Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1924 ggr
Galenidjur
6/18/17, 10:01 PM

Mina egenodlade växter (bilder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag är rätt ny på det här med växter, men tycker det är jättekul att lära mig mer.  Främst har jag hållit på med inneväxter, och allra främst hur man sköter och beskär redan befintliga växter så att de ska må så bra och bli så fina som möjligt.  Men i år har jag testat att odla alla möjliga saker, både inne och ute. Vissa saker har lyckats och andra saker har lyckats mindre bra, men det är okej, jag har ju aldrig odlat saker förr så jag är glad ändå. 

Här har vi de växter jag är mest nöjd med. Det är palettblad i fem olika sorter. Visst har de blivit fina? 😍 Har nu planterat om några i en större kruka så hoppas de tar sig och blir ännu större. 
Sorterna är: 
Wizard Coral sunrise
Chocolate covered cherry
Premium sunset watermelon
Firelight
Kong rose 

Samt vit rosenstänk. Har varit på jakt efter en vit rosenstänk jättelänge, men inte hittat nån i affären (och jag är i diverse växtaffärer rätt ofta), så kände efter ett tag att det går nog snabbare att odla själv. Jag hade inte fel. 😃 Så nu har jag en liten bunt av sånna också.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Galenidjur
6/18/17, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mitt största projekt i år var nog tomaterna. Har fyra  olika sorter som jag sått själv och nog har det börjat skymta fram tomater här och där :D  Finns en hel del fler krukor, men de är inte med på denna bild.
Sorterna är: 
Marmande
Porter
Indigo Rose
Black Russian

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
6/18/17, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fyra olika sorters indiankrasse.  Om det nu lyckas bli blommor av dem lär det se fint ut,  fast jag är inte så säker. Har haft stora problem med indiankrasse av nån anledning. De tar sig för att sedan bara skrumpna ihop till ingenting .Men vem vet. Det kanske lyckas denna gång?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Rhonda]
6/19/17, 6:47 AM
#3

Vad roligt!  Det är så givande att odla själv. 

Palettblad är en vacker växt tycker jag.

Galenidjur
6/19/17, 5:06 PM
#4

#3 ja, visst är det? Det är extra roligt när de fina växterna som pryder ens fönsterbräde är egenodlade t.o.m. Eller när man äter nått från sin egen trädgård. Nu när jag välbörjat odla saker kommer jag nog inte l'gga av med det.

Eller hur? och det finns så oändligt många färger och mönster och bladformer också. Har 27 olika sorter här hemma nu, men har skrivit ner lite andra sorter på en önskelista också. Synd att man inte har hur mycket plats och pengar  som helst 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Sjuttan
6/26/17, 9:52 AM
#5

Mycket vackra Palettblad.

Lycka till med dem och tomaterna!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Rhonda]
6/26/17, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#4 Jag hade en riktig palettblad period för ca 5 år sedan.  Jag  har inga kvar.

I år har jag sått en låg sort som heter 'Fairway'. Se bilderna

Annons:
Galenidjur
6/26/17, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#5 tack! #6 ohh, vilken tjusig. Påminner lite om premium sunset watermelon när de är fullvuxna (syns på en av mina bider). Man bara måste älska palettblad! Igår slog min första spindellilja ut efter en låååång tids väntan. Dock insåg jag att det tyvärt inte var rätt sorts spindellilja som den jag egentligen ville ha, men men, man kan inte få allt. Får söka vidare efter den andra varianten. Är ändå mycket glad över de jag har. Har väntat nästan ett år (från det att jag fick reda på dess existens och fram tills idag) på detta ögonblick. Före och efter- bilderna är tagna med bara 3 timmars mellanrum. Kom hem och märkte att en blomma var i princip färdigbildad men stängd och sen nån timme senare sa mamma "kolla nu har den slagit ut!" Kul :) Hoppas de andra blommorna också slår ut snart. Verkar bli 3st på den som redan blommat.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
6/26/17, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Nu har det ju börjt komma igång här !

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
6/26/17, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

oj , nej. Det blev fel. Här är de bilder jag tog idag haha. De andra bilderna tog jag för bara några dagar sedan.Det har faktiskt hänt en del sen dess.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
6/26/17, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Då har man spenderat tio minuter med att kolla på en blomma som slår ut. Kalla mig nördig men jag tycker det är jättehäftigt när man kan se sånt hända rakt framför ens ögon. Det är ju inte varje dag man ser sånt live inte. Bild1: igår kl 17 , innan första blomman slog ut 3 timmar senare. Bild2: idag kl18 Bild3: Idag kl 20

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
6/26/17, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild 1: idag kl 20:19 Bild2 och 3 : idag klockan 20:25 ca När den väl spruckit upp lite så var det över på ca 10 min :D

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

beem
6/26/17, 9:18 PM
#12

Så häftigt att se de slå ut. Vad är det för blomma ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Galenidjur
6/26/17, 9:31 PM
#13

#12 Eller hur? Lyckades filma lite av det med en ipad. Inte den bästa kvalitén , men hoppas något syns i alla fall.

Det är Hymenocallis Festalis / Spindellilja  :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
beem
6/27/17, 9:50 AM
#14

#12  Aha det är en Spindellilja. Så trevligt att se.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Galenidjur
6/27/17, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nämen kolla här. Mina kikärtor som jag inte trodde det skulle bli något av har börjat få blomknoppar! Inte för att det kommer bli nån jätteskörd , men några blomknoppar är ju ändå bättre än inga alls haha

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: