Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 1387 ggr
Annikabj
2017-06-18 12:12

Identifiering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle bli så glad för hjälp att identifiera en växt som jag såg i slutet av maj. Jag har försökt på nätet men hittar ingenting. Kanske någon av alla er kunniga känner igen växten? Jag såg den nära gränsen mellan Ångermanland och Jämtland. Den växte alldeles där skogen tunnade ut intill en å. Den såg ut som någon typ av buske med små söta blommor. Det skulle vara så roligt att få veta vad det är. Tackar på förhand! Hälsningar Annika

Annons:
Ess1
2017-06-18 12:44
#1

Tibast. Liten buske som blommar på bar kvist. Underbar doft!

Ess1
2017-06-18 13:22
#2

Jag kanske bör tillägga att den är mycket giftig. De klarröda bären kan se lockande ut, men det har förekommit dödsfall.

2Sirius
2017-06-18 13:32
#3

Hej Annika ☺ Precis som Ess1 Skriver… Det är: TIBASTVÄXTER - Thymelaeaceae / Tibast - Daphne Tibast - D. mezereum En inte allt för vanlig buske på 40-150 cm. Men med sin tidiga blomning, är en god födokälla till de första insekterna på våren. Blommar på bar kvist, med i enstaka fall Vita blommor. Trivs på, frisk, näringsrik, stenig, mullrik mark, Lundar, bryn, åkanter, raviner och sydberg. Sprider sig med frö ifrån de röda bären, som äts av vissa fåglar, men, ÄR GIFTIGA FÖR OSS MÄNNISKOR.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
2017-06-18 16:21
#4

Daphne mezereum har alltid rosa blommor med det finns en vit blommande variant Daphne mezereum var. Alba. Den vitblommande sorten får gulaktiga bär.

2Sirius
2017-06-18 17:25
#5

#4 Tack! ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annikabj
2017-06-20 12:39
#6

Hej! Tusen tack för er hjälp, jag är så glad för detta! Annika

Annons:
Bjornen
2017-06-21 07:50
#7

Tibast (Daphne mezerum) finns vildväxande i nästan hela Sverige utom Gotland och området kring Västkusten. De trivs bäst i områden med högt men rörligt grundvatten såsom kring bäckar. Jag har nog sett dem vildväxande på hundratalet växtplatser.  Inte särskild vanlig men lokalt mera vanlig. Blommar på bar kvist eller samtidigt som bladen utvecklas vanligen med skära-ljusröda blommor men även med vita blommor ibland. Den är giftig och dess smak gör att ingen äter av dem så att de skadas av giftet. Knappast någon dödsfall utom vid mordförsök. Vanlig i folklig veterinärmedicin och i samband med magiska företeelser och trolldom (tvivelbast). Möjligen dödsfall då någon druckit och ätit av bär som konserverats i sprit, då smaken blir mindre framträdande. Både vitblommande och rödblommande finns i min visningsträdgård.

Upp till toppen
Annons: