Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8620 ggr
Cazzos
6/11/17, 8:18 PM

Bladlössen dödar min murgröna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har alltid haft en dröm att äga en stor och fin murgröna, och i april så fick jag en stor murgröna som inflyttningspresent. Vattnade den 2 gånger i veckan + dusch nån gång ibland. Redan efter ca 3 veckor hade den fått otroligt mycket bladlöss vilket jag åtgärdade med en hård dusch och en ordentlig sprayning med såpblandning. Hade stenkoll på min planta dagarna därefter och mosade löss så fort jag såg en. Ändå vissnade murgrönan mer och mer.

Sedan var det inte lika mycket rutin för mig att kolla murgrönan var- och varannan dag efter löss så jag vattnade den som vanligt, och för en vecka sen hade den blivit angipen av löss IGEN och denna gången MER kryp än första gången. Jag duschade av den ordentligt i fredags och har sprayat den med såpblandning morgon och kväll sedan dess.

Min syster säger att jag borde kasta plantan och köpa en ny, men jag vill verkligen lyckas! Snälla hjälp, vad ska jag göra? Jag har läst nyligen att man ska behandla med såpblandning länge efter ett angrepp. 

Bilden på den vissna stackaren är tagen idag.


Annons:
Åsa S
6/11/17, 8:25 PM
#1

Det är inte lössen som dödar murgrönan utan inomhusklimatet, murgröna trivs inte inomhus och växter som inte trivs drar på sig sjukdomar och ohyra. Ställ ut den i skuggigt läge istället de är en utomhusväxt ch nyckelpigor och liknande äter upp lössen (spruta inte med såpa ute det dödar även lössens fiender)

Maria
6/11/17, 8:28 PM
#2

Jag har gett upp murgröna inomhus för längesedan. Mina fick också alltid läsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cazzos
6/11/17, 8:34 PM
#3

#1 Tack för svar! Jag har eftermiddagssolen på den sidan där murgrönan står på min fönsterbräda. Jag har misstänkt att den är felplacerad men har samtidigt inte vågat ställa ut den på balkongen för att det varit kallt i början på maj månad. Jag har nyligen flyttat in i min lägenheten så har inga balkongsmöbler, men den kan få stå på pallen (som på bilderna). Balkongen är på samma sida där jag har eftermiddagssol och jag har läst att murgrönan gillar halvskugga. 

Jag har velat ha en murgröna inomhus på grund av deras bra egenskaper med att rensa luften, men den får väl stå utomhus.. Vi testar och hoppas! 

#2 Det är en sån vacker växt så jag vill inte ge upp denna gången! 😉


Galenidjur
6/11/17, 8:42 PM
#4

#1 vad konstigt. Jag har haft en murgröna i en kruka här inomhus i flera år och  den har trivts jättebra. Så tänkte jag i år "det är ju faktiskt en uteväxt så jag kanske bör flytta ut den." Genast, dvs inom några dagar, blev bladen bleka och fula och den ser inte alls fin ut längre.  Fattar ingenting  🤔

När det gäller din murgröna så tja.. Det allra mest effektiva är ju faktiskt  att slänga den och skaffa en ny, men jag som samlar på växter vet hur det är att hellre vilja bekämpa ohyran än att slänga ut en växt. Det enda jag kan rekommendera är att du fortsätter att duscha och spreja regelbundet (jag har själv nån slags ohyra på mina växter som jag kämpat mot sen i vintras och det är vad jag själv gör. Duscha och spreja med såpvatten, om och om igen.). Mycket mer kan man nog inte göra. Kanske finns det något medel som man kan köpa om inte såpa fungerar? Annars är nog ändå det bästa att slänga ut den tyvärr.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Cazzos
6/11/17, 8:48 PM
#5

#4 Enligt denna länk: https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Krukvaxter/Gronvaxter/Murgrona-inomhus-vart-att-veta/ så står det "Murgröna finns både som krukväxt inne och trädgårdsväxt.", vet inte om detta är sant men isåfall har jag fått en rackare som vill vara utomhus 😂

Hon som köpte den till mig sa inte om den stod utomhus eller inomhus i butiken den kommer ifrån. Sen kan ju vissa blomsteraffärers inomhusklimat vara lite kallare och "friskare" än vårt vanliga inomhusklimat. Jag ska pröva att ställa ut den nu över sommaren så får vi se vad som händer. Den är inte helt död så därför känner jag att jag vill pröva innan jag slänger den.

