Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vad är det?

Är detta kirskål?

2017-05-28 15:23 #0 av: Angeliina

I min trädgård brevid klätterhortensia växer denna växt. Nu undrar jag om den är värd att spara eller om jag ska rensa bort den.  Handlar det om kirskål eller?

Anmäl
2017-05-28 15:25 #1 av: Maria

Det handlar om kirskålSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-05-28 15:29 #2 av: hellah

Kirskål. Går att äta :-)

Anmäl
2017-05-28 15:33 #3 av: Angeliina

Tack, för de snabba svaren. Cool

Anmäl
2017-05-28 15:53 #4 av: Sindri

Om du inte vill ha den i din trädgård (jag har provat, den smakar inte så gott) så är det viktigt att du gräver riktigt djupt för att få bort rötterna. Det är ett av de värsta sortens ogräs, enligt mig.

Anmäl
2017-05-28 16:11 #5 av: Angeliina

Märkte att vissa plantors toppskott skilde sig ifrån de övriga genom att de var utformade som "tre kronor", är det fortfarande dock fråga om kirskål? Har skelört på tomten också, kan en sådan "tre kronors planta" vara en mix av de båda växterna?

Anmäl
2017-05-28 17:17 #6 av: strutter

Svar på fråga 1: Ja. Fråga 2: vet tyvärr inte.

Jag håller inte med #4.
Jag tycker att kirskålen är god och jag är så glad att jag har den i min trädgård. Jag har alltid haft den, men inte fattat förrän den här våren att det är kirskål! 

Jag har varit ute idag och skördat. Har förvällt den och fryst ner den för framtida bruk. Gratis mat!

Tips på mer gratis mat: www.skogsskafferiet.se

Anmäl
2017-05-28 18:55 #7 av: JMW

Intressant hur så många alltid skriver om hur gott det är och att kirskålen går att äta. Visst, det är nog rätt men om man på vissa ställen har enorma mängder så hjälper inte det till. Kirskålen är nästan hopplöst omöjlig att bli av med.  Håller med Sindri där, värsta sortens ogräs. 

Ja, jag är så ohyggligt trött på denna växt. Har grävt upp en lång rabatt och vänt och rensat. Spolade ren rötterna på de perenner jag hade där. Nu, några år senare är kirskålen i full fart igen. Jag ska avskaffa denna rabatt så den får gå ihop med gräsmattan. Jag har gett upp...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.