan så jag googlade och det verkar inte vara några problem.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Tjeja
7/21/17, 6:07 PM
#14

Tack! år kanske dubbelkolla själv också men skönt att ha något hum att utgå ifrån. Kan ju testa i så fall i alla fall utan att vara rädd för att de tvärförgiftas.. ?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Galenidjur
7/21/17, 6:55 PM
#15

det är ju bara att googla mer om du inte är säker, men jag läste det på flera olika sidor så jag tror det stämmer :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: