Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1325 ggr
tk1971
7/8/17, 8:41 AM

Havtorn

Jag har varit ute och rest lite i Sverige och tagit med mig några havtornsplantor hem - dvs vilda, inte odlade. 

Hur gör jag nu med planteringen och skötseln för att få dem att trivas? Jag tror att det kan vara bra med den magra sandjorden som vi har här. Jag läste nånstans att de vill ha med sig lite av jorden de växt i pga att där finns nyttiga bakterier.  Och jag tror också att de vill ha basisk jord eftersom de brukar finnas i kalkrika områden. Hur ordnar jag det?

Annons:
Bjornen
7/14/17, 9:24 AM
#1

Havtorn växer vild i Sverige huvudsakligen från Roslagen och norrut efter kusten. Havtorn kan bli mycket spridningsbenägen i bra jord och därför sätts de lämpligen på ett magert ställe. Bör planteras i krukor så att de etableras innan de sätts på sin plats. Havtorn är skildkönad och det krävs både hon- och hanplantor för att de ska ge bär. Man brukar räkna en hanplanta på 4 honplantor.

tk1971
7/15/17, 10:17 AM
#2

Mjo, jag vet. Jag har läst på, och havtorn har jag ju växt upp med där jag bodde förut. 

Tyvärr ser de ganska ledsna ut nu. Bladen hänger. Jag fruktar att de ska gå samma öde till mötes som de jag planterade förra gången.  Nå, vi får väl se. Jag kan ju inte göra så mycket mer nu.

Bjornen
7/15/17, 5:35 PM
#3

Vedartade växter bör bara planteras då de är avlövade. Skugga med lövruskor och vattna

Upp till toppen
Annons: