Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1796 ggr
bellann46
5/25/17, 1:15 PM

Hallonbuske

Har just börjat få intresset att odla och har börjat med lite lättare plantor (jordgubbar, smultron och tomater). Men har även köpt mig en hallonbuske som jag planterade rätt ner i backen. Har lärt mig att det ska vara mullrik jord men att de flesta klarar av annan jord också, jag har definitivt inte mullrik jord i alla fall.  Men nu har busken börjat bli lite brun och torr. Hur mycket ska man vattna en hallonbuske eller ska man inte göra det alls när den är planterad i marken? Har vattnat varje dag på senaste tiden (mellan 5-8L) och gjort en ränna runt så vattnet tränger sig ner.
Skulle uppskatta att få lite tips och trix angående hallonen. Kanske ska nämna att det är en Rubus Preussen jag har 🙂

Annons:
Codonopsis
5/25/17, 7:25 PM
#1

Det är nog inte många växter som klarar av att bara planteras rakt ner i marken, man brukar alltid jordförbättra innan plantering för att ge plantan något att växa i.

Hallon brukar föredra lite sur jord med pH mellan 5,5 - 6,5 ungefär. Det når man genom att blanda ner torv i marken. Lite gödsel också när den börjar växa.

Det låter nästan som om du övervattnat plantan, så mycket vatten ger syrebrist till rötterna och det klarar inte växten av. Känn med fingrarna om det är fuktigt, precis som man gör med krukväxter.

Bjornen
5/27/17, 12:48 PM
#2

När man planterar växter ska man gräva en grop åtminstone dubbelt så stor grop som rotklumpen (gärna ännu större)  och flylla på med gödslad torv, kompostjord eller någon planteringsjord så att de har något att börja utveckla sig. Behov av vatten beror på vilken jord den står i. Om det är lerjord och särskilt om det har grävits ner i lersulan kan orsaken vara för mycket vatten. Om det är sandjord och geenomsläppling jord brukar det inte gå att vattna för mycket.

Vid all plantering bör jordklumpen vätas genom att den får ligga i en hink med vatten. Om rotklumpen var för torr när den planterades kan det mycket väl innebära att det är mycket blött kring klumpen , men att plantan skadats av torka.

bellann46
6/1/17, 5:13 PM
#3

Tack för tipsen! När vi planerade den så grävde vi en rätt stor grop, minst dubbelt så stor. Sen hade vi i typ kompostjord (det va från en jordhög vi har haft på gården och slängt växter på förut) och planteringsjord. Är dock osäker på vad för slags jord det är där i vanliga fall men skulle tro på något mellanting då det inte är sand men inte ler heller. Ska ta reda på det sen.

Efter att ha trappat ner på vattning har ingen förändring skett på busken. Den är fortfarande lika brun som det va innan men det har iaf inte blivit värre. Får se om det händer något med den 🙂

kickboard
6/1/17, 8:34 PM
#4

Det är nästan omöjligt att misslyckas med hallonplantor. Vi planterade direkt i odlingsmarken som gränsar till tomten. Ganska tung lerjord har vi och mitt hallonland har frodats här utan speciell behandling. Så mycket vatten som du anger verkar ha lett till övervattning.

Bjornen
6/4/17, 9:07 AM
#5

Om du har tyngre lerjord och vattnat så mycket har kanske näckrosor trivts bättre än hallon.

mariatingsund
6/4/17, 9:51 AM
#6

Det kanske inte blir några hallon i år, men lugn, rötterna överlever förmodligen och nästa år blir en fin frodig hallonbuske där.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Upp till toppen
Annons: