Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1669 ggr
BeccaTilda
5/22/17, 3:48 PM

Vad är detta för häck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har bott i vårt hus i 2,5 år och har en häck som ramar in en del av vår stora trädgård, dock långt ifrån hela! Vi skulle vilja veta vad det är för sort så vi kan köpa och plantera den där det fattas! ☺️

Annons:
Åsa S
5/22/17, 3:52 PM
#1

Tycker det ser ut som häckkaragan/sibirisk ärtbuske, vanlig förr innan en art av mjöldagg som går på denna växt kom in i landet så nu rekommenderar man sällan denna växt. Har du ingen mjöldagg som de flesta andra har så skulle jag tänka efter mer än en gång innan jag tog hem en ny planta.

BeccaTilda
5/22/17, 3:59 PM
#2

Jaha oj! Vad finns det för häck man kan sätta i anslutning som inte är allt för olik denna då? Häcken kan vara gammal! Huset har stått sedan 1930, kan tänka mig att häcken är satt någon gång på 60-talet!

Caeli
5/26/17, 10:57 AM
#3

Har också en häck av sibirisk ärtbuske, troligen planterad sent 50-tal. Vi har inga problem med mjöldagg.

Tror att man kan föröka med sticklingar eller genom sådd, kommer ju mängder med ärtbaljor senare på sommaren. Lite av ett långtidsprojekt men kanske värt det för att undvika mjöldagg.

Bjornen
5/27/17, 12:54 PM
#4

Sibirisk ärtbuske är nog den vedartad växt som är allra svårast att föröka med sticklingar och det ens går alls. Man förökar dem genom frösådd.

Upp till toppen
Annons: