Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3097 ggr
Josefinpersson
5/6/17, 12:33 PM

Är detta verkligen snärjmåra?

Jag håller på att plocka växter till mina kaniner o trodde att jag hittade en hel del snärjmåra. Men dom är inte alls klibbiga eller taggiga som folk beskriver dom som? Inte heller någon blomma på men annars ser de likadana ut, någon som vet vad det kan vara ? :)

Annons:
Maria
5/6/17, 3:39 PM
#1

Finns ingen bild😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Josefinpersson
5/6/17, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Haha juste, så! :)

aahl
5/7/17, 4:46 PM
#3

Hej

Det är nog den fina Myskmadran som du har. Vänta till blommorna kommer och torka en liten bukett - dom doftar helt underbart.

[Rhonda]
5/8/17, 7:09 AM
#4

Det kan vara stormåra. Det finns flera måror som växer i Sverige. Myskmadran är väldigt låg o den doftar.

Bjornen
5/8/17, 10:27 AM
#5

Troligen stormåra. Snärjmåran har i bästa fall hunnit gro. Den är ettårig och mera sannolikt at den inte ens har grott.

Gronstedt
5/8/17, 3:37 PM
#6

Om det skulle vara myskmadra, så ge den inte till kaninerna. Den innehåller kumarin, som kan skada levern och orsaka inre blödningar. Visserligen inga stora mängder, men kaniner är små djur och om de är känsliga för kumarin kan det kanske gå illa. Jag har för mig att kumarin är förbjudet i livsmedel till människor.

Annons:
Bjornen
5/9/17, 7:30 AM
#7

Det är med säkerhet varken myskmåra eller myskmadra (dessa två arter är svära att skilja på). Myskmadra är låga beståndsbildande plantor som inte borde ha mer än möjligen kommit upp, men är perenn. Myskmåra blir något högre. Ingen av dem är särskilt vanlig utan växer huvudsakligen i lövskogslundar, men odlas en del. Bägge är sena att börja utveckkla sina blad.

Halvdansken
5/9/17, 6:07 PM
#8

#7. Beror på var man bor. Min myskmadra (Skovmærke i Danmark) kommer i full fart nu, men den är absolut inte så lång som på bilden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Josefinpersson
5/13/17, 4:56 PM
#9

Tack så mycket för alla svar! :D

Upp till toppen
Annons: