Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1712 ggr
Sjuttan
5/13/17, 10:49 AM

Mysterium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem gör små gropar i mina perennrabatter? Groparna är ungefär som om man tryckt ner en boll i jorden. Ca 10 cm i diameter, 2 - 3 cm djupa. Man kan se att jord har sprätts upp på bladen omkring. Jämnar jag ut groparna så finns det nya nästa dag. Den enda teori jag har är fåglar. Men detta har aldrig skett förut och fåglar har ju alltid funnits här. Misstänker koltrasten, Någon som vet?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Codonopsis
5/13/17, 6:49 PM
#1

Ja, det är koltrasten. Vet inte vad som hänt men de är som galna i år.  Jag får massor upphackat varje dygn, om och om igen.  Vi har alltid haft koltrastar här, lite hackande har det alltid varit men aldrig såhär. 

Torkan?

Sjuttan
5/13/17, 10:56 PM
#2

Jaså du har samma erfarenhet? Kan nog även vara kyłan., Någon speciell insekt söker dom nog! Tack för din bekräftelse!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Bjornen
5/20/17, 7:14 AM
#3

Ett vanligt beteende för fåglar och troligen ett sätt för dem att bli av med ohyra. Hade stora problem med fasaner förut och grävde stora gröpper.

Sjuttan
5/21/17, 10:16 PM
#4

Har äntligen fattat hur det gått till. Mina perennrabatter ligger delvis under ett gammalt päronträd. Päronen är tyvärr oätliga, men det blev mycket päron i höstas som föll till marken. Dom fick ligga kvar och i våras fyllde jag på med naturgödsel o matjord över den gamla frukten. Det var den som koltrastarna ville åt och krafsade fram så att det blev små gropar. Och jag blev lurad! :-)

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: