Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Sjuka rosor?

2017-06-03 13:11 #0 av: Sjuttan

Kan någon säga vad som är fel med mina rosor?
Det är fyra olika sorter. De växer i stora trälådor. Planterades förra året i riktig rosenjord. De blev tyvärr tidigt angripna av ohyra och jag fick ingen blomning.
I år kommer inte normala blad utan märkliga små tofsar som kan ses på bilderna.
Jag är nybörjare på rosor, vad har jag gjort för fel?
Mkt tacksam för ev förklaring.

Anmäl
2017-06-03 13:13 #1 av: Sjuttan

Ser att den ena bilden inte funkar här. Hoppas någon kan bedöma detta ändå.

Anmäl
2017-06-04 08:53 #2 av: Bjornen

Frostskador eller någon insektsangrepp. Några blad ser ut att lida av magnesiumbrist (vitaaktig blad). 

Anmäl
2017-06-04 09:51 #3 av: Sjuttan

Aha! Då är det frosten! Varmt tack.
Det ser ut som det kommer riktiga blad på vissa grenar. Åtminstone hälften av rosorna borde överleva då som det ser ut nu. Har kikat efter insektsangrepp, inte märkbart ännu i alla fall. Har i förebyggande syfte tillsatt Allium BioMax
l-plus kapslar i jorden.

Ska se om jag kan tillföra magnesium. Vilket är enklaste sättet?

Mycket glad och taxam för hjälpen.

Aa.

Anmäl
2017-06-27 10:22 #4 av: Sjuttan

Kommer inte tillrätta med mina rosor.

Efter frostskador  kom ett massivt angrepp av ohyra.   Har försökt med såpvatten,   men tycker att behandla med såpvatten  behöver  man "massera"  in  detta  kring bladfästena för att få effekt.   Det går ju inte här,   kommer inte åt p gr av taggarna.

Stjälkarna  är fortfarande gröna  men   det kommer inga nya skott.  Trots att jag klippt ner dem kraftigt.   Tänker att det finns inget annat att göra än att kassera plantorna o köpa nya.

I så fall,   hur kan jag få den befintliga jorden i lådorna  att bli fria från ohyra?    Den jord som finns där är riktig rosjord  och av stor mängd.    Har svårt att klara så stort jobb.

Finns det någon räddning?

Hoppas få råd och tips igen av den som vet.

Anmäl
2017-06-27 10:46 #5 av: Codonopsis

Nu är jag ingen rosexpert men en sak vet jag, att man brukar räkna ut rosor alldeles för tidigt.

Om det var mina rosor skulle jag klippa ner dem till 1 dm höga, sluta spruta med såpa.  Man tar död även på alla medhjälpare i trädgården såsom nyckelpigor och deras larver. Vi behöver rovdjuren som arbetar dygnet runt med att skapa balans i våra trädgårdar.

Något byte av jord behövs inte.

Så skulle jag i alla fall göra.

Anmäl
2017-06-27 11:40 #6 av: Sjuttan

Ttack snälla du!
Jo jag vet att man inte ska ge upp före midsommar. Har klippt ner dem ungefär som du säger. Får se om jag kan ha tålamod lite till.
Fast det känns rätt hopplöst.

Anmäl