Bör jag klippa av alla vissna kvistar?


Åsa S
6/11/17, 8:51 PM
#6

Om den blev blek och ful så ställde du den för ljust, inomhusväxter tål inte UV-ljus utan måste sakta vänja sig. Min murgröna står ute på balkongen året runt (inglasad balkong så det håller sig runt 0 under vintern). Morsan planterade ut murgrönor hon fick i rabatten och de brukar överleva vintern här i zon 2.

Annons:
Galenidjur
6/11/17, 9:09 PM
#7

#6 ah , ja så kan det ju vara. Jag är inte van vid att flytta växter in och ut så det tänkte jag inte på. tack :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pia-69
6/11/17, 9:35 PM
#8

Kan det vara så att du vattnar för ofta? Själv vattnar jag min murgröna 1 gång i veckan och den trivs även om den är inomhus! Jag låter den även torka ut mellan vattningarna.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Bjornen
6/12/17, 6:53 AM
#9

Murgröna trivs bäst på skuggiga lägen och växer bra helt utan sol. Angrepp av löss berättar att växten mår dåligt och vattning två gånger i veckan känns för mycket åtminstone om det görs regelmässigt. Vattnas när det behövs och inte annars och normalt behövs vattning oftare på sommaren än på vintern.

Murgröna finns i många olika sorter. och vanligen i två olika arter.  Några trivs bäst som krukväxt och andra trivs bäst utomhus. Utomhus brukar man räkna med härdighet till zon 3 och möjligen zon 4, men olika sorter har olika härdighet. Jag har provat en planta med proviens vildväxande i zon 2 och den dog efter några år i zon 6 och ändå fullständig skugga och skyddat läge.

Om en växt placeras från inomhus till ett soligt läge blir nästan alltid brännskador på växter.  Murgröna som placeras ut ska inte alls få någon sol på sig. Kom ihåg att murgröna är extremt frostkänslig om de chockas med nattfrost utan mycket noggrann avhärdning.

Med tanke på murgrönans storlek bör plantan dränkas i rent vatten i en större balja som fylls med vatten och krukan placeras uppoch ner så att själva krukklumpen står ovan vatten men hela växten under vatten. Använd rent tempererat vatten eller regnvatten och låt stå ett dygn. Efter upptagning får inte bladen utsättas för sol. Kan möjligen behöva upprepas efter någon vecka, då enstaka lusägg kan  överleva behandlingen.

Heart
6/13/17, 5:11 PM
#10

Hej!

Har murgröna stående i ett norrfönster och det går jättebra. Däremot hade jag problem när jag hade en som stod i ett soligt fönster i sydväst läge. 

Jag hade köpt en  gödningspinne mot ohyra som  man  stoppar i jorden och bytt fönster.  Själv älskar jag murgrönor och det är jättelätt att ta nya skott och det går relativt snabbt att få nya plantor.

Maleficum
6/14/17, 12:22 AM
#11

Hoppas du blir av med lössen. Själv fick min yuccapalm bladlöss efter att ha stått ute förra sommaren. Fick den smarta iden att ställa in den till mina kanariefåglar som älskar löss med planen att de skulle äta upp dem men tydligen gillar de även bladen på yuccapalmen bättre så det funka inte riktigt som planerat :P Som tur är har den inte "smittat" någon av mina andra växter inne, däremot har min pil svarta bladlöss (är väl andra eller tredje året dem har det nu) och brukar klippa av de värsta topparna och ge till kanarierna men även min kaprifol har senaste två åren fått gröna löss så är rädd den inte ska klara sig :/ inte lyckats "behandla" den och är borta stor del av sommaren så lite svårt att hålla efter dem. Är det värt att testa klippa ner den? Eller åtminstone klippa bort de mest angripna delarna? (tänkte jag testar sno lite råd i denna tråd än att skapa en ny eftersom det nu redan handla om bladlöss).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cazzos
6/22/17, 9:59 PM
#12

Nu har den stått ute i ca 2 veckor och den mår mycket bättre! Jag ser små bebisblad växa ut, och den har inte fått några bladlöss vad jag har upptäckt! 😍


Cazzos
8/4/17, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Uppdatering: Fortfarande lite kal men inte lika brun 😂 Den är lite platt för att jag precis duschat av den, den får fortfarande bladlöss, men inte lika mycket som innan! Tack för era tips!! 😍


Annons:
Upp till toppen
Annons: