Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 1747 ggr
Angeliina
2017-05-28 15:23

Är detta kirskål?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

I min trädgård brevid klätterhortensia växer denna växt. Nu undrar jag om den är värd att spara eller om jag ska rensa bort den.  Handlar det om kirskål eller?

Annons:
Maria
2017-05-28 15:25
#1

Det handlar om kirskål😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hellah
2017-05-28 15:29
#2

Kirskål. Går att äta :-)

Angeliina
2017-05-28 15:33
#3

Tack, för de snabba svaren. 😎

Sindri
2017-05-28 15:53
#4

Om du inte vill ha den i din trädgård (jag har provat, den smakar inte så gott) så är det viktigt att du gräver riktigt djupt för att få bort rötterna. Det är ett av de värsta sortens ogräs, enligt mig.

Angeliina
2017-05-28 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Märkte att vissa plantors toppskott skilde sig ifrån de övriga genom att de var utformade som "tre kronor", är det fortfarande dock fråga om kirskål? Har skelört på tomten också, kan en sådan "tre kronors planta" vara en mix av de båda växterna?

[strutter]
2017-05-28 17:17
#6

#5
Svar på fråga 1: Ja. Fråga 2: vet tyvärr inte.

Jag håller inte med #4.
Jag tycker att kirskålen är god och jag är så glad att jag har den i min trädgård. Jag har alltid haft den, men inte fattat förrän den här våren att det är kirskål! 

Jag har varit ute idag och skördat. Har förvällt den och fryst ner den för framtida bruk. Gratis mat!

Tips på mer gratis mat: www.skogsskafferiet.se

Annons:
JMW
2017-05-28 18:55
#7

Intressant hur så många alltid skriver om hur gott det är och att kirskålen går att äta. Visst, det är nog rätt men om man på vissa ställen har enorma mängder så hjälper inte det till. Kirskålen är nästan hopplöst omöjlig att bli av med.  Håller med Sindri där, värsta sortens ogräs. 

Ja, jag är så ohyggligt trött på denna växt. Har grävt upp en lång rabatt och vänt och rensat. Spolade ren rötterna på de perenner jag hade där. Nu, några år senare är kirskålen i full fart igen. Jag ska avskaffa denna rabatt så den får gå ihop med gräsmattan. Jag har gett upp…

Sindri
2017-05-28 22:07
#8

Kirskålen har en förmåga att ändra lite färg och växtsätt så att den mer liknar växterna runtomkring. Den är väldigt listig.

Upp till toppen
Annons: