Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3144 ggr
Carvecomp
2017-07-07 13:10

Förmakspalmens blad torkar ut! Hjääälppp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej

Jag har sedan 5 månader tillbaka en förmakspalm (Howeia forsteriania) eller liknande, en stor hög variant iaf.

Den står ljust men inte i direkt solljus och har mått bra fram tills  för ca 2 mån sedan då de kortare bladen längst ner börjat torka ut. De blir inte bruna utan bara uttorkade och "prassliga". Jag har tänkt att jag behöver vattna mer men det hjälper inte, nu fortsätter bladen torka längre uppåt mot de större grenarna.

Vad gör jag för fel?? Vill verkligen inte att denna växten ska dö!

Annons:
Carvecomp
2017-07-08 10:00
#1

Är det ingen som vet?

Codonopsis
2017-07-08 10:24
#2

För mycket eller för lite vatten kan ge likartade symptom dvs att bladen torkar.

Plantan är en surjordsväxt och bör planteras i jord med lågt pH värde. Vattnas med kalkfritt vatten eftersom den är kalkskyende.

Carvecomp
2017-07-12 10:51
#3

Jag ska testa att vattna den mer sällam fast större mängder vatten. Gällande sur jord och pH så står den i "orginalkruka" från IKEA. Kan man göra vattnet surare på något sätt? Har läst om ättika i vattnet, är det bra? Vilka doser isf? Antar att vattna kalkfritt innebär att köpa dyrt vatten i blomsteräffären?

Codonopsis
2017-07-13 08:31
#4

Ättika används som ogräsmedel och dödar allt grönt ovan jord så det kan man inte vattna ut på en växt man är rädd om.

Regnvatten kan du använda men det bästa är kanske att plantera om växten i torvjord t.ex. Rhododendronjord.  Torven har en buffrande effekt  och surhetsgraden i jorden bibehålls.

ylvala
2017-07-13 19:41
#5

Är palmen placerad så att den får tillräckligt med ljus? Ljust men inte i full sol är optimalt 🙂

Carvecomp
2017-08-23 18:51
#6

#4 Jag har börjat vattna mer sällan och större mängd (så jorden blir ordentligt genomfuktig när jag väl vattnar), läste att man ska det någonstans… Jag har även klippt bort alla stammar med torkade blad och om inte detta hjälper ska jag köpa bättre jord och plantera om den.

#5 Den stod långt in i rummet innan men nu står den bredvid stora fönster, något ljusare än innan, kan vara så att den vill ha ännu mer ljus..

Annons:
beem
2017-08-23 21:18
#7

Betr. jorden så upplever jag att den gjord som finns i krukorna när man köper en växt inte är av bra kvalitet. Jag planterar alltid om nyinköpta växter.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carvecomp
2017-08-26 19:50
#8

#7 Är det OK att plantera om den nu i början av hösten, eller ska jag isåfall vänta tills våren? Men då är den kanske redan död….🤔

Upp till toppen
Annons: