Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2930 ggr
Tora Ulita
2017-07-05 17:31

Vinbergssnäckor

Hej jag har ett jätteproblem med vinbärssnäckorna under de senaste 4 åren har jag haft en total invasion av dem i trädgården det hjälper inte hur mycket jag än plockar och saltar dem jag talar om fulla tio liters hinkar på några timmar vid varje steg krasar det under fötterna vad göra? Min trädgård är mer som  en äng  och har alltid varit det och tidigare har vi inte haft problem med dem .

 Vidare under samma tids period har jag fått invasion av bladlöss framförallt på en blomma jag känner under namnet  Duva drar vagn det är en högväxt  vit och blå trädgårdsblomma bladlössen sitter i sådana klungor på den att jag skrapar bort dem med kniv och fyller en stor glasburk med dem jag spolar sedan bort dem i toalettstolen men efter max två tre dar är det samma visa igen. 

vad göra ?????

Annons:
Åsa S
2017-07-06 07:51
#1

När det gäller bladlössen kan du leta nyckelpigor och placera på växterna.

När det gäller Vinbergssnäckorna så är kanske äng orsaken de har helt enkelt haft optimal miljö de senaste åren  och förökar upp sig snabbare än om du hade haft mera öppen mark runtomkring + kanske vintrar och liknande har varit mildare.

Carmarino
2017-07-07 13:38
#2

Vinbergssnäckorna lär ju vara en delikatess, så gillar man att äta sniglar kan man ju alltid göra det - eller sälja till någon snigelfantast. 😉

https://eventkockblogg.wordpress.com/tag/tillaga-vinbergssnackor/

http://home.swipnet.se/~w-57250/fiskoska/escargot.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bjornen
2017-07-14 09:39
#3

För det första heter det vinbergssnäckor från tyskan Weinbergsneck. Det är ovanligt att vinbergssnäckor orsakar någon större skada, däremot är de mindre parksnäcka och lundsnäcka ibland svåra skadedjur. Förra året plockade jag omkring 200.000 snäckor. I år är det ovanligt lite och har nog bara plockat 10.000. Vinbergssnäckor infördes under medeltiden från Tyskland eftersom skaldjur fick man äta även under fastan.

Upp till toppen
Annons: